Zoals aangegeven in sept nr Eigen Huis Magazine: Vraag voor 2021 een energielabel aan !

  • 6 September 2020
  • 10 reacties
  • 677 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Zoals aangegeven in het september nummer van Eigen Huis Magazine vraag voor 1 januari aanstaande (2021) een energielabel aan. (Uiteraard als u uw energielabel kan verhogen). Ik heb onlangs mijn energielabel definitief kunnen maken voor € 9,- . Energielabel A, en dat alleen maar vanwege mijn zonnepanelen. 


10 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk dat je nog wel iets meer dan alleen zonnepanelen hebt moeten aanklikken om aan een A-label te komen? :)

Ik heb voor mijn vader er 1 aangevraagd, dat koste in totaal 7,=
Alles online, geen enkele vraag gesteld gehad.
Wat aangeklikt, wat documenten en foto’s geupload en klaar.

Als je denkt dat je er 1 nodig hebt in de komende 10 jaar,
dan idd vanavond nog even hem bij elkaar gaan zitten klikken:
https://www.energielabelvoorwoningen.nl/?cookieCheck=true


Voor mijn eigen huis heb ik het door iemand die het proces wat serieuzer nam en mijn huis ook kende laten controleren. Die bevestigde het A-label, waarbij oa de lucht - water warmtepomp en de HR+ beglazing goed meehielpen.

Daarnaast heb ik ook een Energie Index laten bepalen.
Dat proces komt denk ik meer overeen met hoe het Energie label vanaf 1/1/2021 zou moeten gaan werken: iemand die echt langskomt en die je ook vragen kunt stellen en je nog wat advies kan geven.
De index kwam uit op 0,99. Dus idd een echt A-label. Helaas nog niet laag genoeg om rente korting bij de Rabo te krijgen, dan moet je <= 0,6 zitten.

Maar toch niet slecht voor een pand uit 1896 zonder hele bijzondere verduurzamingsmaatregelen die me alles bij elkaar nu zo’n 18k zouden kosten (maar ik heb uitgesmeerd over 9 jaar).

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb alleen de rekening van de panelen moeten aantonen en het bewijs dat ik de hr-ketel heb gekocht. Wat betreft dubbelglas heb ik alleen in moeten vullen ‘HR-glas'. En dat was het.

Kreeg o.a.  ook het advies een zonneboiler te nemen. Dus deskundig zijn ze niet.

Reputatie 7
Badge +2

Dat is volgens mij een standaard advies.
Als ik het me goed herinner koste het mij nog wel wat moeite om mijn zonneboiler te laten meetellen.

Een zonneboiler is trouwens altijd een goed idee :P
Hoogstens een beetje duur (zeker als je net als ik net naast de subsidie pot viel).
Maar je wordt er net als een groendak wel erg blij van :)

Reputatie 7
Badge +1

@Anne  Ook bij mijn “Energielabel B” certificaat uit 2015 stond als aanbeveling:

“zonneboiler” op de eerste plaats!  - Dit was toen geen goed idee en nu nog steeds niet.

Het huidige “Energielabel” is een wassen neus en gaat in toekomst bij stijgende temperaturen vermoedelijk heel snel smelten.

Just my 2 cts

Reputatie 7
Badge +2

Sorry was een typevout,

Ik bedoelde “Een zonneboiler is trouwens altijd een goed idee :P”

Reputatie 7
Badge +2

En natuurlijk heeft de overheid besloten om er toch maar (voorlopig?) van af te zien.
Naar zeggen omdat niet niet helemaal duidelijk is wie er verantwoordelijk is.

3 van de 4 overwegingen die aan de motie te grondslag liggen gaan over hoeveel het gaat kosten.
Waarbij de stelling van de motie is dat € 150,= erg duur is.
Dat VVD-ers dat met droge ogen tegen hun achterban durft te zeggen.
Dat een uurloon van ca 35,= ex/uur toch echt aan de dure kant is.
 

Dan moet je het toch helemaal afschaffen ipv het 'heroverwegen'.
Maar ik neem aan dat de heroverweging na de verkiezingen volgend jaar komt?
Of ben ik nu te cynisch aan het worden?
 

Benieuwd wie er allemaal voor dit zwalkend overheidsbeleid zijn:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2020Z15847&did=2020D34227
Daar zitten wel een aantal partijen die neem ik aan de wet zelf gemaakt hebben waarin dit werd geregeld?

Anne.

Reputatie 5
Badge +1

Hebben in 2014 (voor de verbouwingen) door een ‘Bouw Consulting’ een “Energie Prestatie Advies” laten opstellen. Een bouwkundige is een halve dag aan het meten en rekenen geweest, met een prachtig, 32 pagina dik (!)  rapport als eind resultaat. 

Dit leverde een EI waarde van 1,04 op, een A-label dus. Uiteraard met als advies om een ‘zonneboiler’ te plaatsen. Hadden meer bouwkundig advies verwacht, dus zijn daarna zelf maar gaan ‘pionieren'.

Nog geen halfjaar later krijgen we van het Ministerie een ‘voorlopig’ energielabel G toegedicht.

Met de gegevens van de woning, het EPA en de rekeningen van het inmiddels geplaatste HR++ glas, willen we dit in 2018  ‘even’ definitief maken met een passend label.

Helaas, ondanks al mijn pogingen, blijven we steken op C-label. Reden; bij het Kadaster staat de woning op 1910 als bouwjaar. En zodra je hier 2000 van maakt (is in 2000 grotendeels herbouwd), komt er A-label. Alleen dan blokkeert de site met “Onjuist bouwjaar”. terug naar 1910 blijft het een C-label. Ben er helemaal klaar mee ! ! !

Inmiddels een nieuwe HR CV ketel met zone-regeling (nieuwe Woningbouw eisen !) , LT CV installatie met vloerverwarming, 9 zonnepanelen en een L/L warmtepomp.

Sterkte iedereen, maar wij zijn gelukkig met onze C +++++++++++++++++++++ label  :rofl:, Rob.

Reputatie 7
Badge +3

Een Lucht Lucht warmtepomp mee laten wegen voor het energielabel lijkt mij sowieso ingewikkeld. Een lucht lucht warmtepomp is immers een gewone airco (indien omkeerbaar maar dat zijn ze meestal) maar vrijwel niemand gebruikt ze ook om te verwarmen.

Sowieso zou een airco nooit voor verwarming aangemerkt kunnen worden als ze geïnstalleerd zijn in een slaapkamer.

Reputatie 5
Badge +1

Een lucht lucht warmtepomp is immers een gewone airco (indien omkeerbaar maar dat zijn ze meestal) maar vrijwel niemand gebruikt ze ook om te verwarmen.

Sowieso zou een airco nooit voor verwarming aangemerkt kunnen worden als ze geïnstalleerd zijn in een slaapkamer.

Leon, je zou inmiddels wel kunnen weten (!), dat de L/L bij ons grotendeels als HOOFD verwarming in de woonruimte draait.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn punt is een Lucht Lucht warmtepomp zou ook voor het energielabel moeten mee tellen (als deze ook voor verwarming wordt gebruikt). Misschien dat dat alleen maar kan lukken als er geen aardgasaansluiting meer is (en de omkeerbare airco dus wel als verwarming moet worden gebruikt) of met een aantoonbaar laag aardgasverbruik.

Reageer