Daphne Verduurzaamt over radiatorventilatoren

• 15 maart 2019
  • 5 reacties
  • 545 Bekeken
Daphne Verduurzaamt over radiatorventilatoren
Reputatie 2
  • Oud Community Manager
  • 39 reacties
Een aantal maanden geleden schreef columnist Daphne van Paassen over radiatorventilatoren. De redactie krijgt hier veel en dikwijls lange e-mails over. Zoveel ervaringen en zoveel meningen over een methode die toch niet heel veel mensen gebruiken. Dat is boeiend.

Wat is radiatorventilatie? Heel simpel: met kleine ventilatoren wind op gang brengen zodat de warmte van een radiator zich snel en beter verspreid. Deze ventilatoren kunnen in een radiator geplaatst worden en werken op een heel beetje elektriciteit (€ 0,16 per jaar).

De redactie heeft heel veel reacties gekregen over deze methode. Van eigen ervaringen tot uitgebreide scheikundige berekeningen over energie. Laten we het er op houden dat er heel verschillend over gedacht wordt en dat dit allemaal erg interessant is.

Omdat er in het magazine weer aandacht aan geschonken gaat worden, alvast dit topic. Radiatorventilatie. Te simpel om goed te kunnen werken? Waar plaats je deze ventilatoren het beste? En kun je de radiatortemperatuur dan verlagen en op welke temperatuur? Wat bespaar je dan?

Leuk als je reageert!

5 reacties

Reputatie 6
Badge +2
en werken op elektriciteit.

Radiatorventilatoren vallen, net als radiatorfolie, onder het kunnen verlagen van de cv watertemperatuur waardoor een hr-ketel (de rookgascondenserende ketel) zijn beloofde hogere rendement van maximaal 11 % kan halen. (En dat is 18 % wanneer we ooit op waterstof over moeten gaan). Helaas benadrukken de fabrikanten dat belangrijkste voordeel zelf niet. Ook is een betere warmte afgifte van de radiatoren noodzakelijk eer je een lucht water of een water-water warmtepomp gaat installeren (zonder je radiatoren te vervangen door de veel duurdere laag temperatuur radiatoren).

Vermeldenswaardig is volgens mij dat ze werken op heel weinig elektriciteit. De fabrikant claimt € 0,16 per jaar.
Ik ben van plan een beurs te bezoeken. Dan koop ik er daar wel één. Bespaart mij de porto ((en ook beter voor het milieu)).
Zoals in een ander topic vermeld maak ik graag gebruik van de stralingswarmte van mijn radiatoren (55 graden) tijdens het opwarmen van mijn huiskamer (en zoek ik dus naar een systeem waarbij naast de cv brander ook de cv pomp na de ingestelde doordraaitijd van 2 minuten uitvalt als de ketel mijn ingestelde cv temperatuur van 55 graden heeft bereikt. Zodat mijn radiatoren dan kunnen afkoelen en er 15 minuten later na een automatische opstart dan toch alleen maar afgekoeld cv water naar de hr-ketel teruggaat). De gevoelstemperatuur ligt daardoor gedurende 1 uur twee graden hoger. Ik wil de radiatorventilatoren dus onder de radiator in mijn open keuken gezien ik daar geen direct profijt heb van de stralingswarmte. Wie weet dat ik door een radiatorventilator onder de keukenradiator in mijn huiskamer sneller een hogere ruimtetemperatuur krijg zodat ik de verwarming alleen "maar" elke keer een halve graad hoger kan zetten zodat na het bereiken van de huiskamertemperatuur naast de cv-brander ook de cv pomp automatisch uitvalt (er bestaat immers nog geen echte slimme thermostaat).
Reputatie 2
dank @driepinter dat is een relevant detail dat ik heb toegevoegd.
Ik heb 4 van deze ventilatoren van het merk Heatfan gekocht om ze op 4 radiatoren te plaatsen. Meteen bij het inschakelen merkte ik dat ze teveel geruis maakten; heel vaak staat er geen radio of tv aan en dan hoor je het beslist. Ik ben toen zelf aan het experimenteren gegaan en door de ventilatoren met 6V (gelijkspanning) in plaats van de 9V aan te sturen is het geruis bijna niet meer hoorbaar. De door mij gebruikte 6V voedinkjes kun je op het internet vinden onder 10€.
De leverancier, die ik belde om de meegeleverde trafo's terug te sturen werkte loyaal mee, geld terug voor 4 trafo's, maar wel met de opmerking dat nu de garantie niet meer geldig was. Beetje flauw, dat wel.
De watertemperatuur is inmiddels omlaag van 80 naar 55 graden, maar dat is niet helemaal eenduidig omdat ik niet 55 graden water zonder de ventilatoren heb geprobeerd.
Hoe dan ook, ik ben er tevreden over.
Ik woon in een huis uit 1936 waar ik zelf zonnepanelen, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en gedeeltelijk dakisolatie heb laten aanbrengen.
Na een 3-tal jaren geleden een systeem getest te hebben (redelijk flut systeem) en geconstateerd te hebben dat het niet werkte, heb ik opnieuw een poging ondernomen met een zelfbouw systeem. Het is best lastig om goede objectieve metingen te verrichten en mogelijk nog moeilijker om de metingen juist te interpreteren. In eerste instantie trok ik daarom ook de verkeerde conclusie uit de metingen. Nadat ik een positief resultaat heb verkregen (tot wel 50% capaciteits verhoging, weet niet welke besparing dat geeft) ben ik een stap verder gegaan en heb formules gezocht die de metingen verder zouden onderbouwen. Het is geen soepel verhaal geworden, maarde resultaten zijn hier te vinden:

https://stef-aap.github.io/Woning/Ventilatoren%20op%20Radiator.html
https://stef-aap.github.io/Woning/Radiatoren.html
rekenroutines:
https://stef-aap.github.io/Woning/Heat_Convection.py

Ik ben benieuwd of anderen gelijksoortige metingen hebben verricht, wat hun ervaringen zijn en het meest interessante waarom het totaal rendement van mijn installatie als geheel zo laag is.
Reputatie 3
Badge +2
Dat klinkt als zinvolle informatie, @StefM! Het zijn inderdaad wel flinke berekeningen die je daar doet. 😉 Misschien krijg je nog meer mensen mee met je discussie als je de interpretaties van je berekeningen hier ook deelt? Dus: waar komt het uiteindelijk op neer en wat heeft het je opgeleverd.

Ik ben heel benieuwd!

Groetjes,

Pieter

Reageer