Hoe veilig is pur?

  • 21 August 2020
  • 3 reacties
  • 248 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1

Ik zag het volgende artikel langskomen. Geheel lezen kan ik nog niet, want ik moet mij nog registreren. Omdat @darkfiber in deze branche werkt en het veilig vind, wil ik dit toch even aanzwengelen. Ik overweeg namelijk ook om mijn beg. grond vloer te isoleren.

 

pur


3 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker  Nog een link met, volgens mij, evenveel “informatie” over de genoemde “casus”:

purslachtoffers.nl - misschien zelf de oorspronkelijke bron? - Nee - ze citeren cobouw.

En voor de liefhebbers van YT Blijkbaar speelt het verhaal al sinds 2011 en wordt nog een keer opgewarmd.

Reputatie 6
Badge +1

Het zijn dan wel oude verhalen, maar ja het kan natuurlijk nog wel eens mis gaan. Zoals in het artikel staan is de sensibilisering niet goed meetbaar. Die test heb ik ook eens aangevraagd, maar zonder succes.

Mijn grote vraag is: is het nu wel gegarandeerd veilig voor mij. En wat zou ik anders kunnen gaan doen. Mijn huidige isolatie (glaswol) is vergaan. Dit zal ik eerst moeten verwijderen voordat ik wat anders kan gaan plaatsen. Doe het zelf werk is ook mogelijk.

In een ander filmpje (youtube) heeft men het ook over de afvalfase. Hoe splits je de pur weer van het beton. Of wordt het chemisch afval.

Alle zaken vind ik belangrijk.

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker   1ste vraag: Of je quasi allergisch reageert op isocyanaten is natuurlijk vast te stellen. Maar wie soortgelijke testen kan uitvoeren? Ik zou het niet weten. 

Je 2de vraag: Hoe splits (=verwijder?) je PUR van steen of beton? - Mechanisch, maar het is wel lastig omdat het heel goed hecht. Of het als chemisch afval wordt gezien? Geen idee - je kan het wel recyclen.

Nogmaals: Als PUR correct is aangebracht zijn de eventuele restanten aan zwaar vluchtige isocyanaten (MDI) binnen enkele uren afgereageerd met het aanwezige vocht tot een niet vluchtig polymeer.

Garanties dat je en je familie niet gesensibiliseerd bent?
Dit kan je zonder tests waarschijnlijk vergeten.

Reageer