Vraag

Komen zilvervliesvisjes van de vliering naar beneden op zoek naar warmte?

  • 12 January 2020
  • 3 reacties
  • 423 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties

Las in een reactie van Driepinter op een vraag van een infraroodscan dat een zgn. koudebrug mogelijk zou kunnen zorgen voor zilvervliesvisjes. 

 

Wij hebben last (nou ja, last is een groot woord) van zilvervliesvisjes en dan met name op de vliering en badkamer. Vliering is onverwarmd, krijgt dus de warmte van de 1ste verdieping, maar de badkamer is de hele dag verwarmd. Komen die beestjes dan van de vliering naar beneden op zoek naar warmte?

 


3 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Zilvervliesvisjes of beter zilvervisjes (*) houden van warmte en vochtigheid.
Dus ja, ze komen graag naar je badkamer.

Ze eten koolydraten, zetmeel en karton en papierachtigen (behang).

De luchtvochtigheid en temperatuur in de badkamer laag houden zal geen alternatief zijn, dus je zou alleen kunnen kijken of je hun voedingsmiddelen kunt beperken.

(*) Met dank aan Driepinter :)

Reputatie 7
Badge +3

Wiki:

Goede hygiëne is niet genoeg om van zilvervisjes af te komen. Dit komt doordat zilvervisjes vaak tussen de muren, in isolatiemateriaal, boeken en op andere beschermde plaatsen verblijven. Door de luchtvochtigheid omlaag te brengen, bijvoorbeeld door ventilatie en vochtvreters te gebruiken, wordt een woning minder aantrekkelijk voor deze dieren".

Zilvervisjes kunnen wel gelokt worden met een halve aardappel in een open plastic zakje. De beestjes komen dan ('s nachts) af op het aardappelzetmeel, dat ze graag als voeding gebruiken.

Zilvervisjes leven het liefst in vochtige (75 tot 95 procent luchtvochtigheid) koele plaatsen, zoals de kelder, toilet, badkamer en de keuken". 

Mijn bewering van warme plekken klopt dus niet. 

Ik zou de oplossing vooral zoeken in een lagere luchtvochtigheid. En dus voor de badkamer een elektrische luchtontvochtiger (condensor-type) overwegen.

https://community.eigenhuis.nl/mijn-idee-voor-eigen-huis-18/elektrische-luchtontvochtiger-in-badkamer-i-p-v-ventileren-en-verwarmen-562

Reputatie 7
Badge +1

@HuubN Er is een wezenlijk verschil tussen zilvervisjes en papier- en ovenvisjes.

Zij houden van verschillende leefcondities en omgevingsfactoren.

(kijk bijvoorbeeld op Milieucentraal)

Reageer