Vraag

Welk bedrijf kan een vervanging én extra aansluitingen van balansventilatie met WTW realiseren?

  • 15 August 2019
  • 8 reacties
  • 1386 Bekeken

Weet niet of dit de juiste plaats is maar ik zag geen specifieken plaats voor vragen over ventilatie.

Onlangs hebben we een nieuw huis gekocht. Het is een woning uit 2002 met een J.E. StorkAir WTW systeem uit 2002.

Bouwtechnische keuring door Vereniging Eigen Huis

Bij de bouwtechnische keuring door Vereniging Eigen Huis kwam naar boven dat er twijfel was over de juiste werking van het systeem.
  • Er zijn geen onderhoudsstickers aanwezig.
  • Einde van de technische levensduur bereikt (16 jaar oud).
  • De slaapkamer op zolder is niet aangesloten op het WTW-systeem.
  • De vorige bewoners hebben een inbouwkast geplaatst waardoor het toevoerventiel in de slaapkamer in de kast zit.
  • In de badkamer is een verlaagd plafond geplaatst, echter is de buis van de het afzuig kanaal niet verlengd waardoor deze ook lucht ontdekt uit de ruimte boven het verlaagde plafond.

Eerste stap

Ik heb als eerste stap de kanalen laten reinigen door Alphaventilatie. De kanalen bleken niet heel vies te zijn. Bij met meten van de afzuigcapaciteit kwam naar voren dat de afzuig punten op de begane grond in toilet en keuken maar 5 tot 10 m3/h. Toevoer in de woonkamer leek wel voldoende te zijn. Op de 1e verdieping zag het er precies anders uit en was de aanvoer juist niet op orde.

Vervolgadvies

Hun advies was om het WTW-systeem te vervangen. Ze kwamen met een offerte voor een Itho HRU ECO 350LP. Op mijn vraag of dit WTW-systeem dan voldoende capaciteit heeft voor onze woning heb ik nooit een antwoord gekregen? We beschikken immers niet over de ventilatieberekening die destijds gemaakt is bij de bouw van het huis.

Ondertussen hadden we het idee dat het CO2 niveau in onze slaapkamer opliep want we werden niet uitgerust wakker. Ik heb een slimme Indoor luchtkwaliteit monitor gekocht en deze in onze slaapkamer gezet. Met de ventilatie op stand twee en raam en deur dicht bleek het CO2 niveau op te lopen tot bijna 1700 ppm waar ik meen 800 ppm als grens wordt aangegeven. In al onze overige kamers werden geen hoge concentraties gemeten.

Ventilatieland

Via internet kwam ik Ventilatieland.nl uit waar je WTW ontwerp advies kon laten uitvoeren voor €99,-. Dit was wel gericht op nieuw te plaatsten WTW-systemen, maar omdat we geen ventilatiebreking hebben, ik ook graag de zolderkamer op de WTW wil laten aansluiten en graag zou willen weten wat de capaciteit van de WTW moet zijn heb ik hier toch voor gekozen. Maximaal benodigde ventilatie volgens bouwbesluit komt uit op 327 m3/h.

Zij hebben wel een installatie service, maar die is puur gericht op de vervanging van een bestaande WTW-unit, niet op het aanleggen van extra aansluitingen. Dat zie ik bij meer bedrijven, het gaat alleen om het vervangen van de WTW-unit.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een bedrijf dat net wat meer doet dan alleen de WTW-unit vervangen maar ook een extra aansluiting kan realiseren e.d.

Of zou het handiger zijn om te beginnen met het vervangen van de WTW-unit en op een later moment te kijken naar een extra toevoerpunt op de zolder slaapkamer. De kamer wordt nu toch nog niet gebruikt als slaapkamer.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +1
@Rutger Misschien kan je een alternatief laten plaatsen? Het "ITHO Quality Flow" systeem gebruikt afzuigpunten per vertrek en een centrale inblaas (meestal boven in het trapgat waar dan ook de WTW-unit hangt.

Het systeem gebruikt een zgn. plenum met schakelbare ventielen per vertrek o.a. om de CO2-concentratie per vertrek te meten en vervolgens de benodigde afzuigcapaciteit per vertrek dynamisch te regelen. - Geen hoge CO2 concentratie -> geen (extra) afzuiging/toevoer nodig, bespaart op afzuigcapaciteit en (warmte)energie.
Voor de toevoer heb je wel binnendeuren met een grotere spleet of roosters nodig.
Misschien kan je de huidige toevoerpunten "omtoveren" tot afzuigpunten (hogere afzuigcapaciteit)?
YMMV
Reputatie 6
Badge

Op mijn vraag of dit WTW-systeem dan voldoende capaciteit heeft voor onze woning heb ik nooit een antwoord gekregen? We beschikken immers niet over de ventilatieberekening die destijds gemaakt is bij de bouw van het huis.

Elke goede (ventilatie) installateur moet een gepaste berekening kunnen maken met inachtneming van de geconstateerde tekortkomingen en je eigen uitbreidings wensen

Op de DHZmarkt zitten veel "dozenschuivers" waar je alleen mee uit de voeten kunt als jezelf handig bent en precies weet wat je doen moet, dit zijn geen vakkundige installateurs.
Ik zou in ieder geval eerst een officiële dealer in je buurt zoeken van Brink of Itho systemen en daar een complete offerte opvragen voor een praktische aanpassing met maximaal behoud van je huidige kanalen.
De verbetering in 2 stappen doen lijkt me duur en betekent veel extra werk en rommel

I
Zijn Brink en Itho de meest voor de hand liggende leveranciers? Ik zie ook systemen van Zehnder, Orcon, Duco, Vasco.

De website van Itho is momenteel stuk, kan daar geen dealers vinden. Bij Brink zie ik in Noord-Holland maar 1 dealer, http://admiraalbv.nl. Zal daar eens informeren.

Vind het wel een uitdaging om een goede installateur te vinden.
Helaas de enige Brinck dealer in Noord-Holland doet alleen ventilatie i.c.m. luchtverwarming. Die valt dus af.
Reputatie 4
Ik heb een keer een man van Brink over de vloer gehad, die gratis een berekening heeft gedaan. Is een soort service waarmee ze uiteraard hopen dat je een Brink gaat kopen. Dus wellicht kun je die eens bellen. Het rapport geeft de flow per ruimte, en er komt ook een totaal uit. Op website van Vasco zit ook een rekentool online.
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt @KlaasT! @RutgerJ, hoe ga jij inmiddels? Hielp de info van Klaas?
Ik zit ongeveer met dezelfde situatie:
  • Ik heb ook een woning uit 2002
  • De WTW is ook een met een Stork sticker, dit blijkt een R-Vent WHR 91 R te zijn, de handleiding heb ik op internet gevonden. Leverancier/importeur Bergschenhoek BV
  • De WTW is defect (foutcode E1), en gezien de leeftijd, en een eerdere reparatie die 300 euro kostte, lijkt het mij verstandiger deze te vervangen
Maar waar vind ik een installateur die ook goed advies kan geven ? (Noord Nederland)

En wat ik me ook afvraag: zijn er naast het vervangen van de WTW nog andere mogelijkheden om van het hele buizensysteem in de woning gebruik te maken, wellicht iets met klimaatbeheersing ?

Waar is op internet betrouwbare/onafhankelijke informatie hierover te vinden ?

Een aanvulling op bovenstaande post:

We zijn nu een paar maanden verder, en ik heb ondertussen contact gehad met 5 (!) installateurs.
Of men reageert niet, of men wil de WTW niet repareren (onderdelen zijn nog gewoon leverbaar).
Dit zijn installatiebedrijven “in de buurt” die volgens de QBIS site gecertificeerd zijn voor ventilatiesystemen.
 

Het is wel heel bijzonder dat men blijkbaar niet geintereseerd is in een nieuwe klant….
 

Kan iemand mij een goede installateur in het Noorden van het land adviseren ?

Reageer