New

Voor douchen op menu cv-ketel tapwater op 'comfort' verwarmen en voor het douchen op 'uit'.

  • 16 October 2019
  • 3 reacties
  • 1202 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Op het menu van een combi-ketel (cv ketel voor verwarming en tapwater) kan het tapwater op de comfortstand of de eco-stand (en ook uit). Op de comfortstand houdt de ketel een kleine voorraad tapwater op temperatuur (minimaal 60 graden vanwege legionella) maar geeft wel een continu warmteverlies en dus een hoger gasverbruik van ca 1 m3 aardgas per (zomer)maand. In de ecostand moet de ketel eerst het tapwater gaan opwarmen en moet je onder de douche of aan de kraan in de keuken iets langer wachten.

Er is een mogelijkheid om nog zuiniger om te gaan met warmtapwater. Want na het douchen op de ecostand blijft nog altijd zo'n 10 liter heet water in het voorraadbakje in de cv-ketel. 

  1. Zet vóór het douchen op het menu van de ketel het tapwater op comfort zodat de ketel al douchewater gaat opwarmen. Ga naar de douche en laat de warmwaterkraan lopen tot deze warm water geeft. Eventueel kan je ook bijvoorbeeld een anderhalfliter bakje van een waterkoker met dit warme water (zet de douchethermostaat dan even helemaal open) opvullen om ook als douche/kap water te gebruiken, zodat er helemaal geen warmwater verloren gaat.
  2. Zet na 5 minuten en het eerst laten lopen van het warmwater (zie 1 ) het tapwater op het menu van de ketel uit.

Zo heb je circa 5 liter warm douchewater (en het bakje van de waterkoker dat je bij het opwarmen van het tapwater voor het douchen heb gevuld) zonder dat er na het douchen onnodig 10 liter heet water in de cv ketel blijft zitten.

In principe zouden cv ketel fabrikanten op het menu ook een instelling kunnen maken om een maximale douchetijd (verwarming tapwater) in te kunnen stellen, zodat er automatisch geen warm restwater in de ketel overblijft.

Moraal van dit verhaal is ook als je energiezuinig doucht heb je helemaal geen dure (gesubsidieerde) zonneboiler nodig. 


3 reacties

Reputatie 6
Badge

@Driepinter  Ik vraag me wel af of we in deze tijd de  oorlog zullen gaan winnen met alles weer handmatig te doen. Mensen zijn pas weer te vreden als ze dat even met hun I-phone kunnen doen.

Dan nog,  moet je om te kunnen douchen 2x je CV ketel bellen

 

Sorry hoor, maar ik dit echt flauwekul. Ik zie me dit elke dag al doen! Dit is energiebesparen voor freaks!

Laat je instelling van de cv ketel gewoon op eco stand staan. Simpel en effectief 

Reageer