Vraag

Heeft het zin om extra te isoleren met schelpen in de vloer?

  • 16 October 2019
  • 11 reacties
  • 2227 Bekeken

Hallo,

Wij hebben een huis uit 1991, er zijn al piepschuimen platen tegen onze beton vloer aangeplakt vanaf de bouw. Omdat er toch kou van de vloer omhoog trekt overwegen we om schelpen als extra isolatie in de vloer te storten.

Onze vraag is heeft dit zin en halen we de kosten er een beetje uit.

Tevens hebben we als het veel heeft geregend in de herfst veel last van vocht (wonen in de polder op klei grond) en hopen op deze manier van dit vocht probleem af te komen. Kan iemand misschien hierop zijn ervaringen delen?

Onze voorkeur gaat uit naar schelpen omdat die milieu bewuster zijn.

Alvast bedankt voor jullie advies

Noortje


11 reacties

Reputatie 6
Badge

Hallo,

Wij hebben een huis uit 1991, er zijn al piepschuimen platen tegen onze beton vloer aangeplakt vanaf de bouw. Omdat er toch kou van de vloer omhoog trekt overwegen we om schelpen als extra isolatie in de vloer te storten.

Onze vraag is heeft dit zin en halen we de kosten er een beetje uit.

In principe moet ook de kruipruimte, zeker als het daar wat vochtiger is geventileerd worden. Deze ventilatie vindt normaliter plaats via openingen in de buitengevels en er stroomt dus “koude” buitenlucht door de open kruipruimte.

Isolatie materiaal dat tegen de onderzijde van de vloer is geplaatst kan daarbij goed zijn werk doen, wel of niet afgesloten met een dampdichte folie.

Isolatie materiaal dat op de grond ligt is nauwelijks effectief. In de winter zal het grond oppervlak tussen de ca 10 en 15 graden schommelen en de koude buitenlucht daarboven zal eerder lager zijn dan hoger.

Ik zou eerst toch wat verder zoeken naar de oorzaken van het koud optrekken. Misschien toch nog wel vocht of koudebruggen op diverse plaatsen

 

 

Hallo jvdleeuw,

Bedankt, voor uw uitleg. Ik het het vermoeden dat het vocht voor een deel te maken heeft met het nog net niet genoeg stoken in het najaar en op dit moment een hele hoge grond waterstand.

We gaan verder eens opzoek naar koudebruggen.

Bedankt

Reputatie 7
Badge +3

 

Isolatie materiaal dat op de grond ligt is nauwelijks effectief. In de winter zal het grond oppervlak tussen de ca 10 en 15 graden schommelen en de koude buitenlucht daarboven zal eerder lager zijn dan hoger.

 

Driepinter schreef:

Dit gaat in tegen wat de isolatiebranche beweert. U beweert hierbij dat onder een kruipruimte zonder bodemisolatie gedurende de winter de grond een hogere temperatuur heeft dan de in de kruipruimte aanwezige lucht. Feit is dat de lucht door de ventilatieroostertjes meestal kouder is dan de ongeisoleerde bodem maar zoveel luchtstroming is er nu toch ook weer niet in een normale kruipruimte? 

Reputatie 6
Badge

Dit gaat in tegen wat de isolatiebranche beweert. U beweert hierbij dat onder een kruipruimte zonder bodemisolatie gedurende de winter de grond een hogere temperatuur heeft dan de in de kruipruimte aanwezige lucht. Feit is dat de lucht door de ventilatieroostertjes meestal kouder is dan de ongeisoleerde bodem maar zoveel luchtstroming is er nu toch ook weer niet in een normale kruipruimte? 

@Driepinter, ik denk dat we verschillende bronnen hanteren, nog even los van de fysische omstandigheden waarop de verklaring is gebaseerd.

10 jaar geleden waren er al kritische uitspraken over het effect van bodemisolatie Effect bodemisolatie

Inderdaad zie je vaak niet of te weinig luchtstroming in de kruipruimte; dat is dan ook meestal de belangrijkste reden voor vocht in die ruimte.

De enige maatregel die ik me wel kan voorstellen is een waterdichte folieafdekking tegen grondwater.

Reputatie 7
Badge +3

@jvdleeuw  en @verduurzamer . Inderdaad. Ik heb gegoogld en kwam uit op de site van TonZon isolatie. Bodemisolatie schijnt inderdaad averechts te werken omdat in de zomer de bodem onder de kruipruimte opwarmt en die warmte in de winter weer af zal geven. Dat lukt juist niet als die bodem wordt geïsoleerd. TonZon adviseert dan ook hun waterdichte folieafdekking van de bodem van de kruipruimte. (Volgens mij moet die folie dan ook gedeeltelijk tegen de muren van de kruipruimte worden vastgemaakt, want als er onverhoopt water op die waterdichte folie komt, gaat het ook onmogelijk weg).

https://tonzon.nl/vloerisolatie/kruipruimte/bodem-of-vloerisolatie/?keyword=&matchtype=b&gclid=EAIaIQobChMIq4--ovSj5QIVyud3Ch3eswm8EAAYBCAAEgKlLfD_BwE

Tijdens een TV uitzending op SBS6 bracht TonZon eerst een zeil aan op de grond van de kruipruimte om vervolgens een dampdichte folie onder het (daarna droge) isolatiemateriaal onder de vloer aan te brengen. 

Reputatie 4
Badge +3

@verduurzamer Heb je inmiddels al een antwoord op je vraag? Kun je verder of hebben de reacties van @Driepinter en @jvdleeuw voor jou extra toelichting nodig? Ik hoor het graag! 

goede middag , ik lees eigenlijk weinig over het isoleren vaan de vloeren met schelpen . Ik heb een woning twee onder een kap uit het bouwjaar 1997 . We hadden wat vocht onder het huis hier en daar wat plasvorming . Ik heb jaren geleden op de bouwbeurs  al mensen gesproken over het isoleren met schelpen van dat bedrijf en was toen er erg geintresseerd in hun product , heb dat toen goed onthouden . En nu twee jaar terug mijn hele kruipruimte vol laten blazen met schelpen . mijn ervaring is heel goed bevallen de ruimte is nu kurkdroog , het werkt optimaal . Ik heb een betonnen vloer geïsoleerd maar voelt toch warmer aan . als je een houten vloer hebt werkt het nog veel beter al het vocht verdwijnt dus zwam vorming krijg je niet ook een leuke bijkomstigheid is met name voor ouderen woning is ongedierte kan hierin niet overleven te denken aan insecten  maar ook muizen en ratten houden hier niet van .Het is puur natuur en een schone oplossing het bedrijf kwam uit Zierikzee  het was in een paar uur bekeken zonder veel rompslomp en schoon afgeleverd   

Reputatie 7
Badge +2

@Aad Ik denk dat je even verschil moet maken tussen het isoleren van de grond onder een vloer en het isoleren van de vloer zelf. Beide in de kruipruimte onder het huis.

De vloer wordt daar meestal aan de onderkant geïsoleerd met platen (bij betonnen vloeren) of glaswol banen of ‘luchtzakken’ zoals tonzon. Daarbij moet de vloer, zeker als het geen betonnen vloer is, zo luchtdicht worden afgesloten, met een dampremmende laag, aan de onderkant. Meestal is dat een soort zilverfolie en vaak met speciaal ‘plakband’ om netjes alle naden goed af te sluiten.
Dit levert de meeste Isolatie waarde: Rc-waarde op. OM in aanmerking te komen voor subsidie moet je vaak een minimale Rc waarde kunnen halen/bewijzen.
De vloer blijft dan ook helemaal droog, dus geen zwammen oid.

Je kunt daarnaast ook de grond afdekken.
Dat kan met zeil, of met iso ‘chips’/bolletjes of schelpen.
Voor zover ik weet hebben schelpen niet hele grote isolatie waarde? 
Iso ‘chips’/bolletjes al iets meer. Maar zeker niet vergelijkbaar met de isolatiematerialen die je aan de onderkant van de vloer kunt aanbrengen volgens mij.

Het voordeel van schelpen en in zekere mate ook van iso chips, is dat als de grond echt nat wordt (bv vanwege soms een hoge grondwater stand), het niet erg is dat deze nat worden. Zeil is dan geen handige optie. Of schelpen op de grond voldoende zijn om muizen uit huis te houden weet ik niet. Ik heb het idee dat die altijd wel een ander plekje vinden, zeker in oudere huizen.

In alle gevallen geldt dat je de lucht onder de vloerisolatie wilt laten verversen.
Al was het maar om vochtigheid wat weg te nemen. Daarom zijn er vaak aan de voor- en achter kant roosters die lucht van/naar de kruipruimte voeren.

Bij mij is de houten vloer in de kruipruimte aan de onderkant geisoleerd met glaswol banen tussen de balken. Op de grond ligt een dik zeil (met de randen omhoog) omdat de zandrond altijd helemaal droog was. Aan de voor en achterzijde zijn nieuwe roosters aangebracht om te zorgen dat er een goede doorluchting is.

Anne je hebt gelijk wat betreft de onderzijde van de vloer isoleren . Je hebt dan direct rendement en maakt de vloer tevens tocht vrij . De grond isoleren met schelpen is een heel goede optie zij sluiten heel goed de bodem af , en zorgen voor optimale droging van de lucht , Het is natuur en milieu vriendelijk geen chemische toestanden puur natuur . uiteraard blijven de beluchting kanalen die lucht ventilatie onder de woning verzorgen vrij . mijn ervaring bij ons huis is dat het echt heel droog is onder het huis . en droge lucht condenseert niet . en geeft zijn temperatuur goed af . Over muizen heb je wel gelijk die vinden altijd wel een plekje , maar op schelpen vinden zij het niet prettig leven . 

Beste Nora,

Schelpen hebben een hele lage isolatiewaarde vergeleken met échte isolatiematerialen. Zoals hierboven beschreven is blijkt het wel te kunnen helpen tegen vochtigheid in de kruipruimte. Ik heb nog nergens betrouwbare cijfers gezien dat het goed isoleert.

Je geeft aan dat je voor schelpen wilt kiezen omdat het een natuurlijk materiaal is. Bedenk dan eens aan de milieubelasting van de transport hiervan. Dit is allemaal na te gaan op onder andere https://www.nibe.info/nl. Hier staan verschillende isolatiematerialen geclassificeerd op milieubelasting(productie, transport, afvoer, recyclebaarheid etc). 

De piepschuim platen die tijdens de bouw in 1991 geplaatst zijn voldoen niet meer aan de huidige isolatie-eisen. Meet even hoe dik je huidige isolatiemateriaal is en bereken hiervan de Rd(isolatie)waarde. Je kunt hier gerust extra isolatiemateriaal tegenaan plakken totdat je op een Rd waarde van meer dan 4 uit komt. 

 

Reputatie 7
Badge +3

 .Het is puur natuur en een schone oplossing het bedrijf kwam uit Zierikzee  

Ierseke. Van de mossels en oesters (en isolatieschelpen dus).

Reageer