Vraag

Kan iemand me advies geven over een huis kopen in het Verenigd Koninkrijk?

  • 6 July 2020
  • 2 reacties
  • 1751 Bekeken

Ik ben aan het zoeken naar een woning in Noord Engeland.

Deels om er te wonen,

deels om te verhuren.

Ik wil de woning met eigen geld kopen.

Ik kan heel weinig informatie vinden over de regels die dan gelden.

In het VK bestaat zoiets als stamp tax (een soort overdrachtsbelasting denk ik) als je een huis koopt en je zou er ook vermogensbelasting over moeten betalen.

Maar geldt dat voor mij als buitenlander ook?

Of word ik aangeslagen door de BD in Nederland als ik minder dan een half jaar per jaar in het VK doorbreng?


2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Neem een lokale expert in de hand die ruime ervaring heeft.

 

Het voordeel van kopen met eigen geld is dat je geen last hebt van hypotheek voorwaarden.
Daarnaast hoef je ook niet eerst je eigen huis te verkopen voordat je het nieuwe huis kunt kopen.
Dit soort keten-bedingen zijn in Engeland vrij normaal en kunnen best lang worden.

Dat zou betekenen dat je een interessante koper bent (all-cash, quick close) en je dus ook goed zou moeten kunnen onderhandelen over de prijs.


Wat ik er van begrijp moet je de overdrachtsbelasting (stamp tax) meestal wel betalen.
De Capital Gains pas als je het pand weer verkoopt en er zelf niet de hele tijd in hebt gewoond.

Maar ook daar zijn er bepaalde regels waardoor je die stamp tax kunt omzeilen, of mogelijk een lager bedrag hoeft te betalen, bijvoorbeeld omdat je onder een bepaalde grens blijft.
En dan is dus iemand die het vaker aan het handje heeft gehad en de meest courante regels goed kent zijn geld waarschijnlijk meer dan waard. Als die dan ook nog een solicitor kent die de overdracht voor weinig kan regelen dan scheelt dat al helemaal.

Er zijn manieren om de prijs van een huis op papier ook wat te verlagen.
Zo hebben mijn ouders eens onderhandeld over de overname van een huis is het buitenland waarbij de inboedel ook voor een zeker bedrag werd gewaardeerd en dus de waarde van het huis wat lager werd ingeschat.
Dat soort ‘trucs’ kan dan wel weer als nadeel hebben dat als je het later verkoopt er meer ‘Captital Gains’ is waarover je belasting moet betalen.


Over het algemeen kun je stellen dat als landen een belasting overeenkomst hebben, je altijd maar in 1 land belasting betaalt. Je betaalt in NL geen overdrachtsbelasting over een huis dat je in NI koopt, dus dat zal je inderdaad daar moeten betalen.
Dat kan iets anders liggen met de inkomsten van de verhuur. Als je die als inkomen opgeeft in NL zal je daarover waarschijnlijk niet ook nog in de UK inkomstenbelasting hoeven te betalen.
Let er daarbij wel op dat als je hier in NL geen belasting hoeft te betalen omdat je onder een bepaalde vrijstelling valt, dat niet wil zeggen dat je dan ook niet in de UK hoeft te betalen. De verdragen gaan over geld dat je daadwerkelijk hebt betaald.

Er was trouwens sprake van om ‘buitenlanders’ (mensen die in het voorafgaande jaar minder dan de helft aaneengesloten in de UK hebben gewoond) extra stamp tax te laten betalen. Ik kan echter zo snel niet terug vinden wat er van dat idee is geworden.

Anne.

Reputatie 4
Badge +1

Een (lokale) expert inhuren is sterk aan te bevelen.

Ik heb zelf goede ervaring gehad met het huren van een lokale expert bij het zoeken naar een woning in het buitenland. Ze kennen de markt, regels, processen en hebben connecties.

Voor de financiering zou ik een internationale (belasting) adviseur zoeken met een kantoor in Nederland en partner in Engeland zodat ze onder andere de belasting aangiften op elkaar af kunnen stemmen. Er zijn veel regels en met een juiste verdeling en gebruik van de regels kan je duizenden euro's besparen. 

Ze zijn zeker niet goedkoop, maar dat betaald zichzelf vaak terug in tijd, kosten en/of kwaliteit van de woning. 

 

Reageer