Vraag

hoeveel water komt er nog van een sedum dak?

  • 24 March 2021
  • 5 reacties
  • 519 Bekeken

wij gaan een huis bouwen en willen een sedum dak, daarnaast willen we regenwater opvangen om het toilet door te spoelen en planten water te geven. is zo'n opvangtank en extra leidingen de moeite waard bij een sedum dak?


5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

De mensen die mijn groendak hebben aangelegd hebben hier wat informatie over op hun site staan. Maar in hoeverre dit allemaal idd echt goed onderzocht is en hoeveel hiervan vrij grove schattingen zijn kun je je wel afvragen.

Bij mij is eens onderzoek gedaan naar het isolerend effect van een groendak en dat bleek wel ‘significant’, maar in mijn beleving toch minimaal (0,7C verschil in de zomer).

Een groendak is idd wat onlogisch als je water wilt opvangen voor andere doeleinden.
Maar de vraag is natuurlijk ook hoeveel water je nodig hebt voor toilet en planten.

Ik denk dat je eens aan het rekenen moet slaan.
En dan de hoeveelheid water die bij een groendak weer verdampt, in plaats van dat het wordt afgevoerd (naar je water tank), variëren tussen de 30% en 80% om te zien of er voldoende water overblijft.

Neerslag - regenwater calculator (lenntech.nl)
Als je daar 873 invult als neerslag per jaar, dan kom je bij ene 50m2 (plat?) dak op 44m3 water.
As 50% daarvan verdampt hou je 22m3 over. Dat is dus 22.000 liter oftewel een dikke 3500 keer je toeliet doorspoelen? Ook als 90% verdampt heb je het nog over een dikke 700 keer je toilet doorspoelen?

Let op:
Ik wil nog wel eens denk- en rekenfouten maken,
dus zelf even narekenen is wel gewenst :)


Anne.

Anne,

De grootste denkfout die je maakt is dat je niet alles bij elkaar kan vegen.

En de vraag is, wat voor sedumdak?
Eentje met enkel sedum, of ook met buffercapaciteit en hoe dik is die buffer dan?
Hoe meer capaciteit hoe steviger je dakconstructie, houd daar ook rekening mee :)

Ik heb zelf een plat sedumdak van 30m2 welke ongeveer 25L/m2 buffert.
Daar is een regenton op aangesloten.

De buffercapaciteit van het sedum betekent dat als het een dag lang niet meer regent dan die hoeveelheid, je dus alles in je dak hebt opgevangen. Pas als er op een dag méér valt, of bij langere tijd matige regen (bijv. dagenlang 10-20mm), raakt de buffer verzadigt en begint je regenton pas water op te vangen.
Zo kan het, zeker met drogere voorjaren, héél lang duren voordat er wat in m'n regenton begint te komen. Uiteindelijk valt er in een jaar wel genoeg om de regenton onder het sedumdak vol  te krijgen, en ook genoeg voor een tweede, maar er zijn dus hele periodes bij met regen waarin het water niet voorbij het sedum raakt.

Dit natte voorjaar is m'n regenton al meerdere keren aangevuld, dus het sedum is nog goed doorweekt.

Reputatie 7
Badge +2

Ik was me er niet van bewust dat ik dingen bij elkaar aan het vegen was :)

Wat de buffercapaciteit van mijn groendak is weet ik niet.
Dat is in principe ‘alleen’ sedum, maar wel met een substraat laag er onder en natuurlijk de drainagelaag/bufferplaat.

Ik ga er van uit dat de buffercapaciteit wordt verdampt en dus alleen het surplus in een regenton terecht zou komen?
Ik neem trouwens ook aan dat in de zomer het water dat is opgevangen vrij snel verdampt en dus maar zeer beperkte tijd tot verkoeling lijdt?

Ik zou zelf graag ook nog eens regenwater opvang willen doen,
maar dan liefst net onder het dak en dat lijkt niet zo heel simpel krijg ik het idee.
Oa vanwege het benodigde draagvermogen voor zeg 1000l water.

Anne.

@Anne Ik weet niet hoe snel al het water uit het sedumdak verdampt. Wel dat het in mijn beleving meerdere graden koeler is onder het sedumdak dan in de woonkamer. Maar ik heb ook aan de binnenzijde nog eens 18cm steenwol tussen de dakbalken in. Het warmt binnen, onder het sedumdak, met name op door luchtstromen van b uiten, niet door het feit dat de warmte vanuit het dak naar binnen trekt.

Wat bedoel je met regenwater opvangen onder het dak en het draagvermogen voor 1000L water?
Ik heb gewoon een plat dak met sedum, en ‘aan de lage kant’ van het dak twee uitvoeren naar het riool. Een daarvan loopt via een 350L regenton. Dus dat heeft geen invloed op de dakconstructie.
Wel dat het substraat en de bufferplaat zwaarder worden :) Daar is uiteraard wel rekening mee gehouden met de constructie.

Reputatie 7
Badge +2

Ik zou de opvang op de bovenste etage willen doen,
oa omdat het aansluiten van de leidingen daar vrij eenvoudig zou zijn.

Dan zou de vloer daar wel geschikt moeten zijn voor een watertank en dat is denk ik niet het geval.

De meeste regenwateropvang systemen die ik heb gezien graven een tank in in de tuin en pompen water weer op. Dat is bij mij geen optie. Mss nog wel in de kruipruimt.

Project staat overigens niet heel hoog op de lijst :)

Reageer