Vraag

Isolatie dak dakkapel

  • 16 June 2021
  • 4 reacties
  • 220 Bekeken

Op de zolder hebben wij een dakkapel. Nu wordt het in de zomer vrij heet. We willen daarom graag kijken hoe we die kamer koeler kunnen maken.

 

Screens blijken af te moeten vallen. Wij hebben nl zonnepanelen en bedrijven durven vanwege veiligheid geen screens te installeren. Ik heb ook begrepen dat het effect van screens beperkt is.

 

De meeste warmte blijkt toch via het platte dak van het dakkapel de kamer in te komen. Het gaat om een oppervlakte van zo'n 5 m2. Dakkapel is wel geisoleerd. Het liefst zouden wij iets óp het dak willen plaatsen dat zorgt voor warmtewering. Sedum durven we niet aan, omdat we niet weten hoe sterk het dakkapel is. Een soort van zonwerende folie lijkt een mooie oplossing te zijn, maar die ben ik nog niet tegengekomen in mijn online zoektocht.

 

Heeft iemand een idee hoe we de warmte die via het platte dak de zolderkamer binnenkomt, kunnen weren?


4 reacties

Reputatie 6
Badge

Leg een paar zonnepanelen op je dak kapel, dat werkt als een parasol, echt heel goed tegen de warmte. :sunglasses:

Reputatie 3

Je kunt het wit schilderen. Er komt ongeveer 900W / m2 binnen. Dat is dus 5 x 900 = 4500 W in jullie geval. Dat zijn 2 flinke elektrische straalkachels.

Als je 90% kunt reflecteren ben je al een heel eind. Als je er ook nog zonnepanelen op legt, doe je er ook nog wat nuttigs mee.

 

Reputatie 7
Badge +2

Is er geen glas waar zonlicht en warmte doorheen komt?

Als je daar aan de buitenkant bescherming voor kunt plaatsen (luiken, rolluiken, zonnewering) zou dat al een heel stuk kunnen schelen.

Als er nu grind op de dakkapel ligt dan zou sedum in principe ook moeten kunnen.

Ik volg trouwens niet wat je bedoelt dat screens niet kunnen vanwege zonnepanelen.

Anne.

Op de zolder hebben wij een dakkapel. Nu wordt het in de zomer vrij heet. We willen daarom graag kijken hoe we die kamer koeler kunnen maken.

 

Screens blijken af te moeten vallen. Wij hebben nl zonnepanelen en bedrijven durven vanwege veiligheid geen screens te installeren. Ik heb ook begrepen dat het effect van screens beperkt is.

 

De meeste warmte blijkt toch via het platte dak van het dakkapel de kamer in te komen. Het gaat om een oppervlakte van zo'n 5 m2. Dakkapel is wel geisoleerd. Het liefst zouden wij iets óp het dak willen plaatsen dat zorgt voor warmtewering. Sedum durven we niet aan, omdat we niet weten hoe sterk het dakkapel is. Een soort van zonwerende folie lijkt een mooie oplossing te zijn, maar die ben ik nog niet tegengekomen in mijn online zoektocht.

 

Heeft iemand een idee hoe we de warmte die via het platte dak de zolderkamer binnenkomt, kunnen weren?

Beste Patricia

Wij kampen met precies hetzelfde probleem. Ons dakkapel is ca. 5 meter breed en 's zomers kan het op zolder enorm heet worden. Hebben jullie het probleem inmiddels al weten te verhelpen of beperken en zo ja voor welke oplossing hebben jullie gekozen?

En mocht je een tip voor een aannemer hebben dan hoor ik die ook graag. Bedankt i.i.g. voor je reactie.

Reageer