Beantwoord

Muurisolatie controleren

  • 5 October 2019
  • 7 reacties
  • 742 Bekeken

Hoe kan ik controleren welke isolatie er in een muur zit en hoe daarvan de kwaliteit is?

Onze woning uit 1978 is rond 1995 voorzien van een uitbouw aan de zijkant tot nokhoogte. Dit is gedaan door een vorige eigenaar en ik heb hiervan geen gegevens. Van een buurman heb ik gehoord dat de nieuwe buitenmuur voor een deel uit een groot betonnen element bestaat en daar zijn bakstenen voor gemetseld.

1) Kan ik ergens oude bouwtekeningen opvragen?
2) Hoe kun je bepalen welke isolatie is toegepast?
3) Hoe kun je de huidige kwaliteit van de isolatie inspecteren?
icon

Beste antwoord door Anne 7 October 2019, 18:35

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Dat soort camera's kun je ook op ebay vinden.
De meest simpele endoscope camera's staan daar vanaf € 6,=

Anne.
@Anne bedankt voor de warmtecamera tip.

@darkfiber Ik wist niet dat er een opzetstukje met spiegel bij zat. Ik ga proberen zo'n camera te kopen.
Reputatie 7
Badge +1
Bedankt voor je reactie en even kijken met zo'n endoscope lijkt me wel wat.
De endoscope van de Action lijkt de camera aan de voorkant te hebben, hoe kun je dan in de spouw kijken? Je kan alleen rechtdoor kijken als je een gat van 10mm boort. Of zijn er ook camera's te koop die zijwaarts kijken?

De kop van de camera is 3,8 cm lang en de kabel flexibel, verder zit er een klein metalen opzet spiegeltje (45°) bij, dus je kan zo of zo om de hoek kijken. Maar verwacht niet te veel van de beeldkwaliteit.
Reputatie 7
Badge +2
Je kunt ook een thermografisch onderzoek laten doen.
Dan kun je meteen ook zien of spouwmuur isolatie zin heeft en waar het meeste warmte weg lekt.



Uit voorbeeld rapport van Raak Energie (geen persoonlijke ervaring met ze).

Overigens valt spouwmuur isolatie in de categorie: bijna altijd zinvol.

Anne.
Reputatie 3
ik neem aan dat je de evt. spouwmuurisolatie door een bedrijf wil laten uitvoeren. Dat bedrijf inspecteert nog vóór de offerte hoe de binnenkant van de spouw er bij "ligt".
Bij ons bleek het oudste gedeelte van het huis ongeïsoleerd, en de aanbouw (1979) had al een dunne laag glaswol.
De gemeente beschikte bij ons over onze bouwtekeningen (vanwege de ingediende bouwvergunningen).
Bedankt voor je reactie en even kijken met zo'n endoscope lijkt me wel wat.
De endoscope van de Action lijkt de camera aan de voorkant te hebben, hoe kun je dan in de spouw kijken? Je kan alleen rechtdoor kijken als je een gat van 10mm boort. Of zijn er ook camera's te koop die zijwaarts kijken?
Reputatie 7
Badge +1
@CarloK Als er een spouw aanwezig is, en bij een bouwjaar van 1978 ga ik er van uit dat het zo is, kan je via diverse boorgaten (ca. 12 mm) op strategische plekken en een inspectie met een endoscoop camera (op dit moment bij de ACTION voor ca. € 8 i.c.m. een geschikte smartfoon) checken dat er waarschijnlijk geen isolatiemateriaal in de spouw zit (was er namelijk volgens het toen geldige bouwbesluit nog niet vereist). In dit geval kan je vrij makkelijk laten na-isoleren met verschillende materialen welke in de lege spouw worden "geblazen" (trefwoorden: Supafil, neopixels).
De investering is meestal binnen enkele jaren (5-7 ) terugverdient en als je nog een additionele isolatiemaatregel kan toepassen krijg extra subsidie (trefwoord SEEH).

Hieronder een foto van een toen nog lege spouw (10 cm) genomen met de ACTION endoscoop camera. Je ziet rechts boven een elektra installatiebuis, links zie je nog wat uitgeharde specie resten (je wil er niet te veel van hebben)

Reageer