Vraag

Kunststof gevelbekleding met of zonder regelwerk ivm ventilatie en kans op rot ?

  • 11 September 2019
  • 2 reacties
  • 602 Bekeken

Is het bij plaatsen kunststof gevelbekleding 'aan te raden' gebruik te maken van regelwerk tussen de muur en de gevelbekleding; of is dit meer 'noodzakelijk' ?

Helaas heb ik me niet goed verdiept in deze materie toen ik zoekende was naar een leverancier van kunststof kozijnen. En heb ik me over laten halen om naast de kozijnen de gevel aan de bovenzijde tevens te voorzien van kunststof rabatdelen. Tijdens de werkzaamheden ging ik steeds meer twijfels krijgen over de deskundigheid van de aannemer en de kwaliteit van het geleverde werk. Zo werd de buitenzijde naast een kozijn afgetimmerd met een stuk spaanplaat; met mijn minimale kennis op dat gebied zegt een stemmetje toch dat spaanplaat en vocht niet goed samen gaan. maar goed. Tevens zag ik bij hun materiaal (naar later bleek) een rol damp remmende/werende folie, maar is die rol ongebruikt gebleven.

Kortom: de kunststof rabatdelen zijn rechtstreeks op het bestaande houtwerk geschroefd (incl deel spaanplaat). Dus zonder het bevestigen van dampwerende folie en enig houten regelwerk. Is dit ook wel gebruikelijk en kan het niet echt kwaad; of is het op die manier eigenlijk een garantie voor vochtproblemen en schimmels/rotting in de toekomst ? De adviezen die die ik nadien heb gelezen geven aan dat die folie en regelwerk nodig is voor een goede ventilatie...

2 reacties

Reputatie 4
Nu ben ik geen expert op dit gebied, maar ik heb in mijn studententijd als bijbaantje heel veel huizen bekleed met kunststof schrootjes. Dat gebeurde altijd op regelwerk, folie weet ik niet meer zeker...
Reputatie 4
Badge +3

Hi  @jeepee!  Heb je in inmiddels een antwoord gevonden op je vraag? Zo ja, kun je dat hier delen? Ik hoor het graag van je!

Reageer