Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van een zonneboiler

  • 6 October 2019
  • 5 reacties
  • 7248 Bekeken

Zonneboiler.
Sinds een maand heb ik een zonneboiler op het dak staan. Ik heb het geheel zelf geïnstalleerd. Dat was meer werk dan gedacht maar nu draait alles. Mijn ervaringen wil ik delen en ook horen van andere zonneboiler-gebruikers wat hun ervaringen zijn.
Informatie over zonneboilers.

 


Mijn installatie.

 


Meetgegevens.

 


Plat dak.

 


Kortom: veel vragen en weinig antwoorden. Maar door ervaringen te delen komen we verder. Laat van je horen!


5 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Soms raak ik 13 graden kwijt op een dag of er komen er 13 erbij.
Bedankt voor het delen van uw ervaringen.

Wordt het sanitairwater water uit dit zonneboilervat nog na verwarmd tot 60 graden i.v.m. legionella ?

Ben benieuwd naar de resultaten betreffende de benutting voor de cv. 5 m2 zon oppervlak zal als de zon er loodrecht op staat circa 5 kilowatt-thermisch zijn (bij een rendement van 100 😵.
JanZon,

Heb je ook de download link van het e-boek Van gas los?
Alvast bedankt
Het water wordt na het vat eerst gemengd tot maximaal 60 graden als het warmer is en gaat dan naar de CV die het naar 58 brengt als het kouder is.

De berekening van vermogen in een heatpipe systeem ken ik niet. Maar ik weet dat wordt aangegeven dat 24 heatpipes (5,1 m2) 2930 Watt vermogen kunnen leveren. De heatpipes staan niet loodrecht op de zonnestralen. Maar een rendement van 60% is nog niet slecht.
Ik heb 2 keer 24 heatpipes maar ik kom op maximaal 13 graden verhoging bij flinke zon in september. Theoretisch had ik die 13 graden in ruim 2 zonne uren moeten bereiken maar de zon scheen ca. 10 uren. Volgend jaar heb ik meer gegevens en kom ik misschien tot andere inzichten.

Het e boek van HVC kun je zelf downloaden maar dan moet je jezelf bekend maken. Je hoeft geen gebruiker van hun diensten te zijn.
Er is gevraagd om de link te delen.
Ik heb contact gehad met de schrijver en die heeft toestemming geven. Dus veel leesplezier:

https://connect.hvcgroep.nl/2019-05-E-book_03-Landingspage.html
Reputatie 2

@JanZon ,

 

Ook wij hebben inmiddels een zonneboiler en 14 zonnepanelen geinstalleerd. Onze zonneboiler heeft 24 HP en een 200 liter vat. Alles zelf geinstalleerd en laten keuren ivm de subsidie. Installatie was goed te doen en het systeem werkt naar behoren. Met een aantal uren goed licht op de collector wordt het vat opgewarmd naar 40-50 graden (nu in de winter). In de nazomer (september) een aantal malen de 90 graden gehaald. 

Boiler heeft als eerste de tapwaterondersteuning (het vat zelf) en inderdaad een mengventiel na de uitgang om de temperatuur terug te mengen naar 62/65 graden  als het water in het vat heter is. Naverwarming door een cv ketel naar 62 graden vanwege legionella. 

Afhankelijk van onze ervaringen deze winter, ga ik komend jaar de verwarmingsondersteuning aansluiten.

Ruud

Reageer