Beantwoord

Wie heeft er ervaring met Tonzon vloerisolatie?

  • 8 October 2019
  • 22 reacties
  • 16469 Bekeken

Reputatie 1
Wij wonen in een 2 onder 1 kap woning, bouwjaar 2015 dus goed geïsoleerd en verwarmd door een warmtepomp i.c.m. vloerverwarming overal, mijn vraag; heeft het zin Tonzon uit de advertentie van Eigen huis magazine toe te passen en/of heeft iemand ervaring met deze isolatie.
icon

Beste antwoord door HenkDaalder 21 October 2019, 22:03

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 1

Ik woon in een huis uit ca 1938. De woonkamer (28m2) heeft een houten vloer met daaronder een kruipruimte van ca 40 cm.

De keuken (aanbouw, 15 m2, open verbinding met de woonkamer) stamt uit 2007 heeft een betonnen vloer die op piepschuimbroodjes is gestort. Kruipruimte keuken is verbonden met kruipruimte kamer.

Ooit proefje gedaan met twee identieke wijnflessen gevuld met kokend water; één fles omwikkeld met alufolie, de ander niet. Dan zie je dat de fles met de folie twee keer zo langzaam afkoelt als de ander door de verminderde warmtestraling. Ik geloof dus wel in het TONZON systeem.

Dus medio januari 2021 de kamer- en keukenvloer laten isoleren met TONZON. Heb het gasverbruik in de drie weken ervoor en erna vergeleken, gerelateerd aan de gewogen graaddagen. Helaas merkte ik geen enkel verschil. Heel teleurstellend dus.

De monteur heeft in de zomer van 2021 een strook folie (tijdelijk) verwijderd, en in februari is TONZON met een warmtebeeldcamera gekomen. Daarmee was duidelijk te zien dat het vloerdeel  zonder folie kouder was dan de rest van de vloer.

Mijn conclusie is dus dat TONZON best wel werkt maar dat in mijn huis blijkbaar het energieverlies via de vloer klein is t.o.v. het verlies via muren en ramen.

Ook ik heb een offerte voor Tonzon voor mijn vloer (beton, grotendeels zonder vloerverwarming). Klinkt goed, heeft iemand ervaring en/of tips?

Tonzon… niet doen tenzij de bodemfolie heel netjes op een keurig vlakke vloer zonder al te veel hoeken en buizen aangelegd kan worden. Wij wonen in een huis van 50 jaar oud en zo’n perfecte kruipruimte hebben we niet. Bedrijf heeft pasgeleden alles opnieuw aangelegd want de eerste keer was Tonzon niet volledig afsluitend aangelegd. Ziet er nu wel beter uit maar gaat uiteindelijk om het resultaat. Dus hygrometer in kruipruimte geplaatst. Deze schommelt rond de 90% ! De Tonzon bodemfolie houdt het bodemwater wel tegen, maar de luchtvochtigheid zal ondanks de ventilatiegaten voor schimmel en zwam zorgen. 1 balk moeten laten vervangen door optrekkend vocht. Dat houdt de bodemfolie kennelijk niet tegen. Ook metalen buizen gaan hierdoor op den duur roesten. We zien de luchtvochtigheid bijvoorbeeld condenseren op leidingwerk en daar zit al veel roest op. Al het buizenwerk laten vervangen door kunststof is nu een vervolgstap maar lost probleem zelf (vocht) niet op. Nu drie adviezen liggen van bedrijven. Allen zeggen ze: Tonzon moet eruit meneer en men raad aan wat men zelf verkoopt, meestal eps korrels of chips. We twijfelen nu wat wijsheid is. We zoeken nog naar methode om de oorzaak zelf aan te pakken. We willen geen vocht meer wat in de kruipruimte komt. Hoe dat te realiseren? Zijn we nog niet uit. Suggesties welkom.

Er is er maar 1 die er beter van wordt, wanneer er een Tonzon vloerisolatie wordt aangebracht, en dat is de heer Ton Willemsen (CEO van Tonzon). Hij belooft bergen, maar we zijn totaal niet tevreden. 'Het riekt naar oplichting' om zijn woorden te gebruiken. NIET DOEN DUS! kijk gewoon even verder, en ga niet in zee met dit bedrijf. De after-sale service is nul, en voor en handje vol (bubbeltjes)plastic betaal je de hoofdprijs. In ons geval € 2200,00. Zie ook de reakties op de website van Radar. Dit in tegenstelling tot alleen maar positieve reakties op Tonzon.nl. Dit is toch raar, meneer T. Willemsen, of worden negatieve reakties vewijderd?

Reputatie 4
Badge +1

Deze link van Tonzon zelf, bevat wel veel reclame praat.
Maar ook een stukje waarheid
https://tonzon.nl/vloerverwarming/

De warmte van de vloerverwarming gaat ook een beetje door de isolatie heen, naar onderen.
En Tonzon isolatie kussens remmen die lekkage  af. Ze hebben een warmte weerstand van 3,8 m2 K/W
Stel de vloerisolatie is 10 cm piepschuim (aanname) ca 3 m2K/W, samen is dit opgeteld 6,8
En met de omgekeerde waarde kun je berekenen hoeveel minder warmteverlies dit oplevert 0,15 W/m2K

Per graad temperatuurverschil tussen de verwarmde vloer, en de lucht in de kruipruimte is dat 0,15 W
Dus is het nodig te weten wat die temperaturen zijn.
Als de kruipruimte geventileerd is zal hij veel kouder zijn dan wanneer hij heel zwak of niet is geventileerd
Stel: de kruipruimte is 4 graden
Stel, de vloer is 24 graden, dus een temperatuur verschil van 20 graden
Die 25 graden voelt warm aan, maar kan gebeuren als de vloerverwarming de hoofdverwarming is.
Bij een nieuw huis kan ik me ook vloerverwarming in de verdiepingsvloer voorstellen.
Dan hoeft de begane grond vloer niet zo warmte te zijn

Stel:  het oppervlak 60 m2 vierkante meter, verwarmde vloer
Dan is het verlies met Tonzon isolatie  180 W  permanent, of ca 500 kWh warmt

Alleen de 10 cm piepschuim, 396 W permanent doorgelaten warmte, of ca 1100 kWh warmte
Stel dit duurt 4 maanden stookseizoen 

Stel, de warmtepomp heeft een COP van 3 in de winter,
dan kost het met extra isolatie,  ca170 kWh stroom
En zonder de extra isolatie ca 366 kWh stroom
 

Dit met alle bovenstaande aannames, en natuurlijk elk jaar opnieuw

Reputatie 4

Vroeger heb ik veel Tonzon aangelegd (baantje in mijn studententijd), en ook in mijn vorige huis zelf aangelegd. Het is een smerig klusje waarbij je spinnewebben in je haren hebt, maar het comfort daarna is het wel waard. Neem vooral de luchtzakken met dubbele kamer, dan heb je nog meer isolatie. 

Belangrijk is dat het secuur aangebracht wordt, geen lekken, en ook een goed aangebracht grondzeil is in de meeste vallen belangrijk ivm optrekkend vocht.

Reputatie 1

Dank voor alle informatie, de aanname van PakdeWind klopt redelijk wat mijn woning betreft, geïsoleerde vloer met piepschuim en ook vloerverwarming op de verdieping, van de temperaturen ben ik niet op de hoogte, maar die ga ik meten, ook de link heb ik bekeken en ik denk dat ik nu een beslissing kan maken.

Reputatie 3

Wij hebben sinds zomer 2017 TonZon en meten het gasverbruik sinds 2013.

Na:

  • vloerisolatie met TonZon
  • een bodemfolie van TonZon op de ondergrond van de kruipruimte
  • het afdichten van de kieren tussen houten vloer en muren.
  • het extra isoleren van de verwarmingsbuizen onder de vloer
  • het aanbrengen van isolatiefolie achter de radiatoren
  • het in orde maken van de ventilatie van spouw en kruipruimte afzonderlijk

leveren die maatregelen een besparing op van 17%.

De aanleg is bij ons na 12 jaar terugverdiend en het comfort is er op vooruit gegaan.

Een aanrader dus, maar snel terugverdienen is er niet bij en om nou te zeggen dat het comfort er met sprongen op is vooruitgegaan dat valt ook wel mee.

Helaas geen subsidie kunnen scoren op het geheel.

Dat gold ook voor de zonnepanelen (2013) die zichzelf ook in 12 jaar terugverdiend zullen hebben.

 

Zou ik nu opnieuw moeten kiezen dan zou ik het zeker weer doen.

 

PS Wegens het risico op vochtproblemen durven we spouwmuurisolatie niet aan.

Reputatie 7
Badge +3

Tonzon werkt toch niet met bubbeltjes plastic? Een zeil op bodem kruipruimte zal in elk geval wel effectief zijn. Waterdamp komt bij mij uit de meterkast en in de winter hangen de condensdruppels onder de betonnenvloer boven de kruipruimte. Alleen kan ik niet in de gehele kruipruimte komen.

Hi allen, ik ben nieuw hier en lees dit draadje vol aandacht. Ook ik ben mij aan het oriënteren hoe ik mijn kruipruimte het best kan behandelen zodat vocht en vieze geur verleden tijd worden.

Bekijk even de filmpjes  van Niels van den Broek op YouTube over vochtige kruipruimtes en wat er allemaal mis kan gaan met verkeerde isolatie keuzes.

Buiten dat hij veel informatie geeft zijn de filmpjes bij tijden ook nog reuze amusant, zijn bedrijfsslogan is: Uw kruipruimte is mijn lust en mijn leven:-))

Je kunt ook zoeken op zijn bedrijfsnaam “Broa”.

 

Groet, Theo

 

Er is wel gebruik gemaakt van bubbeltjes plastic. Gelukkig is dit niet het enige, anders had ik beter naar de Hema kunnen gaan. ( achteraf gad ik dit sowieso beter kunnen doen). Het is op de grond/zand geplaatst. We hadden en hebben nog steeds koude voeten. Dit zou worden opgelost, maar is helaas niet waar. Een verkeerde investering dus!

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community @tiguan! @FrankR, jij hebt ooit Tonzon gebruikt toch? Kun je tiguan hier iets meer over vertellen? 

Reputatie 2

@Theo51 Welkom op Eigen Huis Community en dankjewel voor je bijdrage. Wellicht dat andere leden hun ervaringen in een reactie op je bericht kunnen delen. Groet, Stephanie

Reputatie 7
Badge +3

Waaruit bestaat uw huidige vloerisolatie? Kunt u met een infraroodmeter in de kruipruimte meten welke temperatuur de onderkant van de vloer heeft in de winter ?

15-08-’22

Beste Tiguan en Si02,

 

Ik houd me nu zo’n 15 jaar bezig met het monteren van Tonzon Thermoskussens in kruipruimtes en heb in al die jaren, zo goed als, geen negatieve reacties gehad. D.w.z. van de paar honderd vloeren misschien één of twee, die er weinig van merkte.

Als de Tonzon isolatie niet voldoende werkt, is het een lucht-lek.

Als er een betonnen ‘broodjes’ vloer is met holle binnenkant, die niet afgesloten is aan de zijkant (bouw fout, niet te controleren door de monteur). Kan het zijn, dat het in de vloer tocht. Zeldzaam en moeilijk op te lossen.

(Of er ni 15 of 5 cm. tussen de kussens en de vloer zit, maakt niet uit. Als het maar goed afgesloten is).

Als er sprake is van, niet goed aansluiten aan de zijkant, of ergens anders.

Of als er niet ‘gestookt’ wordt. Als er amper verwarmd wordt, valt er ook niks terug te kaatsen.

 

Het aanbrengen van de themo-kussens vergt geduld. Er moet vaak om alle leidingen heen gewerkt worden, de zijkanten moeten goed aansluiten. En bij houten vloeren, goed tegen de balk vast gezet worden (Tonzon) of (Energiek) onder de balken aan elkaar bevestigd met dubbelzijdige tape.

Maar als de monteur begrijpt waar het om gaat, zijn allebij de methoden goed.

 

Als er dus veel tocht tussen de vloer en de isolatie komt, is er alleen nog sprake van het ‘terugkaatsen’ van de warmte (als bij een spiegel) en gaat het thermische gedeelte verloren, waardoor de isolatie amper werkt.

Advies : laat een onafhankelijk monteur eens naar de vloer kijken.

 

Dan nog een opmerking over de Bodemafsluiter.

Deze wordt zwaar onderschat en ook niet meegeteld als een isolerende maatregel.

Spijtig.

Want als ik in veel huizen waar ik, door de jaren heen, ben geweest, zou moeten kiezen tussen warmte isoleren of vocht isoleren, ik het verdrijven van vocht voorang zou geven.

Het afsluiten van de bodem zorgt er voor dat schimmels en beestjes en gassen etc. verdwijnen en evtentuele rottigheid stopt meteen. Droge lucht kost minder energie om warm te stoken,

dus dan heb je al de helft gewonnen.

 

Ik schrijf deze reactie om mijn eigen ervaringen te delen. En omdat ik het goed vind dat de negatieve reactie, hier, ook geplaast wordt.

Heel goed.

Persoonlijk nergens slechte ervaringen tegen gekomen, anders dan over afspraken, monteurs, service etc. etc.

Maar nooit over het materiaal.

Wat wel eens genoemd wordt is : knaagdieren.

Maar naar mijn ervaring is dat een probleem bij alle materialen.

Bij andere materialen (glas-en steenwol/PUR/Tempex), wordt er een gat in geknaagd, ontstaat, bij 15 graden verschil, condens. Die tussen de isolatie en de vloer ‘kruipt’ en een groot (onzichtbaar) probleem gaat vormen in de toekomst.

En helaas steeds vaker voorkomend in Nederland, rattenplagen. Daar is niks tegen bestand. anders dan: dicht maken.

Aantekening : ratten kunnen het best bestreden worden aan de buitenkant van een woonwijk.

Als ze al in een huis (huizenblok) zitten, is naar mijn mening al een stap te ver.

 

Dus, zeker bij Thermoskussens, zorg dat de kruipruimte muis-dicht is.

En een ervaren monteur kan er enigszinds rekening mee houden tijdeens het monteren.

 

Verder kan ik zeggen dat alle soorten isolatie kunnen werken. Alleen het probleem is dat het vaak niet aansluit, waardoor het eerder genoemde condens probleem ontstaat.

Ik heb (over) onder alle soorten isolatie heen gemonteerd. Als de kussens de oude isolatie afsluiten, is de Rd waarde weer van toepassing en kan die bij die van de thermoskussens opgeteld worden.

Dus wel flink rendament.

 

Met vriendelijke groet Sil.

 

 

Dear Sil, 

Bedankt voor de nuttige informatie.

Heb je een idee van wat er gebeurt als een leiding of kabel moet worden bevestigd in een kruipruimte geïsoleerd met tonzon? 

Hoe kan het werk worden gedaan zonder het isolatiemateriaal te breken?

Groetjes,

Virginia

Reputatie 4
Badge +3

Goed om te lezen dat je verder bent gekomen@tiguan! Daar is de community immers voor. :raised_hands:  Ondertussen heeft @HannekeB in dit topic een vraag over het isoleren van haar kruipruimte met soudafoam. Wie heeft hier ervaring mee en kan haar verder helpen? 

Beste Virginia.

In een noodgeval, de gewoon weg snijden of knippen.

Anders beter van te voren een monteur er bij halen. Die kan onder de vloer coachen terwijl de leiding of kabel bevestigd wordt.

Of de monteur maakt vantevoren de isolatie los en komt het naderhand weer dicht maken.

Even iets meer ‘gedoe’, maar in de praktijk de beste oplossing met de minste schade.

M.v.g.

 

Ennuh Si02,

De’bobbeltjes folie’ wordt in de praktijk alleen gebruikt op de bodem van de kruipruimte, ter bescherming van de bodemfolie. En in zeer natte ruimte i.v.m. het drijvend vermogen.

 

Dag,

op mijn zoektocht naar vloerisolatie kwam ik eveneens Tonzon tegen.

Nu zijn we bezig om binnenkort te gaan bouwen, dan is dit onderwerp belangrijk.

is er ervaring met Tonzon bij nieuwbouw waarbij op zandgrond met een randfundering wordt gebouwd?.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dag,

op mijn zoektocht naar vloerisolatie kwam ik eveneens Tonzon tegen.

Nu zijn we bezig om binnenkort te gaan bouwen, dan is dit onderwerp belangrijk.

is er ervaring met Tonzon bij nieuwbouw waarbij op zandgrond met een randfundering wordt gebouwd?.

 

Is het niet zo dat bij nieuwbouw er vaak geen kruipruimte meer komt maar piepschuim van een halve meter dik wordt gelegd en dan vervolgens de vloer er op wordt gelegd ?

dit zijn redelijk oude berichten; zijn er recentere ervaringen met Tonzon?

we hebben moeite met keuze maken voor folie-vloerisolatie.

dank en de groet.

We zijn volop bezig met de Tonzon. De isolatie tegen de huiskamervloer werkt prima. De bodemafsluiter van Tonzon tegen optrekkend vocht kunnen het niet aanraden. Als de bodemfolie al keurig sluitend langs alle naden aangelegd kan worden (bij ons was dat niet zo) valt het ons op dat je verder niet meer in de kruipruimte moet komen. Klusjesmannen dragen conform hun  VCA beschermende kleding en schoenen. Vooral die schoenen zorgen ervoor dat het campingzeil (meer is die Tonzon bodemafdekkende folie eigenlijk niet) stuk gaat. Scheurtjes en gaatjes zorgen ervoor dat het zeil de bodem niet meer afsluit waarna daar vocht doorheen komt. Daarnaast hebben we begrepen dat de bodemafdekker van Tonzon een vochtscherm biedt, maar geen isolatie. Dus gemengde gevoelens. Die isolerende zilverfolie kussens tegen de houten vloer (ook Tonzon) werkt overigens prima. Wij gaan de bodemfolie laten verwijderen en daarvoor in de plaats 30cm  polypropyleen korrels gebruiken. Deze isoleren én bieden een scherm tegen vochtige grond. De Tonzon folie tegen de houten vloer, laten we zitten voor de isolatie van de houten huiskamervloer.

Reageer