Beantwoord

Wie heeft er ervaring met het opklampen van de bestaande balklaag

  • 5 October 2019
  • 2 reacties
  • 2244 Bekeken

Ik wil de houten begane grondvloer isoleren, maar eerst wat voorbereidende werkzaamheden uitvoeren. De houten vloer heeft een overspanning van 350 cm en is in het midden voorzien van een houten onderslag op poeren. (huis uit 1930) Er zit beweging in de vloer en de onderslag maakt het lastiger in de uitvoering om te isoleren. Ligt ongeveer 20 cm boven droog met zand afgedekte kruipruimte bodem. Nu ben ik eerst van plan om de balken op te klampen met OSB3 stroken door deze te schroeven en te lijmen aan weerskanten van elke balk. Ik wil daarmee de onderslag vervangen en beweging uit de vloer halen.
Ik heb overigens al eerder wiggen tussen de balken en de onderslag geslagen, maar het lijkt toch niet voldoende. Als ik de balken heb opgeklampt, haal ik de onderslag weg. Ik heb dan meer ruimte om 10 cm bodem af te graven en af te vlakken. Vervolgens kan ik dan ook makkelijker de spijkerflensdekens tussen de balken krijgen.
Mijn vraag is of deze oplossing realistisch is, of er meer praktische oplossingen zijn en welke hoogte de op te klampen stroken zouden moeten hebben. Er zit overigens maar een beperkte opening in de vloer naar de kruipruimte . Ik denk dat een rol steenwol er misschien net door kan en stroken van 225 met wat manoeuvreren ook. Graag jullie reactie.
icon

Beste antwoord door Anne 17 October 2019, 17:50

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Misschien weet niet iedereen wat opklampen betekent, @Blokkie. Zou je dit nog nader toe kunnen lichten? 

Reputatie 7
Badge +2

Hier staat een uitleg/discussie over opklampen.


https://www.klusidee.nl/Forum/houten-draagbalken-opklampen-t44547.html

Het komt er op naar dat je stroken hout aan beide zijden van een balk vast maakt, waardoor je de balk min of meer ‘dikker’ en dus steviger maakt.

Ik zou denk ik zelf de onderslag niet helemaal weg halen.
Als hij in de weg zit bij het isoleren zou je er voor kunnen kiezen om de vloer te stutten (en meteen een beetje opkrikken waar nodig?), de onderslag tijdelijk weg te halen en na isolatie te onderslag weer terug te plaatsen.

Je kunt met de balkenschuif berekenen wat de maat van je balken moet zijn om ‘zelfstandig’ die 350+ overspanning op te vangen.

De vraag is natuurlijk waar precies de beweging in je vloer vandaan komt.
Als dat is omdat de vloerdelen los liggen dan kun je dat aan de balk kant niet oplossen.
Als het komt omdat de balken teveel ‘flexen’, zal opklampen mogelijk helpen.
Maar als je dan de onderslag balk weer weg haalt moeten ze opeens een dubbele lengte overbruggen en kan ik me voorstellen dat ze juist weer teveel kunnen bewegen.

Ik zou denk ik zelf eerst eens met een laser onder de grond gaan en dan iemand over de vloer laten lopen om er achter te komen waar nu precies de beweging zit.

Ik ben overigens geen ervaringsdeskundige :)

Anne.

Reageer