Hoe vraag je een hypotheek aan als je een studieschuld hebt?

  • 12 June 2019
  • 3 reacties
  • 766 Bekeken

  • Vereniging Eigen Huis
  • 14 reacties
Afgelopen weken veel discussie over de studieschulden. Heb jij ervaring met het afsluiten van een hypotheek met een studieschuld? Ik ben benieuwd hoe je dit hebt aangepakt .

3 reacties

Mijn partner en ik hebben beiden een flinke studieschuld. Doordat we nog niet aflossings plichtig waren, stond het nergens geregistreerd. Toen we met een financieel een eerlijk gesprek voerden, zei hij dat hij ons niet verder kon helpen, omdat we zo bijna een halve ton minder konden lenen volgens die berekening. Maar met het advies om het niet te vermelden, konden wij wel een appartement kopen. Dit hebben we dan ook zo gedaan. Anders was kopen voor ons geen mogelijkheid. Sociale huur staat een wachtlijst op van minimaal 8 jaar. En Particulier huren ook niet door de minimale inkomenseis (4/5x de huur per maand). Waar kun je als starter (met of zonder studieschuld) nog terecht?
Vandaag in het nieuws dat de studieschuld verbergen bij een hypotheek aanvraag lastiger wordt. https://www.nu.nl/geldzaken/5946888/studieschuld-verbergen-bij-aanvraag-hypotheek-wordt-lastiger.html
Mij is aangeraden door een hypotheek adviseur niet aan de bank te melden dat ik een studieschuld heb. Dit staat alleen geregistreerd bij DUO en kan dus niemand anders zien. Omdat je lang de tijd hebt om de schuld te betalen, kun je zelf goed bepalen hoeveel je per maand aflost en of dit ook nog te doen is als je je hypotheek moet betalen.

Reageer