Het verhaal
Ik ben eens goed in de materie gedoken en geprobeerd een paar antwoorden te vinden.
De vraag hoe nuttig is een thuisbatterij als centraal onderwerp, vooral i.s.m. zonnepanelen en de terug lever boete in het achterhoofd.
Daarbij heb ik gekeken naar de situatie met saldering en zonder saldering zoals de plannen er nu liggen.
Een thuisbatterij kun je eigenlijk maar op 2 manieren gebruiken, met een dynamisch contract handelen op de stroommarkt of zoveel mogelijk je eigen zonnestroom gebruiken met een vast contract.
Een combinatie van die twee is eigenlijk niet mogelijk, dat wordt een mislukt huwelijk.
Het dynamisch contract laat ik dus maar voor wat het is, ik zal niet snel een dynamisch contract nemen i.s.m. een batterij.
De energie maatschappij heeft dan de regie en er moet een grotere batterij komen om genoeg voor eigen gebruik over te houden.
Ik ken de lyrische geluiden over gratis stroom in de zomer (betaalt door de zonnepaneel houders) maar nu de winter er aankomt loopt de gasprijs al weer op en merk je dat direct in de portemonnee.
Nog afgezien van het feit dat er nu niet alleen een halve zool in het oosten zit, maar er nu ook een in het westen zit.
Nieuwe brandhaarden kunnen zomaar ontstaan met prijs explosies als gevolg.
We zijn kennelijk al weer vergeten dat half Nederland onder een prijs explosie bezweek en de andere helft de dans ontsprong dankzij vaste contracten.
Daarom kies ik voor vast en gaat mijn verhaal over vaste contracten met zonnepanelen en thuisbatterij, met en zonder saldering.
Leg even de vinger op de zere plek, ik wordt graag wijzer.
Zomaar wat roepen heb ik niks aan.
Alles wat met energie en kosten besparing ivm zonnepanelen, accu's en energie leveranciers te maken heeft kan hier besproken worden toch?
Jazeker, en dat doen we regelmatig en dat is prima. En wat mij betreft gaan we daarmee door. Maar je bent nog wel eens stellig en vasthoudend in je uitspraken die gewoon soms niet kloppen. Sta dus ook daarvoor open!
Ik ben nooit te oud om te leren.
Maar om mijn visie te onderstrepen hier hier een zeer goede uitleg van een bekende you-tuber ketel klets die alles heel mooi uitlegt.
Het is ook precies de uitleg die ik onderschrijf en waarom ik een vraagteken achter de topic titel heb gezet.
Maar om mijn visie te onderstrepen hier hier een zeer goede uitleg van een bekende you-tuber ketel klets die alles heel mooi uitlegt.
Het is ook precies de uitleg die ik onderschrijf en waarom ik een vraagteken achter de topic titel heb gezet.
Inderdaad echte klets van iemand die alleen nog maar onder zijn eigen steen heeft geleefd. Het lijkt wel of de onderliggende techniek helemaal geen rol meer speelt. Niks voor mij
Je hebt het overigens ook niet echt bekeken, hooguit een hap en een snap, het is een verhaal van bijna een uur.
Maar ik snap dat jij liever niet wilt horen wat jou niet goed uitkomt.
Ik wens ook geen 1 uur ketelklets aan te gaan horen. Onduidelijk waar dit topic nu nog over gaat.
Even teruggelezen, maar
Daarna praten we weer verder.
Waarom ze boeren worden genoemd hebben ze aan hun eigen gedrag te danken, ik was echt de eerste niet.
Waarom er terug lever kosten zijn is mij wel duidelijk, waarom die zo excessief zijn is mij ook duidelijk, jou kennelijk niet.
Ketelklets volgt alle nieuwe ontwikkelingen op energie gebied op de voet, dat je daar niks van wil horen moet je zelf weten.
Ik ben nog nergens een zo'n duidelijke uitleg over accu's in alle soorten en maten met hun eigen voor en nadelen tegen gekomen.
Ik heb het al eerder gezegd, het antwoord op de topic titel “is een accu een oplossing?” is nee.
Ik denk dat hiermee alles ook wel is gezegd, als ik het kon zou ik het topic nu sluiten.
Eigenlijk wordt het langzaam de tijd dat een soort tussenrapport van de “grote” thuisaccutest onder VEH-leden beschikbaar komt.
Beste moderators: Hoe ziet het uit met de planning voor het magazine?
- Hier op de community is zelfs een topic voor geopend als ik me niet vergis.
De laatste update is ook weer een poosje geleden.
Hi
Was bij de start van dit topic alleen Budget Energie die een forse negatieve opbrengst voor zonnepanelen had, zoals verwacht zijn het er inmiddels meer.
De terug lever boetes wordt steeds verder opgeschroefd en de vergoedingen steeds verder naar beneden.
Bij Budget betaalde je toen per saldo nog 8 cent voor een kWh buiten de saldering, op dit moment is dat al 10 cent.
Je betaalt nu bij de onderstaande energie maatschappijen meer aan boete dan je krijgt voor vergoeding bij een vast contract.
Budget Energie -10 cent
Mega -5 cent
United consumers -3 cent
Engie -1 cent
Bij een variabel contract:
Energie Direct -7 cent
Vattenfall -7,5 cent
Essent -7,5 cent.
Voor de energie maatschappijen die nog wel een netto vergoeding geven zitten die nog maar net boven de nul met bedragen van 1 tot maximaal 3 cent.
Het zijn inmiddels 11 energie bedrijven die meer kosten berekenen dan vergoeding geven.
Boven de saldering betaal je dus direct voor elke terug geleverde kWh.
Maar ook bij gesaldeerde kWh's kost het geld, je krijgt namelijk niet de volle energie belasting terug.
Als ze -5 cent rekenen dan krijg je niet 12 cent energie belasting terug, maar slecht 7 cent.
De rest wordt dus door hun ingepikt.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.