Een toekomstgerichte cv ketel

  • 15 October 2019
  • 8 reacties
  • 1633 Bekeken

In augustus moesten wij onze 11 jaar oude AWB cv ketel vervangen. Omdat er momenteel veel te doen is over verduurzaming en ons huis al goed is geisoleerd heb ik contact opgenomen met het energieloket wat samenwerkt met onze gemeente. Zij vertelden mij dat het gedeelte van onze binnenstad geen collectieve aanpak krijgt voor van gas los, dus geen collectieve warmtevoorziening omdat het niet mogelijk is om een centrale te plaatsen. Het energieloket adviseerde ons om een toekomstgerichte cv-ketel aan te schaffen, een zogenaamde koppelketel zoals zij dat noemen om te voorkomen dat we in de toekomst te veel kosten zouden moeten maken. Ons huis beschikt niet over vloerverwarming maar heeft wel energielabel A. Wij hebben nu een cv-ketel van Remeha waarvan het mogelijk is deze te koppelen met een hybride-warmtepomp, maar het is ook mogelijk om de brander te vervangen voor gebruik met een andere brandstof zonder dat er een zeer grote verbouwing/aanpassing van de woning nodig is. Ons huis is gebouwd in 2008 en wij wonen er nu 2,5 jaar in. Ik wil dit graag met de community delen want er zullen vast meerdere mensen zijn die met de vervanging van een cv-ketel zitten maar hier niet goed raad mee weten. Het is wel zo dat niet ieder bedrijf in cv-installaties deze mogelijkheid kan leveren. Ook zijn er helaas veel bedrijven die slecht adviseren. Het is dus zeer wenselijk om eens binnen uw gemeente te informeren naar de wijkgerichte aanpak voor verduurzaming en overschakeling op een andere warmtebron voordat men een andere cv-ketel aanschaft om dubbele kosten te besparen. 


8 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat de wijkgerichte aanpak, de zgn. pilotprojecten (warmtenetten o.i.d.), door de gemeentes m.n. in wijken zal worden toegepast waar door samenwerking met grotere spelers zoals woningbouwcorporaties snel de nodig meters kunnen worden gemaakt.

Als je dan nog als in de buurt wonende particuliere huiseigenaren met een pilotproject mee kan liften heb je geluk (sommige zeggen misschien pech) gehad.

Let op! - Het volgende is pure speculatie:
Het zou namelijk kunnen zijn dat een hele wijk quasi collectief van het gas kan worden afgesloten.

Misschien naar het beleid informeren bij jouw gemeente als je in een toekomstige pilotwijk woont?

 

Hallo,

 

Bedankt voor je reactie. In ons geval zal nooit een sprake zijn van wijkgerichte aanpak aangezien er geen mogelijkheid voor een warmtecentrale voorhanden is, omdat wij in de binnenstad wonen. Aangezien het om koopwoningen gaat vond ik het nuttig om advies op te vragen bij het energieloket omdat zij nauw samenwerken met onze gemeente. Als onze ketel in de toekomst op een andere brandstof moet gaan werken, moet er een andere brander in en zal de oude infrastructuur gebruikt worden. Er komt in ieder geval geen stadsverwarming. 

Reputatie 7
Badge +1

@CarolineP

Over “toekomstgerichte” cv-ketels gesproken:

Voor zover ik weet worden al geruime tijd cv-ketels verkocht welke zich automatisch aan verschillende gaskwaliteiten kunnen aanpassen (laagcalorisch “Groninger gas” vs. hoogcalorisch “Russisch gas”, maar idd gaat het hierbij nog steeds om aardgas.

Welke ketel heb je dan waar in ieder geval een nieuwe brander nodig is?

Of gaat het om de overgang naar waterstof? - Met jouw huidige ketel?
Als dit zou gaan gebeuren is jouw huidige ketel namelijk waarschijnlijk al lang afgeschreven.

YMMV

Hallo Darkfiber,

 

Bedankt voor je reactie. Wij hebben een ketel van Remeha. We hebben deze nu sinds augustus dit jaar. Dit naar advies van het energieloket dat samenwerkt met onze gemeente. Of tegen die tijd onze ketel al afgeschreven is, valt te bezien maar aangezien we niet worden aangesloten op een collectief warmtenet was dit voor ons op dit moment de meest goede en logische oplossing omdat we nog geen vertrouwen in warmtepompen hebben. Er zit geen vloerverwarming in onze woning en de benedenvloer is nog te goed om deze te vervangen en aan te passen. 

Reputatie 7
Badge +1

@CarolineP  Ik he helaas niets kunnen vinden over “koppelketel” met een zoekmachine.

Over ketels met een andere brandstof heb ik wel iets gevonden op de Gawalo website en bij Remeha, het gaat natuurlijk om waterstof en de technologie wordt nog ontwikkeld (prototypes), zie ook de vraagtekens op de Remeha website. De grootste uitdaging is het efficiënt & minder milieuschadelijk maken van waterstof op grote schaal met behulp van andere energiebronnen.

Heb je misschien de exacte naam van jullie Remeha ketel? - Remeha maakt in ieder geval geen reclame met de ombouw mogelijkheid van de brander (en nog wat meer).

Trouwens - de eene warmtepomp is de andere niet.

Reputatie 7
Badge +3

 

@CarolineP

Over “toekomstgerichte” cv-ketels gesproken:

Voor zover ik weet worden al geruime tijd cv-ketels verkocht welke zich automatisch aan verschillende gaskwaliteiten kunnen aanpassen (laagcalorisch “Groninger gas” vs. hoogcalorisch “Russisch gas”, maar idd gaat het hierbij nog steeds om aardgas.

@darkfiber

 

Driepinter schreef

Over laagcalorisch of hoogcalorisch aardgas hoeft geen enkele consument zich druk te maken. Alleen grootverbruikers (industrie). Hoogcalorisch aardgas wordt immers door gasunie omgezet in laagcalorisch aardgas door het toevoegen van luchtstikstof (N2).

 

 

Reputatie 5
Badge +1

In augustus moesten wij onze 11 jaar oude AWB cv ketel vervangen.  . . . . Ons huis is gebouwd in 2008 en wij wonen er nu 2,5 jaar in. . . . . Het is dus zeer wenselijk om eens binnen uw gemeente te informeren naar de wijkgerichte aanpak voor verduurzaming en overschakeling op een andere warmtebron voordat men een andere cv-ketel aanschaft om dubbele kosten te besparen. 

 

Caroline, een goed geïsoleerd huis uit 2008 en een AWB CV-ketel, welke net 12 jaar oud is. Van wie moet deze ‘oude’ CV-ketel vervangen worden ? Normaal gaat een (goed onderhouden) CV ketel toch echt wel 15+ jaar mee.

Ik ben geen helderziende (en met mij vele). Zou de AWB ketel nog gewoon een 4 á 5 jaar laten hangen. Dan zijn we in 2024 beland en zal er (waarschijnlijk) een stuk meer helderheid zijn omtrent de Energie transitie.

Wij hebben best veel onkosten aan onze AWB-ketel gehad want degene die de ketel in onderhoud had deed er niks aan en de vorige bewoner stookte niet. Er waren best veel onderdelen aan kapot, vandaar de keus voor een nieuwe. Anders hadden wij dat ook echt niet gedaan.

Reageer