Natuurlijke isolatie materialen en hun milieuaspect

  • 10 May 2020
  • 4 reacties
  • 195 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2
  • Verduurzamer
  • 864 reacties

In het mei nummer van het VEH magazine staat een artikel over natuurlijke isolatie materialen.

Daarin wordt ook duidelijk verwezen naar de keerzijden van sommige van deze materialen:

Dat ze niet altijd een goede mileu score hebben als je het hele cradle to cradle proces bekijkt.
Daar valt bijvoorbeeld schapenwol door de mand.

En dat sommige materialen een vochtregulerende werking hebben,
wat juist een nadeel kan zijn in een wat vochtigere omgeving.

Echter in de nieuwsbrief wordt verwezen naar een bewerkte versie van dit arikel, waar sommige van deze punten onderbelicht worden.
https://www.eigenhuis.nl/energie/maatregelen/isoleren-en-ventileren/natuurlijke-isolatiematerialen

Op de site van milieucentraal halen bijvoorbeeld niet alleen schapenwol maar ook houtvezel, vlas en kruk lagere scores.

En naar de site van het NIBE wordt wel verwezen, maar geen directe link gedeeld.

Een gemiste kans zou ik zeggen.


4 reacties

Ik mis in het artikel hoe het met de brandveiligheid staat van die natuurlijke isolatiematerialen. Steenwol en glaswol zijn erg veilig, maar bijvoorbeeld vlas is behoorlijk brandbaar.

 

Iedereen die van plan is zelf te gaan experimenteren met alternatieve isolatiematerialen raad ik aan om goed checken bij je verzekeraar wat zij daar van vinden. Als je huis afbrandt is dat al erg genoeg, maar als de verzekeraar niet uitkeert is de ramp niet te overzien.

Het is echt heel vreemd dat milieucentraal Houtvezelisolatie indeelt in een categorie die minder milieuvriendelijk zou zijn dan glas en steenwol. Echter, voor de productie van deze materialen moeten oven branden op 1500 graden om draden te kunnen slaan van de het gesteente. Bij houtvezelisolatie komen geen hoogovens aan te pas, slaat het co2 op in zijn vezels en kan het na gebruik bij het A2 houtafval. Daarnaast zit er een gezondheidsrisico aan Glas en steenwol.

De schapenwol isolatie van Isolena wol wordt bijvoorbeeld geproduceerd van schapen die aan landschapbeheer doen, dus dat maakt het argument van NIBE wat te kort door de bocht denk ik.

Reputatie 7
Badge +2

Tja, zoveel sites, zoveel meningen :)
Die van milieucentraal is idd niet erg onderbouwd. Het hangt sterk af van waar het houtvezel van daan komt en hoe het verwerkt is. Maar er komt blijkbaar best wat energie bij kijken om houtvezelplaten te maken.

https://woonbewust.nl/isolatie-woning/natuurlijke-isolatiematerialen
zijn er al weer een stuk positiever over :)

Dat is zeker. En het zijn relatief nieuwe producten waardoor betrouwbare of volledige informatie vaak ontbreekt.

Ik weet dat ze bij het NIBE uitgaan van het nat procedé. Door het merk Gutex worden de platen volgens de droog procedé gemaakt waardoor er niet die hoge energiebehoefte nodig is.

Reageer