Vraag

Wel of niet spouw isoleren in deze situatie, welke stap volgt? Advies gevraagd!

  • 15 August 2020
  • 5 reacties
  • 635 Bekeken

Hallo forumleden, 

Wij (mijn vrouw en ik) twijfelen al tijden over het al dan niet laten aanbrengen van spouwmuurisolatie in onze woning uit 1935. We hebben meerdere “isolatieboeren” over de vloer gehad die danwel glaswol (Supafill), danwel EPS Parels (Neopixel) aanbieden en qua prijs elkaar niet veel ontlopen (en qua isolatiewaarde trouwens ook niet). Beide geven aan (op basis van boorgaten en meten) dat de spouw op delen wat magertjes is (ca. 3.6 cm), maar over het algemeen met 4 cm afdoende moet zijn, om (in hun eigen woorden) “een mooie besparing” te realiseren (de 4 cm komt mooi overeen met de originele bouwtekening, dus wat dat betreft alleen maar bevestiging alom).

Nu hikken we niet zozeer tegen de financiële kant van de zaak aan, maar meer tegen het onomkeerbare van het geheel: als de gevel eenmaal vol zit, dan krijg je (los van de boel afbreken) alles er niet meer uit. En aangezien de voornaamste ventilatie van de woning via de spouw gebeurd, zijn we  bang dat we vochtproblemen, zo die er zijn, verergeren of juist veroorzaken. Dat laatste vergt denk ik wat uitleg: 

De woning is op staal gebouwd, waarbij pak 'm beet 75% van het vloeroppervlak op een balkenlaag rust en 25% op een gestorte cementvloer. Eenvoudig bekeken zijn de woonkamer/eetkamer gelegen op hout en het toilet, de hal, de keuken en bijkeuken op het cement geplaatst (origineel terrazzo). Toen we de woning kochten waren er kleine delen van de stuclaag in het toilet en de hal die bellen vertoonde (waarbij vocht achter de stuclaag er voor zorgt dat deze loslaat) en waren er vochtplekken in de kelder. Nu hebben wij voor aanschaf een bouwtechnische keuring laten verrichten, waarbij de inspecteur extra aandacht heeft besteed aan bovenstaande problemen en met een vochtmeter alle binnenmuren (inclusief die met bellen) heeft bemeten en gortdroog heeft bevonden (er was geen inspectie mogelijk omdat we geen toegankelijke kruipruimte hebben.

De terugkerende problemen die we zien zijn een vochtige mat in de winter (betonplak zuigt vocht op bij de voordeur) en een keldermuur met wanden waar op 1 muur de oude latex afkomt, eveneens bij winterse omstandigheden. De eerder benoemde bellen zitten er nog (we gaan nog verbouwen) en zijn niet groter geworden.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Wel doen en blijven monitoren, niet doen want slechts 4 cm en het gedoe niet waard? Ik hoor graag van jullie. Ter verduidelijking, als de spouw vol zit houden we qua ventilatie momenteel 1 klepraam in de woonkamer en 1 klepraam in het toilet over om te ventileren op de begane grond (los van de openslaande deuren)...

 

 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk dat als ik jullie was nog eens een bouwkundige zou inhuren (kost iets rond de 300,= bij VEH geloof ik?) en die dan heel specifiek laten kijken naar de vochtproblemen, nu en als je de spouw zou isoleren.

Eventueel zou je ook kunnen kijken of je iemand kunt inhuren die zowel bouwkundige keuringen doet als zogenaamde Energie Index rapportages doet.

Met een beetje geluk krijg je dan niet alleen de vragen rond het vocht, ventilatie en spouwmuur beantwoord, maar alles wat je altijd al wilde weten over je huis en de verduurzaamheidsmogelijkheden daarvan.


Ik moet overigens zeggen dat het voor mij een beetje lastig is om jullie huis te visualiseren.
Vooral waar het de kelder betreft, het optrekkend vocht op verschillende plaatsen en dat dan weer ten opzicht van de spouw. Hoe die drie samenhangen is mij nog niet echt duidelijk.

Anne.

Hoi Anne, allereerst dank voor je reactie. Ik zie inderdaad dat ik een muur van tekst heb gemaakt, die alle essentiële vragen links laat liggen! In het kort zijn dit de zaken waar we mee zitten:

-De spouw is 4 cm op zijn breedst. Dat komt volgens de fabrikanten van EPS-parels en glaswol onder de minimumspouwdikte (5 cm) voor toepassing. Toch geven alle isolatiebedrijven die we gesproken hebben (4 stuks) dat dit geen probleem zou moeten zijn qua verwerking (erg opvallend!) Heeft iemand ervaring bij het toepassen van 1 van deze producten (glaswol/eps parels) in een zeer smalle spouw?

-Zou in dit geval PUR Isolatie een beter alternatief zijn gezien de zeer lage lamdba-waarde van het materiaal en de beperkte dikte van onze spouw? Heeft iemand recente ervaring met het vullen van de spouw met PUR? (Ik hoef overigens geen horrorverhaal over isocyanaten en verkeerde toepassing van een paar jaar terug. Ervaring met een recente toepassing door een erkend installateur lijken me meer relevant voor onze situatie).

 -In het kort: is onze spouw eigenlijk niet gewoon te smal om een wezenlijke verbetering te realiseren en zouden we onze heil moeten zoeken in isolatie binnenshuis?

 

En los daarvan, maar wel gerelateerd:

Een deel van het huis lijkt in de natte periode, zeer lokaal, vocht vanuit de bodem naar boven te transporten. Het gaat daarbij om twee binnenmuren van de kelder, die voelen klam aan, maar zijn niet nat en de originele terrazzo vloer bij de ingang van de woning (die toont een vochtplek in de winter. Dit is -volgens mij- te relateren aan het feit dat hier lokaal de vloer bestaat uit een solide plak beton, direct op het zand gestort (in 1935). Zou dit een reden kunnen zijn om voorlopig af te zien van spouwmuurisolatie, omdat we de spouw opvullen en opwellend water dan misschien voor problemen zorgt op andere plekken? Wat zou voor jullie in deze een vervolgstap zijn? Het lastige hierin is, dat deze problemen zich niet het hele jaar voordoen en er geen makkelijke inspectiemogelijkheid is voor de situatie onder het huis. 

Bijkomend is dat zich op meerder plekken rond die plak beton “oud zeer” bevindt. Stucwerk in de onderste 10 cm waar vochtbellen zichtbaar zijn. Deze bellen zijn echter nooit gegroeid/veranderd in de afgelopen 3 jaar en, bij vooraf keuren van de woning in het natte seizoen, allemaal als “gortdroog” aangemerkt.   

 

Reputatie 6
Badge +1

Voor mij is belangrijk dat meten is weten. In oude huizen zijn vaak muren met problemen met optrekkend vocht. Nu is er eenmaal gemeten dat het wel droog is. Beter is om zelf zo'n vochtigheidsmeter te kopen en een jaar lang iedere maand te gaan meten. Dan weet je veel meer. Misschien is het oude probleem reeds opgelost. Zo niet, zou ik dat dan gaan doen. Dat kan met bepaalde chemicaliën, maar ook door een voeg te vervangen. 

De vochtigheidsmeters zijn voor redelijke prijzen te koop.

@Anne Ter verduidelijking van het eerste verhaal, hier de plattegrond van de begane grond. Alles ten noorden van de stippellijn is beton op zand, alles ten zuiden balkenvloer. De kelderkast bevindt zich onder de trap. De kelder voelt in de herfst klam aan bij de rode muren en aan de buitenzijde (dwz aan de halkant) bevinden zich 1 of meer “Stucbellen”. De punt in de hal is een vochtplek (ook alleen in de herfst). In het toilet een kleine “stucbel” en in de bijkeuken een stukje sierhout bij de dorpel dat loslaat. 

@Rakker  Dank voor uw reactie; duidelijk eerst kijken wat er met het vocht aan de hand is. Overigens z

@IngmarE Hey Ingmar

Hebben de verschillende isolatiebedrijven getest hoe poreus de buitengevel is, en of er spouwvervuiling aanwezig is? Als ze SKG-IKOB gecertificeerd zijn voor naisoleren spouwmuur zijn ze dat verplicht, echter doen ze dit in de praktijk vaak niet of niet voldoende.
Zie hier een overzicht van bedrijven die er voor geisoleerd zijn: Certificaathouders na-isoleren bestaande spouw Maak er aub ook melding van bij SKG-IKOB, ik betwijfel wel of ze er wat mee doen.

Zo ook bij mij. Huis uit 1960 en een behoorlijk poreus buitenblad. Maar de ‘adviseur’, zeg maar gerust verkoper, boorde één gaatje in m'n complete hoekwoning en vond het een prachtig uitziende spouw, isoleren geen probleem.
Nou mooi dat ik na 2 hete zomers al schimmellucht begon te ruiken en na 4 jaar de eerste vochtdoorslag aan de binnenmuur kreeg. Het isolatiemateriaal, in mijn geval minerale wol, was lekker nat geworden en was de hydrofobe laag kwijt. Bovendien zat er op heel veel plekken vervuiling in de spouw, maar dat kun je niet zien met het boren van één gaatje.

Of je buitengevel poreus is kun je zelf makkelijk testen door er met een tuinslang op te sproeien, maar je hebt zelf ook al geconstateerd dat je optrekkend vocht ziet. Ik zie af en toe ook optrekkend vocht (donkere voegen) zelfs als het al een tijdje droog is, zie je toch plotseling weer vocht naar boven gaan door enkele voegen.

Minerale wol kun je er achteraf nog uit laten zuigen, dat is bij mij uiteindelijk ook gedaan.

 

Reageer