Vraag

Hoekhuis uit 1986 onderhouden

  • 22 December 2021
  • 2 reacties
  • 97 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Dag allemaal,

Sinds het overlijden van mijn vader vorig jaar, woon ik nu alleen in onze hoekwoning uit 1986 á ± 115m² woonoppervlak. Ik ben begin 20 en studeer/werk in de IT, dus klussen kan ik voor geen meter. Als woningeigenaar ben je natuurlijk verantwoordelijk voor het onderhoud van het huis van zowel de binnen- en buitenkant en ik wil ook niet dat alles vervalt of vergaat. Toch maak ik me hier zorgen om. Pa was zelf erg handig en deed alles rondom huis, maar ik heb dit nooit overgenomen/geleerd. 

Ik ben benieuwd welke dingen er allemaal te doen zijn wat betreft onderhoud van een huis. Naast het 'bijhouden’ van de tuin, ramen zemen en normaal schoonmaken, heb ik geen flauw idee wat er moet worden gedaan. Een schilderij ophangen kan ik wel, maar een dak onderhouden of gevel bijwerken, geen flauw idee. Financieel draag ik alles alleen, dus een vakman voor elke klus is onbetaalbaar. Via deze weg hoop ik hulp te kunnen vinden.

Heeft iemand tips? Een voorbeeld van dergelijke puten zijn lichte “scheurtjes” op de verf waar het plafond overgaat in de muur. Kan dat kwaad? Ik denk dat het komt omdat de thermostaat erg laag staat. Punt twee; moet het dak ooit een keer worden vervangen omdat de pannen al 35 jaar oud zijn? Moet je verder iets constructiefs onderhouden? Ik wil niet dat het huis vervalt en in slechte staat terecht komt.

Mijn dank is groot, ik weet niet waar ik moet beginnen :’) Ik hoop dat dit het goede forumdeel is want ik kon geen specifieke categorie vinden voor een dergelijke situatie.


2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hoi @Rick 

Ik denk dat je wel gebaat zult zijn bij het laten uitvoeren van een bouwtechnische keuring (bv via VEH). En de keurmeester dan vragen om ook overal uitleg bij te geven.

Daarmee kun je een goed beeld krijgen van de staat van het huis, wat wel en wat geen zaken zijn die aandacht behoeven en wrs ook in hoeverre je dat zelf aan kunt.

Bij dakpannen is vooral de staat van belang. Zolang ze nog goed zijn is het niet nodig ze te vervangen. Als je sowieso iets met de kap gaat doen kan het wel handig zijn om ze meteen mee te nemen. Hetzelfde kan geleden als je er iets overheen wilt aanbrengen zoals zonnepanelen. Dan is het wel zaak de staat te laten controleren.

Maar ook die controle zal als het kan in een keuring worden meegenomen.
‘Als het kan’ wil hier zeggen: een keurmeester zal niet op je dak gaan klimmen en ook niets openbreken of zo. Dus als het niet op een normale manier te controleren is dan zal het niet worden meegenomen.

Anne.

Reputatie 1

Hoi Rick, welkom op de community van Vereniging Eigen Huis. Veel huiseigenaren zijn geen doorgewinterde klussers en iedereen (ook de handige klusser) kan af en toe wel wat hulp gebruiken.  Dakpannen kunnen heel lang mee, afhankelijk van het type. Zo gaan keramische dakpannen zo'n 75 jaar mee en betonnen dakpannen 40 jaar.  Eigenlijk ga je over tot vervanging wanneer er lekkages optreden en dit te wijten is aan de ouderdom. Bij vragen aan de community helpt het overigens als je specifiek bent. Bijvoorbeeld door een foto van de pannen mee te sturen en de scheurtjes op de overgang tussen plafond en muur of meer informatie te geven (zoals type dakpan). Als huiseigenaar kan het tevens lonen om lid te worden van Vereniging Eigen Huis, mocht je dat nog niet zijn. Groet, Alexander

Reageer