Aanmelden PV-installatie bij netwerkbeheerder

  • 6 March 2021
  • 3 reacties
  • 187 Bekeken

Reputatie 1

In artikel Alles wat u wilt weten over zonnepanelen Eigen Huis Magazine maart 2021 ontbreekt punt 11. Aanmelden PV installatie bij Netwerkbeheerder door eigenaar. Dit is de eigenaar wettelijk verplicht volgens Europese afspraken 14.12.2016. Aanmelden gebeurd bij www.energieleveren.nl , zodat CertiQ kan certificeren door jouw teruggeleverde zonnestroom met Garantie van Oorsprong   en Certificaat van Oorsprong. Zie bijlage. www.certiq.nl  Deze GvO en CvO worden verhandelt door handelaren aan energieleveranciers, waarmee zij kunnen aantonen, dat zij groene stroom leveren.

In 2001 heb ik 4 stuks Isofoton I/110 panelen, afmeting 1310 x 651 x 34 mm, laten plaatsen op mijn achterdak, azumith 175° en dakhelling 37°  100% zone, met een omvormer Würth Solergy WE 500 NWR en via een marinekabel op een aparte groep nr. 5 in mijn meterkast. Mijn gemeente gaf toestemming voor maximaal 4 stuks zonnepanelen, terwijl ik zoveel mogelijk wilde laten installeren. Hierbij zaten 4 papieren groen certificaten, welke door de netwerkbeheerder zijn ingenomen.

Op 07.08.2014 heb ik de 4 stuks zonnepanelen laten vervangen door 9 stuks Bisol BMU 255Wp , afmetingen 1649 x 991 x 40 mm. ,met mirco omvormers via de marinekabel aangesloten op Envoy Communicatie Poort doorverbonden op groep 5 in de meterkast. De Envoy via UTP kabel verbonden met de router.

Op 07.08.2017 wordt door de netwerkbeheerder bij mij de slimme meters geplaatst voor stroom en gas. In de handleiding slimme staat op pagina 45 bij teruglevering dat binnen 10 dagen na plaatsing contact op te nemen met de netwerkbeheerder hierover. Ik heb dit over het hoofd gezien. Vervolgens kan de netwerkbeheerder zelf zien dat ik teruglever stroom. Dit was bij het Ferris wiel meter draaide het terug. Netwerkbeheerder heeft niet zelf contact met mij gezocht om mijn zonnepanelen aan te melden.

Ik was zelf nu opzoek gegaan wie nu mijn groencertificaten van mijn 9 stuks zonnepanelen beheerde. Mijn energieleverancier of mijn netwerkbeheerder. Zodoende kwam ik uit bij CertiQ en Energieleveren.nl

 


3 reacties

Reputatie 1

@Dekker-Lochem Volgens de Netcode ben je verplicht zonnepanelen aan te melden bij de netbeheerder. De energie die je met de zonnepanelen opwekt, lever je terug aan het net op momenten dat je die energie niet volledig zelf verbruikt. In de Netcode Elektriciteit staat dat je dit vooraf moet melden:

'De aangeslotene stelt de netbeheerder tijdig op de hoogte van zijn voornemen tot invoeding, opdat de netbeheerder eventueel noodzakelijke wijzigingen in het net kan doorvoeren.'

Ook in de algemene voorwaarden van energieleveranciers staat dat je zonnepanelen moet melden bij de netbeheerder. Dit doe je vervolgens bij energieleveren.nl

 

 

Reputatie 1

Beste @Dekker-Lochem ,

Ik heb mijn huidige PV-installatie aangemeld op 02.02.2021 bij mijn netwerkbeheerder met de volledige specificatie, welke gevraagd wordt door CertiQ, m.u.v.  de EANcode  van de netwerkbeheerder. ( https://www.westlandinfra.nl/consument-kleinzakelijk/zelf-energie-opwekken ) Zij hebben via energieleveren.nl mijn PV-installatie aangemeld en een account voor mij gemaakt met mijn emailadres. Ik heb ingelogd met mijn emailadres bij energieleveren.nl en aangegeven wachtwoord vergeten. Via een controle email mijn wachtwoord gekozen. Zodoende kon ik inzien mijn PV-installatie. Nu moet CertiQ nog mijn PV-installatie registreren en na doorgeven terugleveringsgegevens ( meetdata ) van de netwerkbeheerder kan CertiQ de teruggeleverde zonnestroom voorzien van GvO en CvO . De handelaren verhandelen deze aan energieleveranciers. Deze GvO en CvO zijn het bewijs voor de energieleveranciers, dat zij echte groene stroom inkopen en aan hun klanten leveren.

Reputatie 5
Badge +1

Ik was zelf nu opzoek gegaan wie nu mijn groencertificaten van mijn 9 stuks zonnepanelen beheerde. Mijn energieleverancier of mijn netwerkbeheerder. Zodoende kwam ik uit bij CertiQ en Energieleveren.nl

 

Bij ons zijn zomer 2017 PV panelen geplaatst. Omdat onze electrameter de terug levering niet registreerde (!), meteen de meter laten vervangen door een elektronische meter met 4 telwerken (wie beweert dat electrameters ‘slim’ zijn ? )

Daarna een ‘poging’ gedaan mijn PV Systeem bij CertiQ aan te melden. Na 3 mislukte pogingen maar gestopt.

En ondanks deze ‘mislukte’ aanmeldingen, gewoon de BTW terug en verrekent mijn provider gewoon alles tegen elkaar weg !!

Dus verplicht ? Volgens mij is dit alleen voor professionele ‘Energieleveranciers’ met PV systemen (“Zonne akkers”) en windmolens, niet voor particulieren.

Reageer