New

Dakraampje afplakken. Weinig moeite, veel effect.

  • 14 January 2020
  • 2 reacties
  • 331 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Zelf had ik in mijn vorige woning een klein dakraampje (op het noorden dus als de zon schijnt, heb je er in de winter sowieso weinig aan, wat betreft zonnewarmte). Het frame was van zink en het raampje enkelglas. Ik had op elke hoek van het houten kozijntje een spijkertje getimmerd en daar rondom het raampje en het (uitstekende zinken) frame met een plastic zak en plakband afgeplakt. Zodat er stilstaande lucht ontstond. Ondanks die kleine, goedkope, handeling was het effect enorm.

Nu heb ik een dakraampje van nog geen halve vierkante meter. Het is dubbelglas maar als het buiten onder de vijf graden komt zit er 's morgens al condens op. Isoleren doet het dus niet echt goed. Omdat ik het af en toe open wil hebben en het nieuwe raampje op het zuiden staat, heb ik er nu een stuk (goedpassend) karton voor zitten. De zolder staat middels twee open trappen in verbinding met het halletje beneden. Dankzij die eenvoudige en goedkope ingreep is het er nu ruim een graad warmer.


2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Tesa heeft iets dat ze Thermo cover noemen.
Dat lijkt er een beetje op.

Het idee is hetzelfde, net als bij voorzet ramen: lucht in de tussenruimte waardoor minder tocht, koudeval etc en een stukje isolatie. Dat kan idd al met kleine simpele (en ook zelf gemaakte) oplossingen.

Ik heb het zelf liggen maar ben er niet toe gekomen om het te monteren :)

Reputatie 3

Dit werkt ook prima met andere ramen.

Ooit heb ik met doorzichtig tafelzeil een complete pui met enkel glas in een huurwoning geïsoleerd. :blush:

En dat Tesa-spul zit nu over een enkelbeglaasd zolderraam dat we zijn vergeten mee te nemen toen we al het enkel glas lieten vervangen. Je ziet het zelfs niet eens.

Reageer