New

Houten binnenluiken in je woning isoleren geweldig,maar vallen niet onder het energielabel

  • 18 July 2019
  • 4 reacties
  • 2997 Bekeken

Na alle commotie over duurzaamheid betreffende energiebesparing in je eigen woning,valt mij op dat ik nog nooit ergens heb gelezen,dat ook het plaatsen van houten binnenluiken in je woning geweldig goed isoleren.
Zelf heb ik stapsgewijs de afgelopen 3 jaar zulke luiken in mijn woning laten installeren.
Mijn energierekening is daarmee aantoonbaar flink omlaag gegaan.
3 jaar geleden moest ik 500 euro bijbetalen bij de eindafrekening vorig jaar ongeveer 250 euro en dit jaar voor het eerst geen bijbetaling!
Bovendien hebben deze luiken een drievoudige functie: inbraakwerend,isoleren tegen kou en tegen hitte van buitenaf.
Ik vind het dan ook onrechtvaardig dat deze vorm van energiebesparing niet wordt aanvaard voor het energielabel en niet in aanmerking komt voor subsidie!
Misschien een idee voor Vereniging Eigen Huis om dit eens onder de aandacht te brengen van de politiek verantwoordelijke ambtenaren ?

4 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Ramen geven koude val, die luiken blokkeren dat, en de lucht tussen het luik en het glas gaat dan als extra isolatie werken, beetje.

Ik heb aan de zuidkant een serreraam van 3 m hoog, daar is die koudeval goed te merken.
Het glas was 25 jaar geleden HR+, maar nu slechts gewoon dubbel glas, omdat er vocht in is gekomen.
Waarschijnlijk had de montage echt waterdicht moeten zijn, maar was dat niet.

Mijn schatting is dat mijn raam ca 2 kW koude doorgeeft op winterdagen zonder zon
Maar ook veel warmte van de zon door laat, als die schijnt dan.
Daarom heb ik geƫxperimenteerd met doorzichtige folie. Die stopt ook de koude val. Maar was geen gezicht, eigenlijk
Reputatie 7
Badge +3
Als je luiken zou subsidiƫren zou dat ook moeten gelden voor dikke gordijnen. Het positieve effect van dikke gordijnen in een vorige woning ondervonden. Het punt is dat gordijnen (en luiken) ook daadwerkelijk tot aan de vloer of tot aan de vensterbank moeten afsluiten, anders valt de (zwaardere) koude lucht alsnog door. De besparing was behoorlijk
Ik zou ook niet graag iedereen de kost willen geven die in de winter een radiator met een gordijn afsluit.
In principe subsidieer je energiebesparende maatregelen (en gedrag) ook door belasting op gas en elektriciteit in combinatie met de huidige vaste teruggave van (een deel van) de energiebelasting. Geeft ook minder ambtelijke rompslomp.
Reputatie 7
Badge +3
Goed nieuws dat houten binnen luiken ook goed isoleren. Geven uw luiken zoveel effect bij enkel glas of heeft u (gewoon) dubbel of hr++ glas.

Nu werken luiken natuurlijk niet overdag.

Houten luiken lijken mij ook gunstig in slaapkamers tegen daglicht.
Goedenavond,
Behalve de luiken heb ik ook nog dubbel glas.
Wat de hete zomers betreft van de laatste jaren 30 graden of nog hoger,hebben de ze luiken overdag zeker ook een functie,ze houden prima de hitte tegen van buitenaf
De luiken zien eruit als zgn Louvre Luiken,de latten zijn verstelbaar naar helemaal dicht of gedeeltelijk.
Dan zit je overdag nooit in het donker.

Reageer