New

Lobby nodig: capaciteitstarief elektra te hoog voor energie-neutrale huizen


Er is een groot probleem voor energie-neutrale huizen. Het jaarlijkse vastrecht voor elektra-aansluiting van full-electric huizen is 3x tot 4x zo hoog als andere huizen! Dit maakt verduurzamen van je huis onrendabel. VEH zou hier tegen moeten lobbyen.

Het vastrecht van elektra voor een 1x20A t/m 3x25A is ongeveer 250 euro per jaar.

Het vastrecht van elektra voor een 3x35A is ongeveer 750 euro per jaar!!! Dat is 3x zo hoog, of 500 euro per jaar extra!

Als je elektrisch kookt (32 Ampere), verwarmt met warmtepomp (16A) en een elektrische auto laadt (48A), dan gebruik je al 96A en is een 3x25A aansluiting onvoldoende. Stel je overweegt je huis elektrisch te maken, dan loop je tegen 500 euro extra kosten per jaar aan. Dat is 7500 euro over de levensduur van een warmtepomp, en dat maakt het onrendabel.

Het is zeer vreemd dat het vastrecht van 3x35A zo hoog is. Technisch gezien zijn het dezelfde kabels in de grond als 3x25A, alleen de zekering in de meterkast is anders. Blijkbaar is er een soort subsidie voor vastrecht t/m 3x25A, maar niet een trapje erboven. Stedin, Liander en Enexis hebben dit alle drie, dus het lijkt een overheidsregel. Een onnodige maatregel, die specifiek full-electric huizen treft.

Zou VEH hier een lobby-punt van moeten maken? 


19 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Ik ben het geheel met je eens dat 3 x 25 A het meest ideale tarief is. En dat naar boven en naar beneden toe. Want waarom is 1x 35 A net zo duur. Daar zou je gewoon korting op moeten krijgen. Dat de kosten 3 a 4 x zo duur zijn bestrijd ik. Je bespaart een gasaansluiting a €250

En als je die ander €250 ook wilt besparen is er met load balancing veel te doen. Ook de zonnepanelen die op verreweg de meeste all electric woningen zitten kunnen uitkomst bieden. De investeringen in load balancing verdien je op die manier binnen een jaar terug.

Je hebt gelijk dat de tarieven voor 1x35A goedkoper moet zijn, omdat 1 fase goedkoper is om te onderhouden dan 3 fase. 

Load balancing is nog niet praktisch beschikbaar, behalve voor laadpalen van de elektrische auto. De meeste warmtepompen hebben dat niet als standaard feature, en huishoudelijke apparatuur ook niet. Zelfs met load balancing raadt een electricien al snel 3x35A aan. Wij moesten flink wat druk uitoefenen om de aansluiting op 3x25A te houden. 

Maar zelf met die truken om de boel onder de 3x25A te houden is het vreemd dat het vastrecht ineens zo'n grote sprong maakt van 3x25A naar 3x35A. Dat is niet logisch verklaarbaar. 

Mocht je trouwens tips hebben over load balancing, laat het weten!

Reputatie 7
Badge +3

Aan je panelen heb je weinig rond 18:00 h. Vooral niet als ze zuidelijk of zelfs iets oostelijk liggen.

Voor consumenten is de (variabele) kWh prijs altijd gelijk. Onafhankelijk of er nu veel of weinig stroom verbruikt wordt. Tussen 18:00 h en 21:00 wordt de meeste stroom verbruikt. Elektrisch koken, TV aan en nu dus ook veel elektrische auto's die bij thuis komst direct aan de stekker gaan. Het is juist deze piekbelasting die stroom zo duur maakt. Extra gascentrales erbij en het land moet van een zwaarder elektriciteitsnet worden voorzien.

Mijn mening is dan ook dat het goed is dat 3x35A een stuk duurder is. Waarom moet er tegelijkertijd elektrisch gekookt worden en de EV worden opgeladen ? (Overigens vind ik dat elektrische auto's in de zomer overdag op de werkplek moeten kunnen worden opgeladen)

  

Reputatie 6
Badge +1

@JasperK 

Zoals Driepinter stelt: de piekbelasting maakt dat het netwerk aangepast moet worden.

Jouw probleem is je elektrische auto die je met 3 x 16 A wilt laden. Dat betekent dat de meeste auto's binnen 4 uur uur van leeg naar vol zijn. Dat is ten eerste niet nodig. Het probleem is dat je van de 3 x 25A maar 3 x 9A over hebt. De warmtepomp zal dat nog wel kunnen hebben, maar wasdroger, vaatwasser, magnetron, wasmachine, Cooker en kooktoestel niet. Loadbalancing is de oplossing. Zoek er maar naar. Veel informatie is ook te vinden op Tweakers; forum duurzame energie en domotica. Met minder amperes gaan laden kan ook een oplossing zijn. De meeste laadpalen kunnen wel anders ingesteld worden.

De installateurs willen het gezeur niet van doorgeslagen stoppen en adviseren liefst 3 x 35 of 3 x 50A. Want anders zijn zij  de gebeten hond.

Wil je goedkoop uit zijn zul je zelf alles zo moeten inrichten dat je geen pieken krijgt.

Het klopt helemaal dat load-balancing de toekomst is. Hopelijk is dat een standaard optie op apparatuur binnenkort. Bijvoorbeeld dat de prijs van elektriciteit ook wordt meegenomen, als er overschot is aan opgewekt vermogen, dat je apparaten dat dan gebruiken, of als er een tekort is, ze een pas op de plaats maken. En binnen in huis zoveel mogelijk gebruiken van je eigen panelen, en het gebruik van apparaten timen zodat ze niet allemaal tegelijk aan staan. 

Load balancing is ook zeer waardevol voor huizen die lagere capaciteit hebben. Die zouden dat ipv 3x25A een lagere aansluiting kunnen hebben, 1x35A en dat is ook beter voor het elektriciteitsnet. Stel dat je nu een 1x35A aansluiting hebt en kookt op gas, en wil overstappen op elektrisch koken. Als je dan de aansluiting uitbreidt tot 3x25A, dan ga je niet in kosten omhoog. Terwijl die hogere aansluiting voorkomen had kunnen worden met loadbalancing. 

Maar dat is nu nog toekomstmuziek. In de praktijk wordt de maximumcapaciteit bepaald door de uitzonderlijke situatie dat ze allemaal tegelijk aan staan. En dat huizen die helemaal energieneutraal willen gaan tegen deze vreemde kosten aanlopen (3x25A → 3x35A), terwijl huizen die verduurzaamd worden maar niet helemaal energieneutraal worden (1x35A → 3x25A) niet die extra kosten hebben. 

Overigens zijn het wel goede tips, dank daarvoor! Ik probeer onze auto ook te laden op het laagste vermogen en dat te doen als de zon schijnt en er niet gekookt wordt. 

 

Afijn, 2 jaar later...nog steeds hetzelfde probleem.

Als ik wil overstappen van 3x25A naar 3x35A betaal ik €80 PER MAAND meer, au!

We moeten met zijn allen van het gas af, hoe dan? Fornuis kapot, ben me nu aan het verdiepen in nieuw fornuis (CV nog steeds op gas) en kom niet weg met 3x25A.

Even wat reacties op bovenstaande

“Technisch gezien zijn het dezelfde kabels in de grond als 3x25A, alleen de zekering in de meterkast is anders.”
Klopt wat betreft binnenkomende kabel, maar denk dat op veel plaatsen de diameter van de hoofdkabels (naar meerdere huizen) nog niet voldoende is om alle huishoudens op 3x35A aan te sluiten. Vandaar begrijp ik ook dat het duurder moet zijn, om overbelasting te voorkomen. Maar €100 per maand in deze tijden vind ik echt te grof.

“Want waarom is 1x 35 A net zo duur.”
Start tarief geldt voor aansluitingen tot 1x80A of 3x25A, daarboven ga je fors meer vaste kosten betalen. (althans volgens Enexis tarieven)

“Je hebt gelijk dat de tarieven voor 1x35A goedkoper moet zijn, omdat 1 fase goedkoper is om te onderhouden dan 3 fase. “
Hoe dan? Waarom zou 1 fase goedkoper zijn in onderhoud? Meeste huizen hebben de 3 fasen al binnen, maar daarnaast al zou je een kabel met 1 fase naar je meterkast hebben lopen i.p.v. een kabel met 3 fasen, wat maakt dit zoveel duurder dan? Meerprijs kabel t.o.v. levensduur is te verwaarlozen.

“Mijn mening is dan ook dat het goed is dat 3x35A een stuk duurder is. Waarom moet er tegelijkertijd elektrisch gekookt worden en de EV worden opgeladen ? (Overigens vind ik dat elektrische auto's in de zomer overdag op de werkplek moeten kunnen worden opgeladen)”
Niet eens! Auto opladen daargelaten, maar je moet toch gewoon een wasje kunnen draaien, en de kookplaat aan kunnen zetten terwijl de warmtepomp draait in de winter? Tel ze maar bij elkaar op.

Daarnaast wil ik gewoon een luxe fornuis vergelijkbaar met mijn huidige fornuis (gas + elektrische oven). Aansluitwaarde: 16,2kW (3x25A). Dus als ik lekker ga kokkerellen moet ik wachten tot de wasmachine klaar is, niet per ongeluk denken de waterkoker te kunnen gebruiken, enzovoort. Draait de CV hier gewoon nog op gas…

Nee, 3x35A zou voor alle huishoudens tegen normaal tarief beschikbaar moeten zijn, als ze ons van het gas af willen. Voor nu nog maar even door op een gas-fornuis dan, zonde, gaat toch zeker weer 10 jaar mee...

Inmiddels wonen we nu vijf jaar in een woning met 3x25A met weinig problemen. We hebben een warmtepomp, elektrische auto, kookplaat en sauna. De laadpaal van de auto heeft een meetsysteem en die schakelt zichzelf terug of uit als er teveel stroom verbruikt wordt in huis. Sowieso laden we meestal op 5A of 8A ipv 16A om het verbruik te spreiden over de dag of nacht. Alleen in noodgevallen laden we op 3x16A, dan is de auto in 5 uur volledig opgeladen. 

De warmtepomp verbruikt eigenlijk niet zoveel, die werkt op 1 fase en groep (4kW). Dus ongeveer evenveel als een oven. Maar de kookplaat verbruikt een stuk meer, twee groepen (8kW), dus die moet niet tegelijk aan met de sauna, die 3-fase (10kW)  is. Dat is makkelijk handmatig te regelen, we gaan eigenlijk nooit direct de sauna in, na het koken, en hij is in 30 minuten warm. 

Het komt ongeveer 1x per jaar voor dat we over de grens gaan en er een fase uitvalt ivm overbelasting en dat vind ik acceptabel ten opzicht van bijna 1000 euro extra betalen per jaar. 

Dus ik raad aan gewoon 3x25A te proberen en dan kijken of het goed gaat. 

Reputatie 6
Badge

@Jeroen.IJ Ik begrijp de ergernis over de kostenstructuur voor energie waarmee we worden geconfronteerd, maar wil hier toch met wat meer nuance naar kijken.

Ik ondersteun ook de gedachtengang van @JasperK 

De afgelopen decennia is er enorm veel veranderd in het energiegebruik zowel in de huishoudens als bij de bedrijven. Ooit is in de tariefstelling van energie een knip gemaakt om huishoudens (kleinverbruikers) minder te belasten dan bedrijven (energie voor produktie middelen). Overblijfselen daarvan vinden we terug in het verschil van vastrecht tussen 3x25A en 3x35A.

De verdergaande elektrificatie door de jaren heen zou als argument kunnen gelden om op die tariefstelling correcties uit te voeren. Tegelijkertijd echter zien we een druk op energie besparing uit allerlei overwegingen en een doorontwikkeling van technologische mogelijkheden die weer energie besparingen opleveren. In allerlei discussies  lijkt het er vaak op dat de energietransitie die ons ten dele wordt opgedrongen ook nog eens als verdienmodel moet worden gezien onder net motto:  “We hebben recht op de voordelen van de innovatie”.

Ik ben er een voorstander van dat de tariefstelling gebruikt blijft worden als normeringsmiddel. Een huishouden moet het kunnen blijven doen voor de 3x25A en niet een nog grotere druk op de infrastructuur gaan uitoefenen. Onze uitdaging is juist om met slimmigheid, load balancing en technologisch hoogwaardige energiegebruikers onze huishoudens bij de bestaande infrastructuur draaiende te houden.

Ik heb 52 zonnepanelen met een opwekkingsvermogen van 13 MWh/jaar , een all electric bodem gebonden warmtepomp, een inductie kookplaat en een eigen laadpaal voor mijn auto.

Ik heb geen gas, en al 5 jaar lang een jaarlijkse afrekening van gemiddeld 0 kWh bij een aansluiting van 3x 25 A

 

@jvdleeuw Ik begrijp je verhaal. Heelaas wonen wij in een rijksmonument en is het (nog) niet mogelijk om zonnepanelen op het dak te plaatsen (voorkant is zonkant) en andere mogelijkheden zijn hier ook niet. Maar hier wordt in de lokale politiek aan gewerkt.

Dat ter zijde, ook al zou ik op 0 uitkomen elk jaar…hoe zou ik een fornuis dat moet worden gezekerd op 3x25A technisch verantwoord kunnen installeren in een meterkast met 3x 25A als hoofdaansluiting?

Mogelijkheden met de nieuwste techniek zijn welkom! Als er een oplossing is, zal ik deze zeker in overweging nemen.
Een algemene regel is om een factor 1.6 te hanteren ten opzichte van de hoofdzekering, wat uitkomt op maximaal 3x16A voor een groep.

De importeur van betreffende fornuizen raad in ieder geval af om het fornuis met lagere waardes te beveiligen ivm gevoeligheid inductieplaat.

Ben benieuwd :)

 

PS: Ik denk dat de enige mogelijkheid is om te kiezen tussen een inductiefornuis welke dan €80/maand extra gaat kosten ivm zwaardere hoofdzekering óf een aparte kookplaat / oven(s) welke afzonderlijk gezekerd kunnen worden, maar dit vergt een nieuwe keuken.
Conclusie: voor nu nog aan het gas

Reputatie 6
Badge

@J.IJ Ik ben benieuwd of je er in zult slagen toch nog PV panelen te plaatsen. Dit speelt in het probleem inderdaad niet mee, maar laat wel de andere kant van vermogensbeperking zien. De afzekering van de netaansluiting moet ook de retourstroom van de PV panelen aankunnen.

De gelijktijdigheid spelregels leggen inderdaad de factor 1,6 op aan de individuele gebruikersgroepen. Daarmee is het maximale vermogen van een individuele energieverbruiker beperkt op 11kW. Uiteraard is het verschil in energie gebruik tussen een woonhuis en een klein bedrijf niet met een scherpe grens af te bakenen. Er is een overlap met bedrijfsactiviteiten binnen de 3x25A en zware huishoudelijke gebruikers met een verbruik boven de 3x35A.

Leveranciers van huishoudelijke apparatuur zijn zich bewust van dit onderscheid en houden daar rekening mee. Het hedendaagse elektrische fornuis zal een specificatie hebben van ca 7kW of maximaal 11 kW. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Er zijn ook sauna's, zwembaden en verwarmde vijvers, andere energie slurpers die ook dwingen om een hogere aansluitcapaciteit te installeren.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom een inductie fornuis 80 Euro/mnd meer zou kosten. Inbouw inductie kookplaten zijn er in alle maten en soorten en kunnen zo in bestaande keukens worden ingebouwd.

 

 

Wij hebben een kookplaat van 7.35kW (AEG 7000 serie) op twee groepen (=2 x 16A x 235V) en dat is een heel normale kookplaat voor iedereen die in een 3x25A huis woont. 

Onze saunakachel is een 9kW Harvia, 3x16A, wil ook prima op de 3x25A aansluiting als je niet tegelijk gaat koken.

@JasperK ik heb het níét over een kookplaat. De kookplaat die onderdeel is van het betreffende fornuis trekt namelijk ook maximaal 7,4kW. Naast de ovens…

Oké, jullie hebben allemaal gelijk.

We kunnen hier nog wel veel meer apparatuur gaan opnoemen met waardes die wél kunnen, maar dat heeft niets te maken met mijn probleem.

Echter, de conclusie is hierbij dus wel gemaakt. Ik zie geen oplossingen mbv nieuwe technieken (totdat ze “load belasting“ gaan inbouwen in fornuizen).
Dus blijven we op gas koken, tot we een geheel nieuwe keuken gaan aanschaffen, en de ovens los van de kookplaat kunnen gaan zekeren.

Er zijn ook fornuizen die max 11kW trekken, maar ik wil juist meerder ovens onder de kookplaat om te voorkomen dat we altijd de te grote inhoud van een 90 oven moeten opwarmen… een multifunctionele oven trekt 3,5 kW en een goede inductie plaat 7,5 kW.

Maar voor nu … een nieuw gasfornuis 👌🏻

Bedankt voor jullie reacties !

Reputatie 4

is dit niet een beetje een luxe probleem? volgens mij val je in de categorie van 5% van de huishoudens die niet met 3x25A uit de voeten kan en dus moet dan maar de norm opgekrikt worden van 3x25 naar 3x35A? Da’s toch een rare discussie?! Als je luxe wilt koken, zal dat qua apparatuur ook luxe zijn en dus ook qua aansluitwaarde, dat is toch niet zo raar?

@EmielS uiteraard een luxe probleem.

en ik zeg niet dat ik niet met 3x25A uit de voeten kan…alleen wilde ik overstappen naar koken op inductie omdat ons gasfornuis aan vervanging toe is, en de politiek schreeuwt dat we van het gas af moeten.

het betreft geen horeca fornuis, maar gewoon een voor consumenten markt 90cm, 2 ovens 5 zones, niks speciaals

huidig gasfornuis is dus niet te vervangen voor dezelfde uitvoering met inductie zonder de hoofdaansluiting naar 3x35/40A te brengen. Dus wordt het simpelweg weer een gasfornuis, en dat vind ik wél vreemd in deze tijden…

In ieder geval mooi om te zien dat hier alle neuzen dezelfde kant op staan.

bij deze is mijn vraag dan ook beantwoord (zoals ik al eerder had aangegeven) en is een fornuis nou eenmaal niet interessant als we het gas uit de keuken halen.

ik denk ook niet dat er maar 5% van de huishoudens beschikt over 5 kookzones en 2 ovens trouwens, maar deze dienen gewoon afzonderlijk gezekerd te worden

allen dank, reageren op deze is verder niet meer nodig 👋🏻

Succes met de keuzes en veel kookplezier! 

Ik zie het probleem niet zo, ik heb ook 5 kookzones met een losse oven.
Daarnaast draait de warmtepomp ook nog.
Tot nu nog geen automaat er uit gehad, je gebruikt zelden alles tegelijk, maar zelfs dan niet.
De kookplaat draait op 2 fasen de oven op de 3e.
 

Wie met 3x25A niet uitkomt, moet vooral naar de verbruikskant kijken. Veruit de meeste all-electric woningen met warmtepomp en inductiekookplaat doen dat probleemloos op 3x25A. Wij ook al sinds 2017.

En ja, daar kan dan ook nog makkelijk een elektrische auto bij opgeladen worden. Het is wel aan te raden om dat dan met load-balancing en/of beperkt vermogen te doen.

Een kookplaat is nauwelijks een aandachtspunt voor wat betreft de hoofdzekeringen. Ten eerste zal van de kookplaat zelden het maximale vermogen gevraagd worden. Ten tweede zal die vermogenspiek van de kookplaat van korte duur zijn. Een hoofdzekering kan gemakkelijk een half uur lang 50% "overbelast" worden. Het is dus niet erg dat een 25A hoofdzekering tijdens het koken even tot 35A belast wordt.

Reageer