Vraag

Air to air warmtepomp

  • 27 February 2023
  • 2 reacties
  • 57 Bekeken

Reputatie 1

Mijn woning is gebouwd in 2009 en heeft een energielabel A. Op mijn dak liggen een aantal zonnepanelen die t.o.v. het jaarlijks elektriciteitsverbruik ca 10 % overcapaciteit hebben. Ik wil die benutten door 's zomers de woonkamer te koelen en 's winters bij te verwarmen met behulp van een air to air warmtepomp.

  • Wat is de haalbaarheid daarvan?
  • Is hiermee energiewinst te behalen?
  • Waar moet ik op letten bij het bepalen van mijn keuzes van merk en leverancier?
  • Hoe vind ik een bruikbare leverancier?

2 reacties

Reputatie 1

Beste PC,

Bedankt voor je reactie. Als antwoord op je vraag.

Mijn woning is een tussenwoning van 3 verdiepingen met ca 3 x 60 m2 = ca 180 m2 vloeroppervlak uit 2009 en goed geïsoleerd volgens de normen van dat jaar. Mijn woning wordt verwarmd d.m.v. stadsverwarming. Naar ik heb begrepen, is daardoor een air to water warmtepomp zoals voor gasgestookte c.v.'s niet mogelijk. Vorig jaar had ik ca 600 kWh zonne-energie over. Mijn overcapaciteit zal dit jaar en komende jaren wat meer zijn (1.000kWh), doordat ik mijn zonne-installatie ga uitbreiden i.v.m. de aanschaf van een elektrische auto en daarbij wat extra capaciteit installeer om warmteproductie in huis via de stadsverwarming zoveel mogelijk te verminderen. Ik denk daarbij o.a. dus aan een air to air warmtepomp en infrarood panelen. De verwarming wordt vrijwel uitsluitend op de B.G. = woonkamer/keuken gebruikt.

 

Reputatie 6
Badge

In afwachting van een lucht/water warmte pomp verwarm ik mijn huis nu ook met de lucht/lucht en omdat het vermogen van de units afgestemd zijn om te koelen (daar heb ik ze ooit voor aangeschaft), zal het bij strenge vorst niet gaan lukken.

In de vorst periode afgelopen december ging het net, maar liep het systeem wel tegen de grenzen aan.

Als ik een jaar terug kijk, dan heb ik 743 kWh verbruikt om te koelen en 4251 kWh om te verwarmen, de CV heeft dit jaar niet verwarmd. Het is een redelijk fors vrijstaand huis met 1050m^3 inhoud.

 

Ik weet niet wat voor huis je hebt en hoeveel die 10% is, maar ik vermoed dat als je serieus gaat verwarmen die 10% vlotjes weg is.

 

Waar je op moet letten hangt vooral af van of je gaat verwarmen, zorg dat het vermogen van de binnen unit past bij het warmte verlies van de woonkamer.

 

Als het vermogen dat je nodig hebt 5 kW of meer is, dan zou ik geen groot model laten hangen, maar 2 kleinere units verdeeld over de ruimte die samen genoeg vermogen kunnen leveren. Met 1 grote unit krijg je een slechtere warmte verdeling en veel meer lawaai, omdat deze harder moet blazen om het vermogen aan de lucht af te kunnen geven.

 

Overdimensioneren is met warmtepompen niet handig, dan gaan ze steeds uit en aan (bij een CV ketel zou men het pendelen noemen) wat niet comfortabel is, extra stroom kost en ook extra slijtage geeft aan de compressor.

Reageer