schoonmaken zonnepanelen en airco's

  • 14 April 2019
  • 2 reacties
  • 714 Bekeken

Reputatie 1
  • Actieve deelnemer
  • 12 reacties
Is het een idee om voor de leden eigen huis (1*/jaar) een schoonmaakactie met korting te regelen?

2 reacties

Reputatie 6
Badge
Het schoonmaken van zonnepanelen vindt ik nog steeds een twijfelachtige zaak.
Ik heb 1 set van 12 panelen die nu al 7 jaar lang in bedrijf is.
De hellingshoek is ca 20 grad (schuin dak) op het ZZW. De enige schoonmaakacties die ik daarop heb uitgevoerd, 3 á 4x in totaal in de periode van 7 jaar is het verwijderen van sneeuw. Alleen omdat het me met die beperkle hellingshoek te lang duurde voordat het vanzelf wegsmolt.
Van enig opbrengstverlies door vuil heb ik nooit iets gemerkt.
Een tweede zet van 40 panelen met eenzelfde hellingshoek ligt er nu voor het derde jaar.
Een paar maanden geleden waren ze allemaal bedekt met een forse laag "Sahara stof" het leek wel schuurpapier. Ik heb toen 2 panelen zorgvuldig schoongemaakt en enkele dagen vooraf en achteraf gekeken naar eventuele opbrengstverschillen (deze panelen zijn voorzien van optimizers en de individuele opbrengst wordt geregistreerd.)
Resultaat geen enkel merkbaar verschil.
Als klap op de vuurpijl waren er een week later een aantal forse regenbuien; al het Saharastof was weg en er was geen onderscheid te zien tussen panelen die ik wel en die ik niet had schoongemaakt.
Mijn conclusie was in ieder geval hier voorlopig niet te veel geld in te steken.
Reputatie 1
Beste J
Inderdaad scheelt het heel weinig qua opbrengst.
Maar zoals bij alle spullen die je hebt en zeker het buitenwerk is onderhoud om alles goed te houden toch nodig. Denk hierbij bv aan mosvorming op de onderkant van panelen.
Ik ben ook niet van de poetserige en ik doe dit dan ook 1* per jaar als ik het andere buitenwerk naloop, maar met 69 jaar op een ladder wordt mij zelfs iets te veel.

Reageer