New

Huis electrisch verwarmen zonder warmtepomp


  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Mijn huis dateert van 1993, dak, muren en vloer zijn vrij goed geïsoleerd, en vorig jaar voorzien van kunststof kozijnen met triple HR++ glas. Ik heb 6 electrische radiatoren aangeschaft, voor alle kamers één. Afgelopen winter heb ik een proef genomen, door niet meer het hele huis met gas te verwarmen, maar alleen de kamer(s) waar ik ben. De radiatoren leveren maximaal 2500 watt, ik heb echter maar 1000 watt op de middelste stand van de  thermostaat nodig om de woonkamer van 45 m2 goed te kunnen te verwarmen. De kamer voelt behaaglijk en is snel opgewarmd, binnen een uur. Kleinere kamers zijn binnen een half uur op temperatuur. Daardoor veel minder gas verbruikt, wel wat meer electra, maar een flink bedrag terug gekregen van de energieleverancier. Ik ga nu kijken of warm water met een zuinige boiler een goede optie is. Koken gaat al electrisch, dus dan zou ik helemaal geen gas meer nodig hebben, en ook geen warmtepomp. Die wil ik ook helemaal niet hebben, is veel te grote investering, die ik nooit meer terugverdien, zo'n pomp kan in de winter het huis niet goed warm krijgen, zodat je naast electriciteit toch ook nog gas nodig hebt. Dat las ik ook al in een andere topic.


15 reacties

Is het dan financieel interessant om op deze manier elektrisch te verwarmen? Een kuub gas geeft ongeveer evenveel energie als 10kWh stroom. Dus het ligt eraan hoeveel een kWh en een kuub in jouw geval kost. 
voor tapwater in de keuken zou je een kokendwaterkraan kunnen overwegen. Die hebben een goed geïsoleerde boiler en kunnen als je het goede type kiest ook warm water leveren. Ik heb er zelf een en het bevalt goed. Niet meer eindeloos hoeven wachten tot er eindelijk warm water van de cv ketel komt.

Reputatie 7
Badge +3

 Niet meer eindeloos hoeven wachten tot er eindelijk warm water van de cv ketel komt.

Daar hebben velen al een elektrische waterkoker voor.

Kennissen van mij wonen in Scheveningen (Rederserf boven het zeeaquarium) daar zijn de appartementen pas gerenoveerd en van het gas af gegaan. Ze hebben nu elektrische radiatoren en  een boiler. De boiler is vlakbij keuken en badkamer geïnstalleerd. Wel is elektra aangepast met extra groepen. Als je met 1 of 2 personen bent en kort doucht dan kun je volgens mij met een 30 liter boiler uit. In moderne huizen heb je al een aparte groepen voor b.v. de wasdroger, gebruik je die niet omdat je de was gewoon laat drogen op een droogrek, dan kun je die groep misschien gebruiken voor de boiler. Je bespaard gelijk vastrecht als je van het gas af bent (zie eindafrekening hoeveel) doe de verwarmingen alleen aan als je langere tijd in de ruimte moet zijn dan kun je volgens mij heel wat besparen. Zelf vind ik verwarming in mijn slaapkamer al overbodig kruip liever lekker onder een dekbed als het koud is en heb mijn raam altijd een stukje open. Als ik de keuze had zou ik het ook doen.

Ik heb een goed geïsoleerde houtskeletbouwwoning uit 1984. In woongedeelten triple glas en verder HR++ glas. 14 cm isolatie in de buitenmuren.

Ik heb al een aantal jaren 12 zonnepanelen op mijn dak en ben daardoor ook lid van de ZPV. Een aantal jaren geleden was ik bij een vergadering van deze ZPV (ZonneenergieProducentenVereniging). Er werd toen gesproken over de Elga (hybride warmtepomp) om aan je CV te koppelen. Dit zou een besparing in gas op kunnen leveren en met je eigen zonnepanelen kon je dan de elektriciteit opwekken. Ik heb heteluchtverwarming en een goed geïsoleerde houtskeletbouwwoning. Bovendien heb ik graag niet al te veel verschil in temperatuur tussen binnen en buiten. Dus in mijn woonkamer in de winter meestal niet hoger dan 16 graden. De watertemperatuur van mijn CV staat dan ook normaliter op 40 graden en daar krijg ik het snel mee warm als ik thuis kom/wakker word, al staat de thermostaat standaard in de nacht op 11 graden en overdag op 13. Deze warmtepomp leek me wel wat tot ik erop ging letten wanneer mijn kachel eigenlijk aansloeg. Ik weet niet meer de exacte temperatuur vanaf waar de pomp voordelig zou zijn (ergens vanaf lichte vorst geloof ik). Ik weet echter wel dat mijn kachel alleen bij lagere temperaturen aansloeg. D.w.z. dat deze Elga bij mij nooit enige functie als verwarming zou krijgen! Ik heb hem dus ook niet aangeschaft. Overigens verbruik ik al jaren minder dan 250 M3 gas en lever ik jaarlijks ongeveer 1000kwh stroom aan het net vanaf mijn 12 zonnepanelen.

IMijn advies: voordat je een warmtepomp aanschaft: zet de watertemperatuur een tijd op 40 graden en noteer wat de temperatuur buiten is als je kachel aanslaat. Je kunt dan zien of een hybride warmtepomp nuttig kan zijn.

 

 

Verder nog een opmerking over een heetwaterkraan. Ikzelf ben er blij mee, maar heb wel een opmerking:

Ik gebruik eigenlijk hooguit 2 keer per dag kokend water. D.w.z. ik zet de aardlekschakelaar van de kraan dan een kwartier van te voren aan. Voordat ik ga tappen, zet ik hem uit en dan heb ik genoeg kokend water voor een thermoskan en daarna genoeg warm water tot ik weer behoefte heb aan kokend water voor de volgende thermoskan. Dit kan wel 1 kwh per dag schelen aan verbruik heb ik gemerkt. Misschien een ideetje voor anderen?

Reputatie 7
Badge +1

@M.Vink   Als je op de Remeha website voor hun hybride warmtepompen een beetje speelt met de parameters kom je er misschien achter bij welk gasverbruik een hybride warmtepomp zinvol/rendabel is.
Het e.e.a. hangt natuurlijk af van de (toekomstige) prijzen voor gas en elektra.

De tip met de heetwaterkraan is zeker interessant als ik lees dat het stand-by verbruik anders 1 kWh/dag is. Wat is de exacte naam en type van de heetwaterkraan?

Reputatie 7
Badge +2

Het voordeel van een warmtepomp tov 100% elektrisch verwarmen is dat een WP tot zo’n 5kWu warmte geeft voor elke kWu stroom die je er in stopt.

Ik heb mijn L/W-WP al geïnstalleerd nog voordat mijn huis beter geïsoleerd was.
Intussen ook nog wat L/L-WP (ook wel airco’s genoemd) er bij voor verwarming, daarmee is mijn gasverbruik van een kleine 2000m3 naar ca 700m3 gegaan.
Maar - zoals altijd - dat is heel specifiek voor mijn situatie.

Mijn hele oude 10L close-in boiler verbruikt nog geen kWu per dag - zo’n 0,7kWu - dus ik zou er ook zeker geen kWu per dag aan kunnen besparen?
Een Quooker zou - volgens hun eigen opgave - rond de 1,4kWu per dag zitten. Dus ik zou daarmee op achteruit gaan. Wel jammer O:)

Anne.

Mijn huis dateert van 1993, dak, muren en vloer zijn vrij goed geïsoleerd, en vorig jaar voorzien van kunststof kozijnen met triple HR++ glas. Ik heb 6 electrische radiatoren aangeschaft, voor alle kamers één. Afgelopen winter heb ik een proef genomen, door niet meer het hele huis met gas te verwarmen, maar alleen de kamer(s) waar ik ben. De radiatoren leveren maximaal 2500 watt, ik heb echter maar 1000 watt op de middelste stand van de  thermostaat nodig om de woonkamer van 45 m2 goed te kunnen te verwarmen. De kamer voelt behaaglijk en is snel opgewarmd, binnen een uur. Kleinere kamers zijn binnen een half uur op temperatuur. Daardoor veel minder gas verbruikt, wel wat meer electra, maar een flink bedrag terug gekregen van de energieleverancier. Ik ga nu kijken of warm water met een zuinige boiler een goede optie is. Koken gaat al electrisch, dus dan zou ik helemaal geen gas meer nodig hebben, en ook geen warmtepomp. Die wil ik ook helemaal niet hebben, is veel te grote investering, die ik nooit meer terugverdien, zo'n pomp kan in de winter het huis niet goed warm krijgen, zodat je naast electriciteit toch ook nog gas nodig hebt. Dat las ik ook al in een andere topic.

 Ben blij met dit bericht, maar zijn er aanpassingen in de meterkast nodig geweest en zo ja, welke?

Dank bij voorbaat voor de snelle reactie. 

Als je je huis, zoals vermeld in het bericht van HKvT electrisch gaat verwarmen, heb je dan een aanpassing aan de stoppenkast nodig en zo ja, welke?

dank bij voorbaat voor de snelle reactie.

Reputatie 6
Badge

Als je je huis, zoals vermeld in het bericht van HKvT electrisch gaat verwarmen, heb je dan een aanpassing aan de stoppenkast nodig en zo ja, welke?

dank bij voorbaat voor de snelle reactie.

 

Dat hangt er vanaf wat je huidige aansluiting is, de staat van je stoppenkast, hoeveel stroom je nu al gebruikt en hoeveel stroom je nodig gaat hebben om te verwarmen met electrische kacheltjes.

 

Over het algemeen: Als je een aanpassing nodig hebt in je stoppenkast, dan is dat een indicatie dat het misschien niet zo’n heel goed idee is om te gaan doen.

 

We hebben 9 groepen, buiten de zonnepaneelgroep, en de 9 zijn verdeeld in 3 groepen van 3 met elk een eigen aardlekschakelaar.. Ik denk dat dat voldoende is,  alleen is de vraag of de hoofdzekering verzwaard moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Verder nog een opmerking over een heetwaterkraan. Ikzelf ben er blij mee, maar heb wel een opmerking:

Ik gebruik eigenlijk hooguit 2 keer per dag kokend water. D.w.z. ik zet de aardlekschakelaar ...

Ik ben geen elektricien. maar bedoelt u niet de zekering i.p.v. de aardlekschakelaar? Zo'n ding zit er niet voor niets.

Reputatie 7
Badge +3

1 op 1 elektrisch verwarmen is not done. maar een elektrisch kacheltje van 1000 watt voor je woonkamer is nog wel te doen. Daar red ik het met mijn infrarood panelen niet mee (behalve als ik er net voor of onder zit). Anders zou je ook je ampere aansluiting moeten verzwaren, en ben je je voordeel van geen vaste lasten meer voor je aardgasaansluiting al kwijt. maar ik zou het werkelijke vermogen van die kachel maar controleren bij de meterkast.

Reputatie 1

Elektrisch verwarmen kost heel veel stroom!

Als je huis niet geschikt is voor een gewone warmtepomp kijk dan eens naar een lucht/lucht warmtepomp, dit is een Airco warmtepomp. 
Deze zijn ook makkelijk te installeren zonder verbouwingen.

Wij hebben ook een Airco warmtepomp, hiermee hebben we afgelopen winter ons huis verwamd, op de koudste dagen was het verbruik 5 kWh en geen gasverbruik meer voor verwarming.

Reputatie 7
Badge +1

Als ik een klein flatje efficiënt elektrisch zou moeten verwarmen zou ik ook voor een airco "warmtepomp” kiezen, het alternatief - de L/W-warmtepomp, mag waarschijnlijk van de Vve niet, als het überhaupt kan.

Reageer