Buitengevelisolatie (PIR) icm kunstofgevelpanelen (Keralit) aanbrengen

  • 28 June 2019
  • 2 reacties
  • 3406 Bekeken

Hallo!

Wij hebben recentelijk een bungalow uit het bouwjaar 1964
gekocht. De vorige bewoners hebben een goede start gemaakt met het huis
energiezuiniger te maken door dakisolatie en vloerisolatie aan te brengen.

Wij willen nu de volgende stap zetten door de buitengevel
te (laten) isoleren en oude kozijnen met dubbelglas te vervangen voor nieuwe
kozijnen met triple glas. Omdat wij de huidige buitengevel estetisch niet zo
mooi vinden en de aanwezige spouwmuur beperkt is (6 cm) willen wij kiezen voor
het aanbrengen van buitengevelisolatie in combinatie met keralit kunststof
delen welke verticaal geplaatst zullen worden.

De buitengevelisolatie de we voor ogen hebben is 130mm PIR isolatieplaten met een Rd waarde van 5.91.

De huidige buitenmuur is baksteen (geschilderd).



Nu loop ik in discussie met een aannemer tegen het volgende aan en ik benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën.

Op het wereldwijde heb zie ik dat bij het aanbrengen van de gevelisolatie de volledige muur wordt ‘ingepakt’ met het isolatiemateriaal (PIR platen) en dat deze platen direct op de muur worden bevestigd zonder dat dit onderbroken wordt. Alle naden worden afgeplakt en vervolgens wordt er een dampolie aangebracht.

Vervolgens zie ik dat er regelwerk wordt aangebracht op het isolatiemateriaal waar vervolgens de gevelbekleding op gemonteerd kan worden.

De aannemer verteld mij nu, dat als gevolg van de dikte van het isolatiemateriaal, hij om de meter een balk verticaal op de bakstenen muur wenst te monteren. Op deze balk wil hij vervolgens het horizontale regelwerk ten behoeve van het monteren van de keralit delen monteren, omdat het anders niet sterk genoeg zou zijn. Dit zou betekenen dat de isolatielaag niet onafgebroken wordt aangelegd. Om de meter zal namelijk een houten balk op de muur worden gemonteerd met daar tussenin de PIR isolatieplaten (130mm).

Gegeven bovenstaande zit ik met de volgende vragen:

1) Wat zal het effect zijn op de isolatie-waarde indien er om de meter een balk geplaatst wordt?
2) Is het gebruikelijk dat montage op deze manier plaatsvind van de keralit delen (de instructie video’s lijken namelijk regelwerk op de isolatie aan te brengen (is mij alleen niet duidelijk hoe dit daadwerkelijk vast gemaakt wordt).
3) Is het niet mogelijk om de PIR platen op de gevel te lijmen (of op een andere manier te verrankeren) en de regeldelen op de PIR isolatieplaten te verlijmen?
4) Andere suggesties of ideeen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Jordi

2 reacties

Reputatie 4
Badge +3
@Driepinter isoleren is momenteel een hot topic! Heb je ook een antwoord voor JordiV? Alvast weer bedankt voor het delen van je kennis hierover!
Reputatie 7
Badge +3
@Driepinter isoleren is momenteel een hot topic! Heb je ook een antwoord voor JordiV? Alvast weer bedankt voor het delen van je kennis hierover!

Iemand verwees naar de website van Milieu Centraal over isoleren en condensvorming.

Reageer