Beantwoord

Is het nodig om damp remmende folie te gebruiken?

  • 21 January 2020
  • 4 reacties
  • 517 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

Ik ben in het (nieuw gekochte) huis van mijn dochter van plan de plafonds van de slaapkamers te vernieuwen. Huis is uit 1948 maar  er zijn  wel al redelijk wat isolerende maatregelen uitgevoerd. Het dak is oa geïsoleerd met steen of glaswoldekens (kan ik niet goed zien) met een dampremmend en luchtdicht aluminiumlaminaat. Prima natuurlijk.

Nu wil ik de plafonds van de verdieping eronder vernieuwen. Van zachtboard naar gipsplafond. Boven op dit zachtboard is van boven af al wel steenwoldekens gelegd als isolatie. Dat wil ik ook zo houden maar nu mijn vraag.

Is het verstandig om als het zachtboard weg is en de rachels en de isolatiedekens  geplaatst zijn dan ook eerst een dampremmende folie te bevestigen alvorens de  gipsplaten er weer tegen te schroeven?

De ruimte erboven , de geïsoleerde vliering wordt verder niet verwarmt. Dient als opslagruimte. Dus is kouder dan de slaapkamers eronder en dan zou je de warme kant moeten isoleren? Of is dat toch een beetje overdreven als de ruimte daarboven (het dak) ook al dampremmend geïsoleerd is ? Dampremmende folie is niet goedkoop en als het niet nodig is laat ik het liever achterwege.

icon

Beste antwoord door Anne 2 February 2020, 17:50

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Wat vooral van belang is om te weten of het vocht gevangen kan gaan zitten.

Als warme lucht afkoelt condenseert het en krijg je dus vocht.
Als er voldoende ventilatie is zal dat niet direct een probleem moeten opleveren.

Als echter het vocht gevangen blifjt zitten kan dat schimmel of rot opleveren.

Het klinkt alsof er tussen de ruimtes niet een al te groot temperatuur verschil is.
Als de ruimtes zelf dan geen ‘natte’ ruimtes zijn zou je inderdaad niet direct een dampremmende folie nodig hebben.

Wat je ook zou kunnen overwegen is om vlas als isoaltie te gebruiken.
Dat heeft naar zeggen vochtregulerende maar ook temperatuur regulerende eigenschappen.

Als vlas geen optie is zou ik persoonlijk toch de dampremmende folie aanbrengen.
Al was het maar voor het idee.
 

Reputatie 4

De vraag is inderdaag of er nog een andere dampremmende laag zit (richting de dakpannen bekeken). Een alternatief zou dan een klimaatfolie kunnen zijn. Een soort ademende huid, die in de winter dampremmend werkt en in de zomer dampopen werkt. Dit principe werkt door aanpassing in de luchtvochtigheid in de twee periodes (winter = droog = dampdicht, zomer = vochtiger = dampopen). Mocht zich dus vocht ophopen, dan zal dat in de warmere periode van het jaar kunnen ontsnappen.

Reputatie 4
Badge +3

@Wout, welkom op de community! Kun je verder met de antwoorden van @KlaasT en @Anne? Als je nog extra informatie of inzichten nodig hebt hoor ik het graag. 

Dank voor de antwoorden.

Op de vliering is wel (schuine kanten) tussen de balken geïsoleerd met een steenwoldeken met een dampremmende (aluminium) buitenkant. Vliering is ook absoluut niet vochtig te noemen.

Het is natuurlijk wat kouder op zo'n vliering maar vanwege de isolatie toch niet echt koud.

 

Dus ik kan de dampremmende folie wel achterwege laten neem ik aan.

 

groeten

Wout

Reageer