Beantwoord

Ontstaan er door spouwmuurisolatie vochtdruppels op de waterleiding onder de vloer?

  • 18 January 2020
  • 2 reacties
  • 309 Bekeken

Vorig jaar de voor- plus achtergevel laten isoleren met bekende grijze korrels door gerenommeerd bedrijf. Scheelt kou, meer warmte in de woonkamer (jaren 30 rijtjeshuis). MAAR: nu ontdekte ik, kijkend onder de vloer door het luik dat er aan de waterleiding (nee niet geïsoleerd) overal waterdruppels hangen plus in een keukenkastje komt wat lichte schimmel tegen de buitenmuur, precies (toevallig?) boven het nieuwe muurrooster. Dat was dus deze maand, niet in de zomer. Nooit eerder gezien, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk. TOCH vraag ik me nu af of dat komt door het isoleren, want ik weet nagenoeg zeker dat het grondwater niet is gestegen, en verder is er ook niets gewijzigd in de isolatie van het huis. Wel zag ik nogal wat grijze korrels op de zandbodem liggen; zijn die uitgezakt uit de spouw of zou er gewoon teveel ingespoten zijn destijds… Wie kent dit '’probleem'’?

icon

Beste antwoord door Anne 19 January 2020, 16:02

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb geen persoonlijke ervaring, maar…

Als een huis beter wordt geïsoleerd wordt ventialitie een belangrijker onderwerp omdat wat voorheen ‘natuurlijk’ verliep, na goede isolatie mogelijk helemaal niet meer gebeurt.

Ik zou dus aanraden ome eens te controleren of de ruimte onder de vloer nog wel goed geventileerd wordt.

Het verhaal over het keukenkastje kan ik niet helemaal goed volgen, waar nu precies de schimmel zit tov een muurrooster? De idee is dat er door het muurrooster water in de binnenmuur bij het keukenkastje komt?

Wat het de grijze korrels op de zandbodem betreft: ik zou de isolator nog eens vragen even langs te komen om daar naar te kijken. Sowieso kunnen zij mss ook meteen dan iets zeggen over je andere twee bevindingen.
 

Bedankt Anne! Ik ga de firma Takkenkamp eens aan z'n jasje trekken en het eea in iedergeval te melden. De 4 luchtroosters heb ik inmiddels met de fietspomp krachtig doorgeblazen.

Wordt vervolgd.

Iemand anders nog tips&tricks?

 

 

Reageer