Vraag

HR Ketel voor verwarming en warm water

  • 13 February 2023
  • 7 reacties
  • 133 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties

HR Ketel voor verwarming en warm water moet ik iedere week bijvullen.

Wat kan de oorzaak zijn?


7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Z.T.G  Sinds wanneer is dit geconstateerd? - Er is vermoedelijk ergens een lek in de installatie, hoeveel water moet wekelijks bijgevuld worden? Wat doet vervolgens de waterdruk in de installatie als de ketel opwarmt? - Als die snel en sterk stijgt kan dit aan een kapot (=volgelopen) expansievat liggen.
Als veel water moet worden bijgevuld moet waarschijnlijk op een gegeven moment ook ontlucht worden.

Reputatie 7
Badge +3

Bij normaal gebruik verliest een ketel nooit water. Kan niet anders dat een radiatorkraan, radiator of - leiding lek is. En vaak kan je dat alleen zien als de ketel niet brandt. Omdat anders het lekwater direct verdampt.

mijn ervaring is: Aan oude (>20 jaar) radiatorkranen niet draaien. Iets dicht draaien (voor een goede verdeling van het cv-water over de radiatoren- en dat natuurlijk als de radiatoren ontlucht zijn) gaat nog wel. maar bij open draaien is de kans op lekkage dan wel heel hoog.

Bedankt voor je snelle reactie.

Druk loopt niet sterk op.

Ik zal beginnen met ontluchten, kijken of dat helpt.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor je snelle reactie.

Druk loopt niet sterk op.

Ik zal beginnen met ontluchten, kijken of dat helpt.

Ook als je hebt moeten ontluchten is de lekkage niet verholpen. De warmtewisselaars van de hr-ketel zouden in theorie ook lek kunnen zijn. 

Bedankt voor je advies. Ik ga ermee aan de slag.

Reputatie 7
Badge +2

Nog even als aanvulling:
Of een expansievat stuk is kun je normaal gezien makkelijk controleren door op een aantal plaatsen tegen de zijkant aan te tikken. Als je overal eenzelfde geluid hoort is het niet goed.

Dat is weliswaar ook een lek, maar niet een lek waarbij je constant water zou moeten bijvullen.
Dus checken op lekkages in het systeem blijft het belangrijkst.

https://www.feenstra.com/cv-ketel/cv-ketel-onderdelen/expansievat/

Anne.

Expansievat is ok, twee verschillende geluiden.

Bedankt,

Reageer