Dubbel glas vervangen door HR++ glas



Toon eerste bericht

33 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Ik noem dat geen probleem dat de nachtverlaging niet meer werkt. Ik heb een vergelijkbaar betonnen huis.(tussenwoning) De nachtverlaging in de afgelopen winter was maximaal 1,5 graad zonder dat de ketel ‘s nachts aansloeg. Zeer comfortabel in de winter en 's morgens een lage temperatuur in het cv water bij het kleine beetje opstoken. Ik zit nu rond de 900 kuub.

Ik heb wel nog de mechanische ventilatie. Enkele jaren geleden vernieuwd door een moderne bijna geluidloze en heel zuinige gelijkstroomventilator. Kierstanden en ventilatieroosters voor de luchttoevoer. Continue ventilatie is beter dan ventilatie met vochtsensoren.

Ook vorig jaar na het bezoek van een energiecoach een co2 meter met vochtsensor gekocht. Er gaat een wereld aan informatie open. We ventileerden gewoon te weinig.

Ik vraag mij af waarom het ventilatiesysteem vroeger niet werkte bij jou.

Ik heb ook een heel aantal buren die dat ding er bijna gelijk uit sloopten. Dat was in de jaren 80 en dat ding maakte lawaai. Men was dat vroeger niet gewend en er werd alleen maar warme lucht afgezogen. Dat kostte alleen maar geld. Ik ben blij dat ik dat ding lekker heb gehouden.

Reputatie 1

@Rakker Ik heb het niet willen noemen. Maar de nachtverlaging is een probleem aan het worden. Het huis heeft veel beton, dus warmtecapaciteit. Als dat beton ook nog eens goed geïsoleerd wordt, dan wordt het huis thermisch erg traag. In het tussenseizoen merk je weinig van de nachtverlaging omdat het afkoelen langer dan de nacht duurt. Als je watertemperatuur dan verlaagd, dan duurt het 's ochtends opstoken vrij lang. Eigenlijk heeft de nachtverlaging niet veel effect meer.

Het huis had mechanische ventilatie voor wc, badkamer en keuken. Verder zaten er ventilatieroosters in de muren. Binnen één jaar waren die ventilatieroosters definitief afgesloten omdat de wind door het huis joeg. De mechanische ventilatie heeft nooit bevredigend gewerkt en is verwijderd. De keuken heeft een afzuigkap met afvoer naar buiten.  De wc en badkamer hebben een persventilator met jaloezie en een bewegings- en vochtsensor op het oude mechanische ventilatiekanaal. Dat werkt goed. In de slaapkamers staan de ramen bijna het gehele jaar op de kierstand.

 

Reputatie 6
Badge +1

Meten is natuurlijk weten. Niet alleen de vochtigheid maar ook CO2 zijn belangrijk voor de gezondheid  van de inwoners. Er zijn voor ruim €100 prima gecombineerde meters te koop die relatieve vochtigheid en CO2 meten. Dan weet je of ventilatie goed is. Welk systeem heb je, of heb je geen systeem en wordt door de toegenomen isolatie en kierdichting de ventilatie ontoereikend.

Gasverbruik lijkt mij vrij normaal. In tegenstelling tot @Driepinter ben ik niet zo’n fan van een heel lage aanvoerwatertemperatuur. Verstandig omgaan met nachtverlaging en instellen van voetventielen lijkt mij beter. Een goed thermostaat zorgt voor de juiste temperatuur. Behalve bij vloerverwarming natuurlijk.

Grote vlakken wel vervangen door HR++ die juist het meeste comfortverhoging bieden is natuurlijk financieel gunstiger. Kleine raampjes zijn relatief duur per oppervlakte.

Reputatie 1

Ik weet de relatieve luchtvochtigheid in de winter niet. Een paar jaar geleden trok nog vocht op vanuit de kruipruimte. De vloer bestaat uit betonnen systeemelementen fabrieksmatig gestort op een bekisting van isolatiemateriaal. Ik heb de kruipruimte vol laten storten met polystyreen wokkels (ca 1.000,00 euro). Dat heeft enorm geholpen. Sindsdien is het huis aan de droge kant en de vloer voelt beduidend warmer aan. Het vocht komt nu hoofdzakelijk van de mensen in huis.

Doordat het huis 30 jaar oud is en de isolatie ondertussen verbeterd is, heeft de CV een overcapaciteit. De CV ketel is 10 jaar geleden vervangen. Het gasverbruik is voor koken, verwarmen en warm water 1700 m3 per jaar. De woonkamer wordt op 21 C gehouden. Het is een royale twee onder één kap. Ik ben aan het experimenteren met een lagere watertemperatuur omdat de CV instabiel draait t.g.v. overcapaciteit. Afgelopen winter, die niet representatief was, stond de watertemperatuur op 60 C.

In de winter voel je in de woonkamer een koude trek vanuit de ramen met Themopane. Ik denk dat als die koude trek weg is, dat dan de kamertemperatuur ook een graad lager kan.

Ik overweeg om alleen de grote ruiten het Thermopane te vervangen door HR++ glas. Bij de kleinere  openslaande ramen is dat qua glas oppervlak weinig zinvol.

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wel of geen condensvorming is ook afhankelijk van temperatuur en relatieve luchtvochtigheid in huis en dus niet alleen van de isolatiewaarde. Weet u wat in de winter de relatieve luchtvochtigheid is ? Of isoleren zinvol is, is de eerste vraag wat uw aardgasverbruik is. Kunt u verwarmen met een lage cv-temperatuur. Koude ramen geven zoals u aangeeft een koudegevoel. Als u alleen de thermopane moet vervangen en niet de kozijnen zou dat voor de woonkamer zeker interessant kunnen zijn.

 

Reputatie 6
Badge +1

In grote lijnen kun je stellen dat dubbel glas vervangen in slaapkamers die bijna niet verwarmt worden, financieel niet uit kan.  Het comfortverschil tussen enkel en dubbel glas is groot, terwijl dat in die situatie tussen oud en nieuw dubbel glas bijna te verwaarlozen is.

Voor de woonruimten zou ik het dubbel glas wel vervangen door HR++. Dat gaat beter lonen.

Trippel glas zou je kunnen overwegen als de woning ivm de installatie van een warmtepomp nodig is. Dat glas is gauw 5 cm dik, wat in bijna geen enkel kozijn past.

Als je een goed geventileerd huis hebt, hoef je je geen zorgen te maken over condens tegen dubbel glas.

Reputatie 1

Ik heb heel ernstige condens problemen op zolder gehad. Bij de koudste ramen, enkel glas, droop het water er vanaf. Daarom ben ik voorzichtig met glas met verschillende Ug waarden. We hebben de zolderramen van dubbel glas voorzien om van het vochtprobleem af te komen en het schilderwerk te sparen.

De aanbouw, ligt op west, en maakt deel uit van de woonkamer, heeft HR++ glas. De overige ramen liggen op oost en hebben Thermopane. Je zou verwachten dat het vocht op de koudste ramen condenseert. Dat gebeurt alleen een beetje bij strenge vorst. Dus "gemengde" ramen in de woonkamer geven geen condens problemen.

 

Reputatie 7
Badge +1

@R.M. Je schrijft “Ik heb nu al gemengd dubbel glas (aanbouw HR++) en het geeft geen condens problemen.“ - Kan je dat nader toelichten? Heb je nu ergens HR++ beglazing en met welke Ug? En wat bedoel met “het geeft geen condens problemen”?

De oude “thermopane” beglazing heeft een Ug van ca. 2,8, nieuwe dubbele beglazing kan je makkelijk met Ug 1,0 verkrijgen, triple glas gaat meestal bij Ug 0,8 beginnen (het glaspakket is natuurlijk veel dikker).

Reageer