Vraag

Eigen woning verhuren aan kind

  • 7 March 2021
  • 6 reacties
  • 7395 Bekeken

Mijn dochter met een baby woont door omstandigheden bij mij in. Nu wil ik verhuizen naar een klein appartement en de woning aan haar verhuren. Als ik reken volgens punten systeem kom ik boven de huurtoeslag grens uit en dat kan zij nooit betalen. Ik wil haar dus een huur vragen onder de huurtoeslaggrens zodat ze ook nog huursubsidie kan krijgen. Haar inkomen is laag omdat ze werken combineert met studie. Ik heb overwogen de “normale “huur te vagen en haar maandelijks een bedrag te schenken. Echter een dergelijk bedrag heb ik niet te besteden want moet zelf in Amsterdam in de vrije sector huren en zo hoog is mijn pensioen nu ook weer niet.

Mijn vraag is dus of de hierboven geschetste mogelijkheid van verhuur aan haar een legale optie is. Ik bereken haar een huur onder de toeslag grens en zij kan daar dan inkomensafhankelijk de huursubsidie voor ontvangen. Zij is voorlopig nog niet aan de beurt voor een woningnet sociale huurwoning.

Zie ik iets over het hoofd?

Of is er een andere mogelijkheid maar wel gebaseerd op ieder een eigen woning


6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten.
Ik heb hier geen ervaring mee, maar wel zelf eens naar gekeken.
Uiteindelijk heb voor het verstrekken van een hypotheek aan ene kind gekozen omdat dat voor ons wat handiger werkte.

Het puntensysteem geeft aan wat in principe de maximale huur zou mogen zijn.
Dat is dus niet de minimale huur. 

Wel is het zo dat als de huur die je vraagt duidelijk te laag is, de belastingdienst dit als schenking kan zien. Wat ook niet direct een probleem hoeft te zijn omdat je een eigen kind
per jaar  € 6.604,= mag schenken (bedrag 2021) zonder dat het hoeft te worden aangegeven.

Als een huur waarbij ze wel toeslag zou kunnen krijgen enigszins in de buurt komt van het puntensysteem en/of wat er voor vergelijkbare woningen aan huur wordt gevraagd,
dan zou dat dus wel mogelijk moeten zijn.

Als de huur te veel hoger zou moeten zijn dan waar nog huurtoeslag voor kan worden verkregen, dan zou je een hogere huur kunnen vragen en een deel weer terug schenken.
Dat geld moet dan wel ook echt worden overgemaakt.
Zoals hierboven vermeld is de grens voor 2021 € 6.604,= voor een
eigen (pleeg/stief/anderszins 5 jaar of langer de rol van ouder/verzorger voor opgenomen) kind.
Dat is dus ca € 550,=/maand. Als zij dus € 1.100,= aan huur overmaakt per maand en je stort daarna € 550,= terug, betaalt ze effectief € 560,=/maand aan huur.

Dat schenken kan trouwens ook als ze wél huurtoeslag zou kunnen krijgen.
Dus stel dat je € 720,= aan huur zou kunnen vragen, zij € 140,= aan huurtoeslag kan krijgen en jij vervolgens € 550,= per maand (terug) schenkt, dan heeft ze een effectieve huur van 30,=/maand.
Jij hebt dan overigens maar € 170,= aan inkomsten waarmee je onderhoud en eventueel financiering zou moeten betalen.

Er zijn nog wel wat andere zaken om in de gaten te houden.

Zo is het huis dat je verhuurt niet meer je hoofdwoning.
En is dus de rente op enige hypotheek die er op rust niet meer aftrekbaar.
De WOZ waarde telt daarnaast mee in je eigen vermogen, waar je dan eventueel vermogensbelasting over moet betalen. Daar gaat de waarde van een hypotheek trouwens nog wel eerst van af, die telt dan namelijk als gewone schuld.
Een voordeel is echter dat je volgens mij over de inkomsten uit verhuur geen inkomstenbelasting hoeft te betalen. Als je totale huiskosten (incl hypotheeklasten) op het pand dat je verhuurt lager zijn dan de effectieve inkomsten zou je dus zelfs nog een beetje belasting vrij inkomen er bij krijgen.

Mogelijk telt niet de hele WOZ mee als waarde, maar mag je een belangrijk deel er van afhalen omdat het huis in verhuurde staat is.
Elke huurder bouwt namelijk huurrechten op, waardoor het lastig kan worden een huurder uit het huis te krijgen als die niet wil vertrekken. Dat kan een proces van jaren worden.
(Ook als je een tijdelijk contract afsluit moet je goed opletten. Als je bv niet 3 maanden vooraf de opzegging nog eens bevestigd kan het contract alsnog voor onbepaalde tijd worden)
Dat is ook een reden om alles goed vast te leggen zodat daar nooit discussie over kan ontstaan.

Daar komt meteen ook nog een probleem om de hoek kijken als er een hypotheek op het pand rust: veel geldverstrekkers werken namelijk niet mee aan het verhuren van een pand waar zij de pandrechten op hebben. Juist omdat de waarde aanzienlijk lager is in verhuurde staat.
Er zijn er wel die het doen, maar dat is is dan vaak de commerciële tak, waar andere regels gelden.
Zoals dat je maar een deel van de waarde kunt financieren en je ook met andere risico-opslagen te maken krijgt etc.

Nog een punt van aandacht is als het een appartement betreft.
In de splitsingsakte is vaak opgenomen dat verhuur niet (zondermeer) is toegestaan.
Dus moet je ook eerst (schriftelijk) toestemming hebben van de VvE.

En last but not least moet je zoals gezegd ook in de gaten houden dat als je dochter huurt,
jij de huurbaas wordt en dus verantwoordelijk voor veel zaken in het huis zoals bijvoorbeeld het onderhoud. Ook dat zal geld kosten dat in principe uit de huur zal moeten komen.

Dat was zo even wat mij te binnen schoot :)

Hieronder staan nog wat links die ik zo tegenkwam.

Anne.


Consumentenbond community
koophuis verhuren aan kind | Consumentenbond Community

Een Rabobank site
Een huis kopen voor uw kind, is dat verstandig? | IkWoonLeefZorg

Belastingdienst

Een commerciële partij
 

Reputatie 7
Badge +3

Vermogensrendement heffing is 40 % minder over de WOZ-waarde van een huis wat je verhuurd met een huurdersbescherming.

Reputatie 7
Badge +2

Vermogensrendement heffing is 40 % minder over de WOZ-waarde van een huis wat je verhuurd met een huurdersbescherming.

Volgens mij is het afhankelijk van hoe hoog de (jaar)huur is tov de WOZ waarde?
Als ik tenminste de pagina van de belastingdienst zoals op de hierboven vermelde pagina staat gelinkt goed begrijp:

Tabel waarde verhuurde of verpachte woning (belastingdienst.nl)

De korting loopt zo te zien van 55% terug naar 15%.

Denk er wel aan je woning gaat naar box 3, opstalverzekering, klein onderhoud, onroerend goed belasting je zit zo op  € 4000,- per jaar en dat zonder reservering groot onderhoud.

Beste Anne,  Bedankt voor jouw uitvoerige en informatieve antwoord. Mijn vraag: EmileL  heeft toch €30 + €140 = €170 aan inkomsten, waarmee hij onderhoud en eventueel financiering zou kunnen betalen? Maar wellicht ben ik abuis.

Dat schenken kan trouwens ook als ze wél huurtoeslag zou kunnen krijgen.
Dus stel dat je € 720,= aan huur zou kunnen vragen, zij € 140,= aan huurtoeslag kan krijgen en jij vervolgens € 550,= per maand (terug) schenkt, dan heeft ze een effectieve huur van 30,=/maand.
Jij hebt dan overigens maar 30,= aan inkomsten waarmee je onderhoud en eventueel financiering zou moeten betalen.

Reputatie 7
Badge +2

Beste Anne,  Bedankt voor jouw uitvoerige en informatieve antwoord. Mijn vraag: EmileL  heeft toch €30 + €140 = €170 aan inkomsten, waarmee hij onderhoud en eventueel financiering zou kunnen betalen? Maar wellicht ben ik abuis.

Dat schenken kan trouwens ook als ze wél huurtoeslag zou kunnen krijgen.
Dus stel dat je € 720,= aan huur zou kunnen vragen, zij € 140,= aan huurtoeslag kan krijgen en jij vervolgens € 550,= per maand (terug) schenkt, dan heeft ze een effectieve huur van 30,=/maand.
Jij hebt dan overigens maar 30,= aan inkomsten waarmee je onderhoud en eventueel financiering zou moeten betalen.


Ik denk dat je gelijk hebt :)
Ik zal het even aanpassen.

De inkomsten voor de verhuurder zijn € 720,= minus de € 550,= schenking = € 170,=
Dat zal overigens ook nog niet voldoende zijn om de kosten mee te denken gok ik.

Anne.
​​​​​​​

Reageer