Beantwoord

Hoe kan ik grondwater ijzervrij maken?

  • 9 October 2019
  • 1 reactie
  • 933 Bekeken

Afgelopen jaar hebben we achter onze garage een waterpomp laten aanbrengen.
De diepte van de buis is 12 meter, op korte afstand van een achter de tuin gelegen sloot.
In de praktijk blijkt dat hij water oplevert dat ijzerhoudend is. De betontafel op het terras verkleurde sterk evenals de bladeren van de planten in de border.
Technisch functioneert hij uitstekend. Gelijktijdig kunnen sproeiers, gekoppeld aan vier slangen, de tuin bewateren.
De inzetbaarheid heeft helaas zo zijn keerzijden.
Deze week moest ik de meterwaterstand aan het waterleidingbedrijf doorgeven. Hierbij bleek dat we dit jaar zo’n 40 kub. minder water hadden gebruikt. Dus het heeft zin gehad het alternatief in te zetten.
We gebruiken ook de tijdklok om hem te laten werken, dus ook als we nog slapen of niet thuis zijn.
Ons probleem is echter: “Hoe komen we aan minder-ijzerhoudend water”?
Kunnen we het ijzer vóór het gebruik “afvangen”?
Achtereenvolgens belde / mailde ik Eigen Huis. Mijn vraag was tweeledig: hoe kom ik van de grauwsluier op de betontafel af en hoe bereik ik beter water.
Direct inzetbaar waren de suggesties niet.
Zelf experimenteerde ik met schoonmaakazijn. Dat heeft de “schade” aan de betontafel terug kunnen brengen.
Ook ons waterleidingbedrijf Vitens vroeg ik om hun advies m.b.t. het oppompen van minder ijzerhoudend water. Van de medewerker, deskundig op dat terrein, kreeg ik het advies de buis tot rond 30 meter te laten boren.
Degene die de pomp aanbracht is ernstig ziek. Hij kan er niets meer aan doen. Collega’s van hem reageren totaal niet of zijn wel wezen kijken, maar kunnen, vanwege de omvang van hun boorapparatuur, niets veranderen om de bron dieper te slaan.
Bij vrienden in Duitsland werd mij getoond dat ze daar werkten met het vullen van een waterton om van daaruit het water m.b.v. een dompelpomp te gebruiken voor de beregening. In de praktijk heb ik het niet zien werken.
Omdat er terecht steeds oproepen worden gedaan om minder / geen drinkwater te gebruiken voor de beregening komt het vraagstuk van het gebruik van grondwater steeds dichter bij huiseigenaren te liggen.
Omdat ik me niet kan herinneren eerder een artikel in Eigen Huis Magazine te hebben gelezen, is mijn vraag: “ziet u hierin een onderwerp dat daarin aan de orde kan worden gesteld met belichting van de relevante aspecten?”
Het kan “missers” in de toekomst bij leden / lezers voorkomen of wegen wijzen om de negatieve aspecten te reduceren.
icon

Beste antwoord door Rikketik 13 October 2019, 09:36

Bekijk origineel

1 reactie

Hallo Kees, je pompt nu ijzerhoudend water op. Dat komt veel voor. Er zitten veel ijzerhoudende lagen in de aardkorst. Een andere bron dieper of ondieper slaan kan helpen, maar dat weet je van te voren niet. Wat wel zeker helpt is beluchten. De zuurstof in de lucht zet de opgeloste ijzerverbindingen in het bronwater om in het onoplosbare roest. Beluchten kun je door het bronwater eerst in een vijver op ton te laten lopen. Met een fontijnpomp kun je het beluchten versnellen. Het beluchtte water wordt dan bruin van de roestdeeltjes. Roest is onoplosbaar, dus dat kun je er met een filter van fijn zand eruit filteren. Het gefilterde water is vrij van ijzer, zodat het geen bruine waas meer achterlaat na gebruik.
Als je het filteren omslachtig vind, zou de beluchtte ton water ook rust kunnen geven. de roestdeeltjes zinken dan en vormen onder in de ton een slijmerige drap. Aan het wateroppervlak drijft dan een laagje dat op olie lijkt, maar dat is het niet! Net onder het wateroppervlak kun je dan ijzervrij water aftappen.

Reageer