News

Een mid-week overzicht

• 10 april 2019
  • 2 reacties
  • 239 Bekeken
Een mid-week overzicht
Reputatie 3
Badge +2
Afgelopen weekend zijn het aantal leden van 274 naar meer 500 gestegen! Dit betekent dat steeds meer mensen mee willen praten over verduurzaming. Vandaar nu alvast een weekoverzicht.

Uit de poll van vorige week is naar voren gekomen dat de meeste mensen beginnen met het installeren van zonnepanelen als ze hun huis gaan verduurzamen. Hoe begin je daar dan mee? Lees bijvoorbeeld eens dit topic over tweedehands zonnepanelen of dit topic van @pietb over welke panelen je het beste bij wie aan kunt schaffen.

Daarnaast zijn er ook veel vragen gesteld over het isoleren van je woning. Lees eens dit topic over het isoleren van je vloer. Het blijkt dat je met een aantal goedkope ingrepen al een hoop kunt bereiken!

Vinden jullie de uitslag van de poll een goed beeld geven van de werkelijkheid? Zijn zonnepanelen de eerste stap die je zet als je je huis gaat verduurzamen? Ik hoor graag jullie reacties.

2 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Gezegd moet natuurlijk wel worden dat niet alle daken geschikt zijn voor zonnepanelen. Daar waar aan de zuidzijde reeds een dakkapel is geplaatst of wanneer er sprake is van schaduw (van een boom meestal). Ook zijn steile oost-west daken minder geschikt. Als ook daken op het zuiden maar met te veel ventilatie en rookgaspijpen en dakraampjes. Verder moet in het geval van platte daken het dak sterk genoeg zijn om het gewicht van een stormvaste constructie te kunnen dragen.
Reputatie 2
Voor de beginner liggen zonnepanelen inderdaad wel erg voor de hand en zo ben ik ook begonnen. Ik kocht in 2012 een huis uit 1905 en VEH had toen net de eerste collectieve inkoopactie dus een paar maanden later lagen er 24 panelen op een draagconstructie achter de schuur. Mijn eerste jaarafrekening was schrikken: ik bleek bijna 3700 m3 gas verbruikt te hebben. Ik heb eind 2013 muren en vloer laten isoleren en een jaar later was het verbruik daardoor ruim 1700 m3 gedaald. Wat rekenen leerde me dat de terugverdientijd van die isolatie maar een kleine drie jaar was! (Panelen negen jaar...)

Mijn boodschap: zonnepanelen zijn leuk maar isoleren kan dus nog VEEL leuker zijn!

Inmiddels ben ik helemaal van gas af, produceer ik na saldering zo'n 3000 kWh/j en ben ik fossielvrij en energie-plus. Terugverdientijd van alle energiemaatregelen samen ongeveer 6 jaar. Ik heb al 65 m3 groendak op de schuur en werk aan uitbreiding met 82 m2 op het huis en ik hoop dit jaar regenwater te kunnen gaan hergebruiken zodat ik mijn drinkwaterverbruik kan halveren. Meer details op mijn pagina hier.

N.B.: Zonnepanelen hoeven trouwens niet op je eigen huis, meedoen aan een postcoderoosproject werkt net zo goed.

Reageer