Beantwoord

Wat is de volgende duurzaamheidsstap ?

  • 5 October 2019
  • 15 reacties
  • 802 Bekeken

Woonsituatie

Alleenstaand + rijtjeswoning 4slaapkamers (1981) 106m2 HRE CVketel 2018 (groot huis voor 1 persoon)
Ik verwarm alleen de woonkamer. Hele huis is dubbelglas, dakisolatie, kruipruimte ligt vol witzand 60 cm ruimte met piepschuim isolatie aan betononderkant.

Stappen zelf al gedaan om te verduurzamen

1 gasfornuis vervangen voor inductie
2 Elektrische apparaten vervangen door zuinig variant
3 isolatie onder laminaat
4 radiatorfolie
5 radiatorleidingen isoleren
6 CV van 80 naar 60 graden gezet
7 Stroomverbruik zelfopwekken via winddeel 500kwh + 4 windvangers 500kwh (95% van stroom)
 

Jaarverbruik

Jaarverbruik is van 1500kwh 1100m3 voorschot 100 per maand
Huidig jaarverbruik 1100kwh 530m3 voorschot 55 per maand

Energievoorschot bedrag bestaat eigenlijk alleen maar uit gas+aansluitkosten
 

Vervolgstappen?

Welke volgende stap kan ik nemen om te verduurzamen ?

Geld is geen punt, maar bij zo'n laag verbruik zijn alle volgende stappen niet rendabel (terugverdientijd).

Ik weet het echt niet meer. En de campagne van de overheid is echt bedroevend reclameslogan "Iedereen doet maar wat" inderdaad iedereen doet maar wat. Is echt een hele S.M.A.R.T. opgezette campagne die nog minder duidelijkheid geeft.

Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door larsweb 30 October 2019, 22:40

Bekijk origineel

15 reacties

Minder energie verbruiken. 

Ik heb de radiatorfolie op de muur zitten (schuim + met reflec alufolie laag). lucht moet opgewarmd worden dus moet wel kunnen stralen.

 

Ventilator gebruiken is een goed idee waar ik nog niet aan gedacht heb. Heb hem direct neergezet bij de verwarming

Reputatie 7
Badge +2

Aangezien je CV al op 60C staat zal die een aardige bijdrage moeten kunnen leveren.

Voor een cv warmtepomp is een radiatortemperatuur van 60 C nog te hoog.

Dat klopt. mijn punt was dat de stap van 60 naar 35 een duidelijk kleinere is dan van 80 naar 35.

Wat nog even van belang is de vraag wat het doel is.
Helemaal van het gas af, 
minder energie (gas, stroom, beide?) gebruiken,
alleen nog energie uit duurzame bronnen gebruiken,
kosten besparen op energie verbruik.

Bij ieder van die doelen horen niet altijd dezelfde oplossingen.
Zo heb ik een huis dat nog niet echt geschikt is voor lage temperatuur verwarming, maar al wel een warmtepomp die mee helpt. Dat kost me nu nog meer per jaar dan alleen gas. maar voor mij persoonlijk was het economische effect minder van belang.

Reputatie 7
Badge +3

 

Driepinter schrijft

Er is nu een gasverbruik van 550 m3 per jaar. Dat is ook voor een tussenwoning erg laag. Als je dan nu de radiatoren van andere ruimtes gaat benutten om maar een lagere temperatuurverwarming te krijgen, is voorwaarde één natuurlijk dat het huidige gasverbruik (warmtevraag) niet te veel toeneemt.

Ik zou toch maar eerst radiatorventilatoren (in de huiskamer) proberen.

En wat voor radiatorfolie heeft u ? De radiatorfolie tegen de muur of de “gemakkelijke” vast aan de achterzijde van de radiatoren (waardoor er inderdaad minder warmte naar de muur gaat - vergeleken met totaal geen folie- maar de radiatoren juist een warmte moeilijker kwijt kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

quoten werkt niet

Reputatie 7
Badge +3

quoten werkt niet

Reputatie 7
Badge +3
Spouwmuren zijn geisoleerd. Wel met die gele glaswol rollen. Vraag me af of dat nog even goed doet als 35 jaar geleden.

Daar kan je een warmtefoto voor laten nemen. Als het glaswol naar beneden gezakt is of iets dergelijks kan je dan gelijk zien.

Reputatie 6
Badge

Ik heb het idee dat ik niet lager moet gaan met radiator temperatuur. Opwarmen woonkamer duurt dan langer.

Het lijkt me verstandig toch even verder te kijken of lagere temperatuur verwarmen tot de mogelijkheden behoort. Je zegt alleen de woonkamer te verwarmen, maar als er veel van die warmte naar andere ruimtes in huis weglekt en het te lang duurt om de woonkamer op temperatuur te krijgen, is het misschien toch wel beter wat meer gelijkmatig het hele huis te verwarmen. Misschien dan je dan wel met een lagere keteltemperatuur uitkomt.

Bouwjaar 1981 is ook een lastig jaar om isolatiekwaliteit te schatten. Wel interessant is (als er sprake is van een tussenwoning) om de oppervlakteverdeling glas/buitenmuur te kennen. Als er sprake van veel glas is kun je je inderdaad goed op HR++ en kozijnen concentreren en de gevel verder met rust laten.

Voor mij zou een lucht/warmte pomp in een tussenwoning taboe zijn, vroeg of laat gaan de buren hier echt last van krijgen.

Ik heb me wat verdiept in cv ondersteunende warmtepompen na bericht van @Anne . Dit lijkt mij wel een optie, maar voor warmtepomp heb je volgens mij 2 stroomgroepen nodig en de afstand tot buitenunit moet kort zijn. Cv staat op zolder en buitenunit moet recht tegen muur bevestigd worden. Dat gaat lastig op een schuin dak.

Verder lees ik veel problemen over geluidsoverlast door buitenunit.

En bespaar berekeningen zijn zwaar overdreven rooskleurig.

 

Zijn er ook units die op een schuin dak geplaatst kunnen worden ?

 

 

 

Ik heb het idee dat ik niet lager moet gaan met radiator temperatuur. Opwarmen woonkamer duurt dan langer.

Winddelen verkopen is geen optie. Je krijgt niet de waarde terug die ze nog hebben.

Daar  heb ik bij het aanschaffen niet goed over nagedacht. Beste is gewoon aanhouden en mindering aanhouden.

 

Voor een cv warmtepomp welke temperatuur moet huis dan aankunnen ?

Reputatie 7
Badge +3

Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt

 

  1. Een radiatortemperatuur van 60 graden voor een hr-ketel is nog altijd te hoog (of uw radiatoren moeten veel warmte kunnen afstaan zodat het cv retourwater naar de ketel als nog een stuk lager is). De condensatietemperatuur van de waterdamp die bij de verbranding van uw jaarlijkse 550 m3 aardgas is namelijk 55 graden. Bij die 55 graden is er dus nog géén hoger rendement van de rookgascondenserende ketel. Pas bij een theoretische 10 graden retourtemperatuur heeft een ‘hoogrendementsketel’ een rendement van 111 % (uitgaande van de onderwaarde verbrandingswarmte methaan voor de natuurkundige onder ons). Probeer daarom uw cv temperatuur nog verder te verlagen.
  2. Die winddelen is dat op basis van de postcoderoosregeling? In dat geval zijn eigen zonnepanelen niet meer interessant. (tenzij u die winddelen kan verkopen wat bij de postcoderegeling / regeling verlaagd tarief wel mogelijk is).
  3. Alleen door de cv temperatuur te verlagen kan u testen of uw huis geschikt is voor een cv warmtepomp.
Reputatie 7
Badge +3

Je zou ook een lucht - water warmtepomp kunnen (laten) installeren.
Aangezien je CV al op 60C staat zal die een aardige bijdrage moeten kunnen leveren.

Voor een cv warmtepomp is een radiatortemperatuur van 60 C nog te hoog.

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis, @larsweb! Hopelijk kom je via deze weg toch weer tot een beter inzicht. Laat je het weten als je veder bent gekomen? Bedankt voor de reactie @Anne

Reputatie 7
Badge +2
De 3 'no brainers' zijn spouwisolatie, dubbelglas en zonnepanelen.
Maar in dit geval zijn de 1e twee als ik het goed begrijp al aanwezig.

HR++ glas kan mogelijk een optie zijn.
Dat geeft wel weer duidelijk betere isolatie dan 'normaal' dubbel glas.
Maar mogelijk past dat niet in je huidige kozijnen.

Je zou ook een lucht - water warmtepomp kunnen (laten) installeren.
Aangezien je CV al op 60C staat zal die een aardige bijdrage moeten kunnen leveren.
Aangezien je as verbruik niet erg hoog is, is natuurlijk de besparingsmogelijkheid ook minder.

Als je het geld hebt en de mogelijkheid dan zou ik er voor kiezen om een lucht - water of lucht - lucht warmte pomp te (laten) instaleren in combinatie met zonnepanelen.

Dat is wat ik heb gedaan, vooral omdat ik het leuk vond.
En omdat samen met de aanbieding die ik kreeg en de subsidie die er is/was het een aanbod was dat ik eigenlijk niet kon weigeren.

Anne.
Spouwmuren zijn geisoleerd. Wel met die gele glaswol rollen. Vraag me af of dat nog even goed doet als 35 jaar geleden.

misschien van dubbel glas naar HR+ glas, vraag me af of wooncomfort dan heel erg verbeterd. En of je dan geen condens probelemen krijgt bij de ramen.
En hoeveel jaar het kost de investering eruit te krijgen.
Reputatie 1
Herkenbare vragen! Ik heb zojuist een soortgelijk topic geopend. Zijn je spouwen al geïsoleerd? Of kun je ze voorzien van betere isolatie?

Reageer