Hoe doorstroming op gang kan komen

  • 11 January 2022
  • 8 reacties
  • 405 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Met betrekking tot het ‘doorstromen’ van oudere mensen uit hun te groot geworden eengezinshuis naar een kleinere woning wordt regelmatig gesignaleerd dat dit stagneert en onder meer oorzaak is van het grote woningentekort voor starters en alleenstaanden. 

De reden voor die stagnatie is dat er voor senioren nauwelijks goede alternatieven beschikbaar zijn op de huur- of koopmarkt. Bovendien is het voor betrokkenen moeilijk de vertrouwde woning te verlaten waar zij vaak al decennia hebben gewoond in een evenzeer vertrouwde buurt. Daarom blijven zij maar wonen in een te groot huis met misschien ook een te grote tuin, waarvan het onderhoud steeds moeilijker wordt.

Senioren zouden dan wellicht graag hun bestaande woning willen aanpassen aan ‘de oude dag’. Mogelijkheden daartoe zijn A) het installeren van een traplift, en 😎 het uitbreiden van de begane grond met een slaapkamer en een badkamer. In beide gevallen blijven zij zitten met een overmaat aan ruimte, zowel binnen als buiten (waarvan anderen graag gebruik zouden willen maken). Een traplift (A) wordt vaak als oplossing aangeprezen, maar is eigenlijk toch niet echt gemakkelijk in het dagelijks gebruik (een noodoplossing). Een uitbreiding voor gelijkvloers wonen (B) is dan veel aantrekkelijker, maar moet wel mogelijk zijn, zowel qua bestemmingsplan als ook financieel.     

Doorgaans beperkt de uitbouwmogelijkheid voor eengezinshuizen zich tot 3 meter achter het huis, maar dat is dan te weinig. Nodig is een strook van 4 meter breed en 7 meter lang loodrecht op de achter- of voorgevel (afhankelijk van rooilijnen en de afmetingen van voor-, zij- en achtertuinen) plus de reeds mogelijke (maximale) 3 meter achter (het resterende deel van) voor- en/of achtergevel. In bestemmingsplannen zou een zodanige ruimte aangegeven moeten worden. De tuin wordt dan wel kleiner, maar misschien is er dan ook minder behoefte aan veel buitenruimte en kan de tuin (deels) aangepast worden tot bijvoorbeeld een (glas-overdekte?) patio-achtige ruimte.

Wanneer zo’n aanbouw wordt gerealiseerd kan het zijn dat de ouder geworden bewoner(s) de bovenverdieping niet meer nodig hebben. Zij kunnen de kosten van de aanbouw dan compenseren door die verdieping (met mogelijk een zolder) te verhuren aan starters of een alleenstaande die een (tijdelijke) huisvesting zoekt. Voorwaarde is dan dat op de verdieping in een kamer naast de badkamer  een keukenblokje wordt geplaatst met aansluitingen voor elektra, waterleiding en een afvoer. En een wc in de badkamer als er daar misschien geen aanwezig is. Bovendien moet de trap zodanig in de woning zijn gesitueerd dat deze bij de voordeur gemakkelijk afgescheiden kan worden voor privé gebruik door de bovenbewoner(s). Is dat niet mogelijk, dan zal per situatie een creatieve oplossing moeten worden bedacht, met eventueel een toe te voegen buitentrap.

Juist bestaande huizen zouden via een aanpassing van bestemmingsplannen de mogelijkheid kunnen krijgen dit soort uitbreidingen te realiseren. Een gewenste, maar te trage doorstroming uit grotere naar kleinere woningen wordt dan niet meer zo nodig in het volkshuisvestingsgebeuren, want er ontstaat extra woonruimte in de vrijkomende verdiepingsruimten van de aangepaste eengezinswoningen.  

 


8 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk dat er ook eens fatsoenlijk onderzoek gedaan zou moeten worden of die ouderen idd wel willen verhuizen of hun leefsituatie aan willen passen.

Vaak zal de financiële druk van het pand waar ze wonen laag zijn, dus wat dat betreft geen grote aanleiding om te gaan verhuizen.
Hoewel ouderen vaak aangeven wel te willen verhuizen, blijkt in de praktijk dat ze dat uiteindelijk maar heel weinig doen. Bijvoorbeeld omdat ze (toch) niet weg willen uit het huis waar de kinderen zijn opgegroeid.

Ik zelf zou ook niet zo snel naar een appartement verhuizen, al was het maar omdat daar minder kinderen en eventuele kleinkinderen niet kunnen komen logeren en/of niet kunnen blijven slapen op de standaard oppasdagen.

Waar ik nog wel wat in zie  zijn meergezinshuishoudens. Waar ouders en kinderen een huis delen.

Anne.

Reputatie 3

Voor mezelf sprekend: ik ben nog geen oudere, we hebben nog 2 inwonende kinderen onder de 20.

Wij wonen ruim, alle voorzieningen gelijkvloers en hebben (voor de regio) veel tuin. Bewuste keuze. De kinderen kunnen langer thuis blijven wonen omdat we niet op elkaars lip zitten. Vooralsnog ben ik niet van plan ooit door te stromen naar een duur appartement. Ik krijg daar echt niet wat ik nu aan voorzieningen heb. Misschien als 1 van ons alleen overblijft en het onderhoud niet meer aan kan.

Ik zie ook niet in waarom we door moeten stromen. Dit is ons huis!

Ik zie liever dat de regels voor meer huishoudens op 1 terrein wat worden versoepeld. Dan kan onze oudste zoon in een tiny house of stacaravan in de tuin komen wonen. En de jongste er naast. Nu mag er hoogstens onder strenge voorwaarden tijdelijk een mantelzorgwoning worden neergezet. Mijn kinderen hebben geen mantelzorg nodig maar een dak boven het hoofd. En ik ga zelf later niet in mijn tuin wonen terwijl 1 van de kinderen de hoofdwoning heeft, denk ik zo. 

En laten ze gewoon voor genoeg woningen voor normale prijzen zorgen. Hoeven wij straks niet verplicht door te stromen uit ons zelf gekozen huis.

 

Ben het dus grotendeels met je eens!

Reputatie 2

@JanS Hoi, welkom op onze community. Dankjewel voor het delen van je idee. Groet, Stephanie

Reputatie 6
Badge

Wij hebben geen kinderen en wel een groot huis en hebben ook geen plannen om daar weg te gaan als we ouder worden, we zijn erg gesteld op onze ruimte.

Trapliften zijn inderdaad ondingen/noodgrepen. We hebben ook genoeg ruimte om een echte lift in te laten bouwen, dus dat zal waarschijnlijk ook gebeuren tegen de tijd dat dat nodig gaat zijn omdat we niet meer instaat zijn om de trap op/af te lopen.

 

Herkenbaar vraagstuk. Wij [61 en 59] oriënteren ons op beiden: verhuizen of verbouwen. Redelijk actueel omdat ik slecht ter been ben en moeite heb met [trappen] lopen. We wonen qua huis veel te groot, hebben een forse overwaarde maar kunnen in de regio [Oost-Gelderland, bij Arnhem] geen passende woning of kavel vinden. Ik zou het liefst "bouwen naar behoefte", mijn partner is meer voor aanpassen van de huidige woning. Een hels dilemma omdat links- of rechtsom een knoop moet worden doorgehakt.

Wij zijn beide 55 en zijn nu al wel bezig om voorbereidingen te treffen voor “onze oude dag”. We wonen in het buitengebeid van Lochem en we hebben de mogelijkheid een woonsituatie te creeren, waarbij het mogelijk is dat we met meerdere gezinnen samen op 1 adres gaan wonen. Maar ja, de regels staan dat (nog) niet toe. Tenminste in onze gemeente nog niet. Iedereen die we hier over spreken (ook ambtenaren bij de gemeente) geeft aan dat het een prachtig plan is, maar dat het volgens de regels niet mag. We willen aan alle (financiele) voorwaarden voldoen die van ons gevraagd worden, maar we komen geen stap verder. Nu zijn we nog fit genoeg om te gaan verbouwen, over 10 jaar is dat de vraag.

Reputatie 2

@ChesterNL en @Jeannet-Rien Welkom op onze community. We hopen dat jullie met tips binnen onze community, verder komen met jullie woonwensen. Groet, Stephanie

Waarom verhuizen naar nieuwbouw met allerlei luxe waar je niet op zit te wachten en alleen een hoop geld kosten. Als ik onderstaand lees snap ik waarom ouderen blijven zitten.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1465428/rotterdamse-cheryl-woont-op-haar-28ste-gedwongen-weer-bij-haar-ouders-en-zij-is-niet-de-enige

Reageer