Beantwoord

beschadigde riolering van de buren...op mijn erf!

  • 11 February 2021
  • 2 reacties
  • 317 Bekeken

Recent hebben wij een zwaar achterstallige woning gekocht. Bij het aanleggen van de wc in de  badkamer besloten we de hele riolering te vervangen, aangezien deze nog uit gresbuis bestaat én de bovenliggende steeg verzakt is. Bij het blootleggen van de riolering bleken er twee evenwijdige pijpen te lopen in onze steeg, Eén is van de aangrenzende appartementen, studentenkamers.

Graag wil ik weten of ik de eigenaar kan verplichten de riolering op eigen terrein te leggen. In ons koopcontract wordt geen enkele melding gemaakt van zijn riolering. Het lijkt mij raar dat ik moet opdraaien voor toekomstige verzakkingen vanwege zijn riool. Natuurlijk gaan we eerst in gesprek met de man, maar ik wil graag weten waar ik sta.

icon

Beste antwoord door Dekker-Lochem 7 March 2021, 15:42

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik ben geen expert, maar het zal er op neer komen of aannemelijk kan worden gemaakt hoe lang de situatie al zo is. Er is denk ik grote kans dat er een erfdienstbaarheid is ontstaan, ondanks dat die (nog) niet apart in de leveringsakte is vermeld.

ECLI:NL:GHSHE:2016:1518 Volledige tekst uitspraak (recht.nl)

Dat gezegd hebbende zou ik eens informeren wat het zou kosten om de boel zo te maken als je zelf wilt. Ik kan me niet voorstellen dat dat ene bedrag is waar je met je buren ruzie over wilt maken. Of mss is het zelfs iets dat je zelf ook wel kunt.

Ik zou ze dan uitnodigen voor koffie met wat er bij (als het weer kan) en dan voorstellen dat jullie een (groot?) deel van de kosten op je nemen.
 

Reputatie 5
Badge +1

Lees artikel 5 van het Burgerlijk Wetboek er eens op na. Hier staan de zaken omtrent erfdienstbaarheid, ook de ondergrondse verplichtingen.

Sussces.

Reageer