Vraag

Afvoer afzuiging keuken in voorgevel

  • 10 November 2022
  • 3 reacties
  • 436 Bekeken

Is het toegestaan om de afvoer van de afzuigkap in de voorgevel te plaatsen zoals op de foto ?

 


Momenteel hebben we een recirculatie systeem (nieuwbouwwoning van 2017) maar dat werkt zeer slecht.


We willen dus een afvoer in de voorgevel maar volgens de aannemer mag dit niet ivm Bouwbesluit artikel 3.33 lid 3 ... 2 meter afstand tot erfgrens.

De woningen op de foto zijn ook uit 2017-2018 dus zelfde regelgeving.. (en gebouwd door dezelfde aannemer)

Alvast bedankt voor de reacties !


3 reacties

Reputatie 2

@patrick1976 

Hallo,

Toen bij ons de woning in 2018 werd opgeleverd had de bouwer via zijn online platform al laten weten niet mee te werken aan gaten in de gevel tbv afvoeren van de keukens. Hij refereerde idd naar het bouwbesluit en met het energielabel dat was afgegeven voor de woning. Om die reden hebben wij het niet gedaan. Bijna 60% van de buren heeft het wel gedaan.

Op basis van verbruik om de woning te verwarmen ben ik er niet achter gekomen of dit een negatieve uitwerking heeft omdat het verbruik per woning natuurlijk meer afhangt van het gedrag van de bewoners dan aan de woning zelf. Sws zijn er ook aanbouwen en dakkapellen op de daken geplaatst waardoor het eigenlijk niet meer te meten is wat het effect geweest is. 

De wanden van onze woningen zijn prefab met isolatie erin en erop. Daarvoor zijn de muren gemetseld. Dus ik ben van mening dat je nu een ballon hebt lek geprikt. De isolatie heeft nu een zwakste punt. 

Hetzelfde heb ik bij een airco zonder buitenunit. De gaten zorgen voor meer lasten in vergelijking met de lusten die ze moeten leveren. 

J.M.V

Hoi J.M.V.,

Onze aannemer verwijst ook naar het bouwbesluit vanwege de afstand tot de buren.

En inderdaad ook naar eventueel warmteverlies, maar dat is voor ons geen issue.

Waar het ons om gaat is het bouwbesluit en of het nu wel of niet mag ivm de afstand tot de buren.

 

Reputatie 2

@patrick1976

Ik ben niet bekend met de regelgeving mbt de erfgrens, maar ik kan me indenken dat  buren op de erfgrens zo min mogelijk "last" van elkaar willen hebben. Qua geluiden zoals, meerdere malen hier besproken, van bv een airco of warmtepomp.

Uit de keuken zullen bepaalde geuren de woning uitgepompt worden, die bij een open deur of raam zo bij een buurman naar binnen trekt, die daar misschien niet op zit te wachten. Bij ons heeft een buurman de  ventilator op een dusdanige manier op het ventilatie gat zitten dat het geluid en de turbulentie bij de buurman er tegenover nog merkbaar is. Laat staan de geuren van de nasi en bami en watniet.  De afstand is net iets meer dan  8 meter. Zij zijn ook geen beste vrienden van elkaar sinds de ventilator geplaatst is. Wat ik kan begrijpen. Dus buiten de regelgeving, is dit gegeven ook niet wenselijk maar wellicht kan je je gemeente bellen en daar de vraag stellen. Die zullen vast wel met een sluitend antwoord komen. Hoop ik.

Succes iig

 

J.M.V

Reageer