Vraag

naisoleren betonnen combinatievloer begane grondvloer met plavuizen 1980 door opgespoten PUR-schuim: probleem opsluiting vocht in de vloer?

  • 31 January 2022
  • 2 reacties
  • 154 Bekeken

Reputatie 1

Mijn buurman wil zijn woning laten naïsoleren. Zijn woning is gelijktijdig met de mijne gebouwd. Aldus is/was in maart 1981 ( oplevering ) de Energie Index 1,61 met energielabel D. Onlangs heeft hij zijn CV-ketel laten vervangen door een HR CV-ketel. De ongeïsoleerde beganegrondvloer is afgewerkt met plavuizen m.u.v. de inpandige berging vloerafwerking gladde zand-cementvloer. Er is geen vloerverwarmingssysteem. Wel zijn er voldoende vloerventilatierooster voor de zwak geventileerde kruipruimtes. Vorige week samen met hem de kruipruimte geïspecteerd om te controleren hoe de situatie is. Bij het weghalen van de vloermat op het kruipluik, was het gecondenseerde vocht onderzijde mat en op het kruipluik signifikant aanwezig. Er staat plassen water op de bodemafsluiting ( 100 mm schoon zand ). Onderzijde vloer druipt van het condenswater, evenzo de waterleiding en gasleiding vanaf de meterkastput naar de leidingschacht (naast de trap). Als de onderzijde van de vloer wordt opgespoten met PUR-schuim ( minimum Rd 3,5 m2K/W voorwaarden ISDE-subsidie 2022 ) dan wordt het vele vocht nu in de combinatievloer NEBI met name de lichtbetonnen broodjes zit opgesloten en kan volgens mij door de plavuizen op de bovenzijde niet verdampen of uitwasemen. Beste periode uitvoering is aan het einde van een droge-warme periode.

Heeft iemand deze situatie gezien / meegemaakt? Wat is de oplossing?


2 reacties

Reputatie 2

@Dre2021 

Hallo, ik lees net uw bericht  en kan natuurlijk alleen vanuit mijn ervaringen spreken.

Het lijkt mij idd onverstandig om met PUR te werken in deze situatie. Ik zelf heb een nieuwbouw woning gekocht in 2017 en er stond bij de oplevering een laag van 20 cm water in de kruipruimte. ik heb. nadat ik een drain aangelegd heb, de ruimte uitgegraven en bedekt met Tonzon bodemafdekker. Als u hierna zorgt voor voldoende ventilatie kunt u na een paar weken zelfs de ruimte droog aantreffen. Als uw  vloer dan droog is is het wellicht een idee om dan ook te kijken naar de Tonzon ondervloervloerisolatie. Dit was bij mij niet nodig vanwege de al aanwezige isolatie ( 30cm Tempex).

Ik denk dat u hiermee een beter product voor handen heeft, en wat het verwijderen ervan betreft over een tig jaar, dan is dit geen chemisch afval en de PUR en de Vloer dan wel.

ik hoop dat u hier wat aan heeft.

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor je de bovenkant van je kruipruimte isoleert, zal deze eerst droog moeten zijn. Natte muren en nat beton isoleert slecht.

Bovendien is een natte vloer van uw kruipruimte een probleem op zich. Pak dat dus aan met een (tonzon) zeil.

Zelf heb ik in het gedeelte van de kruipruimte waar ik wél kan komen doorzichtig plastic gelegd. Mijn vloer is nu een stuk droger. Onder het doorzichtig plastic zie ik condensdruppeltjes. Die anders dus onder en ín mijn vloer zouden zitten.

Reageer