Vraag

Drie weken voor aflopen een nieuw contract/leverancier. Te laat ?

  • 18 January 2022
  • 5 reacties
  • 319 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Ben ik nu zo dom om pas drie weken voor het aflopen van het huidige energiecontract een ander contract/leverancier te zoeken. Het blijkt gewoon te laat zijn. Budgetenergie heeft zelfs een termijn van ruim een maand. Zou in die drie weken stroom en gas zelfs worden afgesloten ?


5 reacties

Reputatie 2

Beste @Driepinter , je energieleverancier mag je contract niet beëindigen na einde contractdatum. Stap je niet over naar een ander contract? Dan wordt je contract aan het einde van de contractdatum automatisch omgezet naar een energiecontract met een variabel tarief. Hierbij wordt in de meeste gevallen het tarief twee keer per jaar aangepast en betaal je geen boete als je het contract tussentijds opzegt. Dit kan zowel gunstig als minder gunstig uitpakken. Gemiddeld gezien liggen de tarieven bij een variabel contract hoger dan wanneer je deze vastzet. De huidige energiemarkt is nog steeds erg onvoorspelbaar qua hoge tarieven. Inmiddels zijn er ook energieleveranciers die maandtarieven aanbieden. Via de volgende link kun je meer achtergrondinformatie lezen: Waarom stijgen de energieprijzen zo hard?. Groet, Stephanie

Reputatie 7
Badge +1

@SEM , @Driepinter  Op dit moment worden de contracten tegen "variabel” tarief (zgn. modelcontracten) wel erg variabel. Veel energieleveranciers passen de tarieven nu maandelijks aan. Elke maand weer een verrassing. (OXXIO (Eneco), Budget, nog meer?)

Reputatie 2

@darkfiber Dankjewel voor je toelichting ik heb de bovenstaande tekst aangepast. Via de link geven we het inderdaad ook aan. Groet, Stephanie

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Mijn huidige leverancier (afnemer PV-stroom) meldt op haar website

Altijd verzekerd van energie

Zodra je huidige contract afloopt, blijft Powerpeers je gewoon energie leveren. Je vaste energiecontract wijzigt dan automatisch naar een maandelijks opzegbaar contract met variabele leveringstarieven. De variabele leveringstarieven vind je op onze website.  “

Overigens zijn daar nu de variabele prijzen stroom en gas een stuk lager dan 1 jaar en 3 jaar. Vooral het 1 jarige contract heeft hoge prijzen. 

Dus heb ik bij de nieuwe leverancier de begindatum aan kunnen passen tot een latere datum. En is het dus nog alleen zaak om dat variabele contract op tijd op te zeggen.

Reputatie 7
Badge +1

@DriepinterAls ik me niet vergis wordt het lopende contract met variabele tarieven quasi “automatisch” en op tijd beëindigd als je een nieuwe leverancier gekozen hebt. Je hoeft dus niet zelf “op te zeggen". Hetzelfde gebeurt trouwens ook bij het overstappen.

Reageer