New

Per ongeluk bijna 0 op de meter!

  • 15 March 2022
  • 7 reacties
  • 309 Bekeken

Wij hebben een airco in de woonkamer laten installeren in de woonkamer en omdat we  een plat dak hebben, hadden we ook al een airco in de werkkamer en de slaapkamer.  Afgelopen november werd de airco geïnstalleerd en de medewerker van het bedrijf zei: gefeliciteerd, nu kun je verwarmen met de airco. Dat doe ik ook!. Een airco is namelijk ook een warmtepomp. Wij hebben het geluk dat we dus drie airco’s hebben en zijn gaan verwarmen met de airco’s. En wat een besparing levert dat op. Alleen voor het douchen gebruiken we gas en dat zal mogelijk ongeveer 90 m3 per jaar zijn. In de voorgaande jaren gebruikten wij elk jaar iets meer dan 1000m3 gas. Ons stroomverbruik zal door 12 zonnepanelen iets meer zijn dan vorige periode,  maar de toename is niet groot omdat de cv ketel ook stroom verbruikt om het warme water rond te pompen. In de afgelopen maanden heb ik 30/40% in euro’s bespaard ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ik weet dat het niet te vergelijken is, maar de tarieven waar toen in mijn oude contract laag en nu zijn ze heel hoog. En dan bezuinigen zonder comfort in te leveren is bijzonder. Wij zullen jaar echt maar een paar honderd euro kwijt zijn aan energie. Ik besef ook dat het niet voor een ieder is weggelegd en dat wij geluk hebben gehad om een airco te kunnen aanschaffen, maar ik kan mij voorstellen dat er in het blad van de VEH aandacht besteed kan worden aan deze vorm. Er zijn velen die het wel kunnen betalen en daarmee besparen we in Nederland heel veel gas en dat komt de Groningers ten goede lijkt mij.Ik weet niet wat de terugverdientijd is, maar dat is volgens mij korter dan een warmtepomp. 


7 reacties

Reputatie 4

Hallo Ben, dat ziet er goed uit, maar ongeveer 90m3 gas.

Vraagje, hoeveel Wph heb jij aan zonnepanelen liggen? En heb je daar genoeg aan voor al het stroomverbruik? En met hoeveel personen ben jij?

Waarom vraag ik dit.
Het is een mooie oplossing om nagenoeg van het gas af te gaan. Maar ik “versla” je toch :wink: 75m3.
Wij zijn met z'n tweeen in een vrijstaand huis uit 2020 en een Intergas xtreme CV. Ik heb totaal 5400 Wph aan panelen met een opbrengst afgelopen kalenderjaar van 5156 kw (7 liggen op west). Voor “bijverwarming” heb ik een hyybride warmtepomp  (Itho Daalderop hpm25i) en in de werkkamers een keramische kachel (wandmodel van de Lidl). Zelfs met een elektrische auto hou in ongeveer nog 500 kw stroom over.

Gezien de (helse:guardsman_tone1: ) winter heb ik over de afgelopen 365 dagen precies 75m3 gas gebruikt.

Maar het is mooi om te lezen dat er meerdere mogelijkheden zijn om aanzienlijk op gas te besparen en natuurlijk ookop je portemonnee.
Ben benieuwd of er meer leden hun ervaringen willen delen. Zo kunnen we van andermans ervaringen leren.

Ben, dank je voor het delen.

Reputatie 7
Badge +1

@RobvanV   Waarvoor staat de afkorting “wph”? Ik ken alleen “Wp” als afkorting voor Wattpiek (gemeten volgens STC of NOCT).

Mijn oude pv-installatie van 2565 Wp levert helaas geen 2820 kW (ook niet per jaar:laughing: ) maar ca. 2820 kWh/jaar aan energie  gemiddeld (1100 Wh/Wp). Het maximale piek vermogen wat ik ooit heb gezien is ca. 3,3 kW.

Met de opgewekte elektrische energie kan ik mijn jaarverbruik bijna compenseren (salderen). Er blijven regelmatig ca. 100 tot 200 kWh te betalen (=bijna 0 op de oude ferrarismeter:innocent: ).

Wp en WpH is eigenlijk hetzelfde volgens mij. De h staat voor uur en het gaat om het aantal watt per uur..  Wij hebben 12 panelen van 340 wph Rob en wekken iets meer dan 3400 kWh uur per jaar op volgens mij.. Wij zijn met ons tweetjes en hebben best een ruim huis. Of je mij verslaat Rob weet ik nog niet precies. Ik had uitgerekend 65 per jaar, maar voor de zekerheid nog 25 er bij opgeteld om niet te overdrijven. Omdat het pas eind nov is geïnstalleerd kan ik pas na een jaar precies zeggen wat het verbruik is geweest. Als we er nog een aantal zonnepanelen er bij nemen, dan is dat echt op 0. Vorig jaar leverden we meer elektriciteit dan we verbruikten. Dat kan dit jaar ook en blijft het gasverbruik alleen voor het douchen. Maar inderdaad mooi dat jullie ook weinig gas verbruiken. Daar moeten we met ons allen toch naar toe en er zijn verschillende wegen die dat doel kunnen bereiken. En onze weg was echt een verrassing waar wij totaal geen rekening mee hebben gehouden. We wisten niet dat een airco ook een warmtepomp was en deze functie goed werkt.

Reputatie 7
Badge +1

Je moet een beetje inventief zijn, wph - waarom niet? kWh uur kan dan ook en watt per uur sowieso.

Voor warmwater is ons gasverbruik (2 pers.) maar ca. 60 m³ per jaar (redelijk nauwkeurig geschat).

Met een kleine warmtepompboiler is dit ook nog goed weg te poetsen en omdat dan het gas volledig de deur uit kan zijn er geen netbeheerkosten en geen vaste kosten meer
=  € 205/a + €72/a
=> kan ik ca. 950 kWh stroom voor inkopen. Daar blijven met een warmtepompboiler bij ons quasi nog ca. 300-400 kWh van over.

Reputatie 6
Badge

@darkfiber wph staat voor wafers per hour, doorvoer snelheid van semi conducter apparatuur zoals bijvoorbeeld wafer scanners van ASML. En daar worden geen simplele PV cellen op gemaakt, dus in deze context een rare afkorting :joy:

Reputatie 2

@Ben van Hoek Dankjewel voor het delen van je ervaring en de genomen energiebesparende maatregelen. Je kunt je verzoek voorleggen aan onze redactie van Eigen Huis Magazine. Ze reageren alleen als ze iets kunnen en willen met het onderwerp. Dit kan op de volgende manieren:

Groet, Stephanie

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb een beetje hetzelfde maar dat was zeker niet per ongeluk :)
En wel een duidelijke besparing maar ook geen 0 op de meter.

Ik gebruik, zoals elders ook vermeld, de airco voornamelijk om te verwarmen, zowel in de woonkamer, maar vooral ook in mijn werkkamer.

Ondanks dat ik de afgelopen 2 jaar zowat elke dag thuis was is mijn gasverbruik aanzienlijk gedaald.

De airco’s hebben afgelopen jaar alles bij elkaar zo’n 830kWu elektriciteit verbruikt.

Anne.

Reageer