Beantwoord

Doorverhuizen met overwaarde

  • 12 July 2019
  • 1 reactie
  • 823 Bekeken

Wij willen ons volgende huis kopen maar we blijven met de vraag zitten mbt de huidige overwaarde van het huidige huis.

Wellicht begrijpen we het wel goed, dan zijn we alleen op zoek naar bevestiging.

Voorbeeld 1.
Je kan 300.000 aan hypotheek krijgen en de huidige overwaarde van je huidige woning is 60.000. Begrijp ik het dan goed dat ik een huis van max. 360.000 kan kopen in deze situatie? Of zit dit anders in elkaar?

Voorbeeld 2/ vraag
Stel voorbeeld 1 is correct.Móét je de gehele overwaarde in het nieuwe huis investeren of kan je dit ook op de spaarrekening krijgen? Kan ik niet een huis kopen van bijv. 330.000 en de resterende 30.000 op de spaarrekening zetten?

Ik hoop dat bovenstaand een goed beeld geeft van onze vraag.

Vriendelijk bedankt hoor uw reactie.
icon

Beste antwoord door Anne 13 July 2019, 02:17

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +2
Je begrijpt het vrij aardig.
Omdat je maar 100% van de waarde van het nieuwe huis als hypotheek kunt lenen zul je de kosten (oa overdracht belasting) van ca 5% uit eigen geld moeten betalen.
Als je geen ander geld hebt moet dat dus uit die overwaarde van 60k komen en kun je dus een huis van ca 342k kopen.

Je hoeft de overwaarde helemaal niet te gebruiken.
Maar zoals gezegd heb je die misschien nodig om de kosten te betalen. De rest kun je gewoon mee doen wat je leuk vindt.

Wel trekt de belastingdienst de overwaarde af van de woningwaarde (incl aankoopkosten) van het nieuwe huis waardoor mogelijk niet alle rente neer aftrekbaar is.

Reageer