Beantwoord

'Uitstekende isolatie' kunststof voordeur (sluis als alternatief?)

  • 6 April 2019
  • 6 reacties
  • 1701 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Ik heb sinds twee jaar een kunststof voordeur. Behoorlijk prijzig. Als het buiten nul graden is en voor de voordeur 14 graden meet ik met mijn infraroodmeter op de voordeur 8 graden. De relatieve luchtvochtigheid is bij 14 graden 85 %. In mijn huiskamer hoef ik niet warmer te stoken dan 17 graden. 's Nachts hoef ik niet te verwarmen. Wanneer het 's ochtends koud is, is de voordeur derhalve dan ook nat van de condens (ook als ik er geen gordijn voor heb hangen). Ook op het glazen deel (HR++). Het natst is de voordeur op het dikste gedeelte, bij de schanieren. Ik heb een RVS-brievenbus in de deur. Omdat ik die beter wou isoleren had ik hem er af geschroefd en zag ik dat er in het paneel van ca 3 cm dik geen isolatiemateriaal zit. Van de leverancier heb ik na een mailtje geen reactie mogen ontvangen.
Vanwege die condens is mijn voordeur dus nog steeds een koudebrug. Alleen op de (onverwarmde) eerste verdieping heb ik nog enkel glas (waarop in de winter in de ochtend het condens ook op beslagen is). Als ik daar ook dubbelglas zou aanbrengen wordt de koudebrug op de voordeur alleen maar erger. Als ik het enkel glas en het verouderde dubbelglas beneden zou vervangen door HR++ glas dan zal ik dus ook vragen wat de mogelijkheid is van een glazen sluis in het krappe halletje voor de voordeur ((waar dan natuurlijk ook meubels e.d. langs in en uit moeten kunnen)).

Heb ik het nu verkeerd getroffen met mijn voordeur? En zou isolatieschuim in de kunststofdeur enig soelaas kunnen bieden?
icon

Beste antwoord door Rakker 6 April 2019, 22:15

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1
@driepinter Ik denk dat je het behoorlijk verkeerd hebt getroffen met jouw kunststofdeur.

Ik heb sinds 2015 een kunststofdeur in de woon/eetkamer naar de tuin met 0,9m² Ug=1,0 glas.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er condens op (delen van) de deur is ontstaan, ook niet
als we met 8 man bij buitentemperaturen rond het vriespunt op mijn verjaardag aan tafel zitten.
De luchtvochtigheid loopt dan namelijk ondanks de MV wel wat op, max. 65% r.v. @20°C.
Reputatie 6
Badge +1
Vraagje: het hr++ glas dat beslaat toch niet aan de binnenkant. Dat zit vaker aan de buitenkant.
Zit het toch aan de binnekant dan denk ik dat de vochtigheid in jouw woning te hoog is. Hoe zit het de ventilatie?
Reputatie 7
Badge +3
Het hr++ glas beslaat niet in de ruimte tussen het dubbelglas. Maar aan de binnenzijde van de deur. Ik lucht in de winter één of twee keer per dag minimaal 10 minuten met de deur/raam goed open, voordat ik ga verwarmen. Vochtige lucht opwarmen kost immers meer dan droge lucht opwarmen. In de winter ventileer ik niet continu. Vaak dat ik immers de houtkachel van een van de buren ruik (slaapkamerraam gaat dan ook meestal in de tweede helft van de nacht open). Sinds twee maanden heb ik een elektrische luchtontvochtiger (met dus een relatieve luchtvochtigheidsmeter) van 380 watt maar die biedt voor het hele huis geen soelaas Luchtvochtigheid is ongeveer 85 % bij 15 graden in de onverwarmde ruimtes. De luchtontvochtiger krijgt die na een uur ongeveer op 70 % maar biedt voor de condensvorming ook geen soelaas en die gebruik ik dan in de winter ook alleen nog maar in de badkamer (ook voor een beetje verwarming).
Ik ben benieuwd of dat andere kunststofdeuren aan de binnenzijde wel voorzien zijn van isolatie.
Reputatie 6
Badge +1
@driepinter Je hebt een duidelijk vochtprobleem. Ik hoop dat dat met een ventilatiesysteem is op te lossen. Dat scheelt ook in stookkosten als je een droog huis hebt. Iets warmer stoken kan ook helpen.
Er zijn ook oude huizen met slechte muren met optrekkend vocht. Dan los je het niet op met een ventilatiesysteem.
Reputatie 7
Badge +3
Waarschijnlijk dat ik te weinig ventileer (en ook te weinig stook, ventileren alleen helpt immers weinig).
Wij hadden ook veel last van vocht bij de voordeur. Bij ons zit achter de voordeur een luik voor toegang tot de kruipruimte. Sinds wij de bodem van de kruipruimte door Tonzon hebben laten voorzien van een folie is de kruipruimte kurkdroog en is ook het vochtprobleem bij de voordeur verdwenen.

Reageer