Vraag

Huis kopen zonder hypotheek

  • 6 July 2019
  • 6 reacties
  • 2537 Bekeken

Wij, ouder echtpaar, willen een woning kopen die gelijkvloers is en voor ons levensbestendig.
Onze huidige woning is hypotheek vrij. Voor de volgende woning hebben we geen hypotheek nodig en betaal deze uit de waarde van de huidige woning. Om een woning te kunnen kopen hebben we een overbruggingskrediet nodig, echter deze krijg je alleen als een hypotheek hebt en deze "meeneemt" naar de volgende woning.
Uit de informatie die ik gevonden heb blijken er geen hypotheek verstrekkers bereidt om een hypotheek te verstrekken voor een korte periode van bijv. Ć©Ć©n tot twee jaar tot wij de andere woning hebben gekocht. Het "hypotheek-vrij-zijn" is dan niet interessant en moet ik een gedwongen een doorlopend krediet (is het snelst aflosbaar), tegen hoge kosten afsluiten. Het alternatief is dat ik een vervangende tijdelijk huur woning zoek en dan mijn woning verkoop en dan weer op zoek ga naar de beoogde koopwoning.
Wie heeft ervaring of weet een andere oplossing of hypotheek verstrekker die zonder risico hierin mee wil gaan?

6 reacties

Reputatie 6
Badge
Sluit een hypotheek af bij Munt hypotheken voor de nieuwe woning, op het moment dat je de oude verkocht heb kan je de Munt hypotheek boetevrij compleet aflossen.
Voor informatie over Munt: https://www.munthypotheken.nl/
Wat een goede tip @PC, bij Munt hpotheken kun je inderdaad volledig boetevrij aflossen, je moet dit dan wel doen met eigen geld. Dit kan het bedrag zijn wat met de verkoop van de woning vrij komt. Er zijn meerdere geldverstrekkers waar je met eigen geld zonder kosten volledig kunt aflossen. Een hypotheekadviseur kan helpen bij de keuze van de geldverstrekker.
Reputatie 4
Badge +1
De hypotheekadviseur van vereniging eigenhuis heeft voor ons een overbruggingshypotheek geregeld zonder dat we een hypotheek hadden om mee te nemen. Ik zou eens een vrijblijvend gesprek aanvragen.

Een hypotheek adviseur is niet goedkoop, maar het geeft extra zekerheid en het voorkomt een hoop uitzoekwerk en potentiƫle ellende.
Leuk onderwerp! Geldt ongetwijfeld voor meerdere personen.

Jouw opmerking over hoge kosten bij doorlopend krediet lijkt mij misschien wel te stellig. Ja, ongetwijfeld zul je hogere rentelasten hebben, maar voor een (overbruggings)hypotheek moet je ook (hoge) kosten maken, zoals afsluitprovisie, notariskosten etc. Dus mogelijk is zo'n doorlopend krediet nog wel voordeliger.

Dit laat natuurlijk wel onverlet het risico dat je (hopelijk bewust!) loopt met eerst het kopen van een ander huis voordat je je huidig huis verkoopt. Er zijn genoeg voorbeelden van dat mensen bleven zitten met twee huizen, terwijl men dacht dat de verkoop snel en simpel zou gaan. Uiteraard zijn er ook genoeg voorbeelden dat het inderdaad snel en simpel ging.

Wij kozen ooit om eerst ons huis te verkopen, voordat wij ons nieuwe huis lieten bouwen. Hadden toentertijd een spaarhypotheek, die je wilt meenemen om fiscale redenen. Kregen toen wel van bank advies om extra hoge hypotheeklening te nemen en het restant te beleggen.... Later werd dit bekend als woekerpolissen. Hadden geen vertrouwen in de expertise van de bankmedewerkers en kozen voor zekerheid voor alles bij eigen huis. Beleggen doen wij wel met ander geld.

Succes met de keuze.
Laat jullie situatie het toe om de nieuwe woning te financieren zonder de oude te verkopen? Dan zou je kunnen overwegen om op het nieuwe huis een hypotheek te nemen met een korte rentevaste periode, bijv. 1 jaar. Als je ondertussen het oude huis hebt verkocht kun je de hypotheek boetevrij aflossen aan het einde van de rentevaste periode.
Reputatie 7
Badge +2
een hypotheek te nemen met een korte rentevaste periode, bijv. 1 jaar.

Inderdaad.
Of een variabele rente, die mag je volgens mij altijd boetevrij aflossen.
Of je daar dan wel een overbruggingskrediet aan kunt koppelen is nog even de vraag, maar aangezien de rente daarvan ook variabel is zou dat wel eens het geval kunnen zijn.

Anne.

Reageer