Blog

Daphne Verduurzaamt: de drie tips van Daphne aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten

• 8 augustus 2019
  • 3 reacties
  • 339 Bekeken
Daphne Verduurzaamt: de drie tips van Daphne aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Reputatie 3
Badge +2
Toen Daphne startte met haar blogs over verduurzaming was ze van mening dat het verduurzamen van je woning met name 'laaghangend fruit' was (zet je je geld op de bank dan krijg je als je geluk hebt 0,2 procent rente, stop je het in je muren, dan is het rendement 10 procent). Een aantal blogs en meer dan 700 reacties van lezers verder, schrijft Daphne nu "beter te weten".

Drie tips

Bij een congres over duurzaamheid van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten gaf Daphne in haar praatje drie tips aan de aanwezige ambtenaren:

1. Schep duidelijkheid
  2. Subsidieer simpele maatregelen
  3. Ondersteun buurtinitiatieven
Daphne's laatste blog kunnen jullie hier lezen. Ik ben benieuwd naar jullie mening. Leuk als je reageert via de reacties op dit topic.

3 reacties

Reputatie 4
Ik heb nog een additionele tip (conditio sine qua non): Leid voldoende ambtenaren "duurzaam" op, anders gaat het bij gebrek aan competente mensen de mist in (zoals bij zo vele technische en infrastructuur projecten).
Enkele recente voorbeelden? Rotterdamse warmtenet "project Leiden", Amsterdamse AfvalEnergieBedrijf (AEB); positieve voorbeelden zijn er waarschijnlijk ook maar hierover lees je niet zoveel.
Reputatie 5
Ik ben ook wel een beetje bang dat de gezochte "duidelijkheid" er in veel gemeentes gewoon nog niet is, mede omdat kennis en kunde zeker voor visie op de langere termijn tekort schiet. Dus de suggestie voor opleiding en training van ambtenaren ( nieuwe functies ?) lijkt me zeker op zijn plaats.
Simpele maatregelen zijn veelal ook maatregelen die weinig kosten; daar dan subsidie voor geven lijkt me niet echt te helpen. Dat wordt te veel versnippering van beschikbare middelen.

Misschien kunnen gemeentes overwegen alle inwoners die daar behoefte aan hebben gratis een maatwerkadvies voor hun persoonlijke situatie te geven. Dit zou in een aanpak per buurt van gelijksoortige woningen opgezet kunnen worden en gelijktijdig een basis kunnen zijn voor "buurtoverleg" over de mogelijke oplossingen.
Persoonlijke aandacht voor de individuele bewoner lijkt mij zeker zo belangrijk
Hiervoor is natuurlijk ook wel weer de nodige kennis nodig.
Reputatie 4
Als voorbeeld voor een "duidelijke en simpele subsidie?" regeling:
de "toekomstbestendig wonen lening" van de gemeente Wijchen.

Met name de niet uitputtende inspiratie lijst met diverse mogelijke (simpele) maatregelen
vind ik interessant voor een discussie in het kader van de aandachtspunten hierboven.

Punt 3 ontbreekt natuurlijk omdat het om een leningstelsel gaat.

Reageer