Muren behandelen tegen vocht via injecties - ervaringen en tips?

  • 19 February 2020
  • 13 reacties
  • 2558 Bekeken

Hallo allemaal! Wij hebben net ons eerste huis gekocht, de overdracht zal 1 april zijn. Het is een tussenwoning uit ca 1908 in de bollenstreek (bakstenen muren op staal). Tijdens de bouwkundige keuring bleek uit de metingen dat de muren onderin vochtig zijn:

Metertje slaat rood uit ten teken dat er vocht is; hoger op de muur geeft hij groen aan (vanaf ca 70cm).

Verder geen zichtbare vocht- of schimmelplekken, had ook niet de indruk dat er onlangs geschilderd was om iets te verbloemen oid.

De bouwkundige heeft geadviseerd om de muren te injecteren. Ik heb rondgekeken op het internet en dat lijkt me inderdaad de beste maatregel. We willen dit graag uitbesteden.

Maar nu de oplevering dichterbij komt ben ik erg benieuwd: wat zijn jullie ervaringen hiermee? En zijn er bedrijven die jullie kunnen aanraden? 

 

 

darkfiber 4 jaar geleden

@cirfiid Spontaan zou ik bij een tussenwoning bij de buren informeren (en misschien de vochtmeting een keer uitvoeren als dat mag). Wat het “injecteren” (tegen opstijgend vocht?) betreft kan ik helaas niet adviseren, ik heb geen idee waarmee en hoe dit hier gaat gebeuren.

Of er een schimmelprobleem zou kunnen ontstaan hangt ook af van de relatieve vochtigheid in de betreffende ruimte en de oppervlaktetemperatuur van de binnenmuur. De hoeken van een woonruimte zijn hier bijzonders kritiek. - Maar dat wist je vermoedelijk al.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community @cirfiid! Goed dat je de community hebt opgezocht om je vraag te stellen. @Anne @Driepinter @darkfiber wat zouden jullie @cirfiid adviseren? 

Reputatie 7
Badge +1

@cirfiid Spontaan zou ik bij een tussenwoning bij de buren informeren (en misschien de vochtmeting een keer uitvoeren als dat mag). Wat het “injecteren” (tegen opstijgend vocht?) betreft kan ik helaas niet adviseren, ik heb geen idee waarmee en hoe dit hier gaat gebeuren.

Of er een schimmelprobleem zou kunnen ontstaan hangt ook af van de relatieve vochtigheid in de betreffende ruimte en de oppervlaktetemperatuur van de binnenmuur. De hoeken van een woonruimte zijn hier bijzonders kritiek. - Maar dat wist je vermoedelijk al.

Reputatie 4
Badge +3

Bedankt voor je reactie, @darkfiber! @cirfiid, kun je verder met dit antwoord? Heb je zelf ondertussen al nieuwe stappen ondernomen? Ik hoor het graag. 

Bedankt voor het meedenken! We hebben de buren nog niet gesproken, maar dat lijkt me inderdaad een goed startpunt. Ik zal tzt even posten hoe en wat.

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb zelf nog geen ervaring met het injecteren van muren.
Ik woon ook niet in de bollenstreek.

Er is bij mij beneden wel 1 vertrek waar een stukje van de muur vochtiger is dan de rest.
In de kruipruimte lijkt dat echter niet uit opkruipend vocht uit de fundering te komen.
Er is ook geen schimmel of ander groot probleem, daarom heb ik er ook nog niet verder aandacht aan besteed.


Je schrijft dat ‘de muren’ vochtig zijn.
Het gaat dus niet om 1 specifiek plek, maar om de hele muur aan 1 kant?
Of zelfs aan beide zijden?

Behalve overleg met de buren zou ik als het mogelijk is ook nog eens (laten) meten wat het vochtgehalte onder de vloer is. Om zo te bepalen of het idd optrekkend vocht uit de fundering is, of mss toch nog ergens anders vandaan komt.
Als het niet de hele muur is, maar 1 specifieke plek kan het bijvoobeeld ook een (kleine) lekkage zijn.

En inderdaad er eens met een expert over overleggen.
Want wanneer is vochtigheid te veel, en wat is nog normaal?
En wanneer weet je of het uit de fundering komt of toch nog ergens anders vandaan?


Wat ik er van begrijp wordt er bij injectie gaten geboord en daar zogenaamde alcoxypolysiloxanen in gespoten/aangebracht. Het liefst wil je dat deze op waterbasis zijn.
Dat lijkt overigens een klus die je, als je wat handig bent en er goed bij kunt, ook zelf zou kunnen uitvoeren.

Er zijn blijkbaar ook andere technieken, maar die zijn of niet handig (een stalen plaat horizintaal door de muur heen), of niet zo effectief.
https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/1999/05/slechts-twee-technieken-tegen-optrekkend-vocht-uitstekend-101158158

 

De woningscheidende muur heeft last van optrekkend vocht. Betreft een woning van rond 1900 halfsteens tussenmuur. Advies is nu te laten injecteren.

Ik heb 2 vragen:

  1. Met welk middel is er geen stankoverlast (uit bovenstaand artikel werd mij dat niet helemaal duidelijk)?
  2. Het gaat om een oude halfsteensmuur, zou die muur niet enorm verzwakken als er om de 10-15 cm gaten in geboord worden die bijna door en en door gaan?

Hoor heel graag advies en ervaringen (en als mag ook een goed bedrijf)

 

Reputatie 7
Badge +2

In het artikel staat 
Silanen en siloxanen op waterbasis hebben dat probleem niet.

In principe zijn de gaten die je in het voegwerk maakt maar klein (10-12mm)?

Je zou er voor kunnen kiezen om naderhand de gaten weer te dichten met (stel)mortel oid.
- Even een disclaimer: ik ben geen bouwkundige. Heb wel wat vaker een gat in een muur geboord :)
 

Reputatie 4

Bij injecteren tegen vocht worden de gaten meestal in de stenen gemaakt en niet in de voeg , de stenen moeten zich vol zuigen met de injectie vloeistof en zo een barrière vormen tegen het optrekkende vocht ,maar je zegt dat het een halfsteens muur is , 1908 bouw jaar lijkt mij een volsteens muur , maar is het wel optrekkende vocht ?

Is het geen vocht van regen tegen de muur of vocht wat op je funderingsplaat terechtkomt en niet weg kan en dan in je muur trekt , dan ben je beter af om je muur te impregneren met een speciale vloeistof die je kan spuiten tegen de buiten muur die maakt de muur dan vochtwerend en laat deze nog wel ademen van binnen naar buiten 

Mvg

Reputatie 5
Badge +1

Mogelijk wat laat, maar toch. In de 20 en 30 jaren was het in steden vrij normaal om de keuken (en vaak toilet) met halfsteens muren uit te bouwen. Optrekkend vocht was een bekend probleem, vooral bij woningen welke ‘op staal’ gebouwd waren op poldergrond. (vandaar dat er tegenwoordig eerst een zandlaag wordt opgebracht)

Om optrekkend vocht  te voorkomen, is de beste methode om een vocht dichte laag te creëren. Boor hier echter nooit zomaar gaten in de stenen. Los dat het lastig injecteren wordt, levert dit een blijven de ‘verminking’ van je muur op.

Een goede en beproefde methode is om zo laag als mogelijk deze vocht blokkade te creëren.  Wij werkte als volgt;

  • In de stootvoeg  boorden we onder een hoek van 45 graden een gat van ong. 10 mm omlaag in de hele steen eronder,
  • Boren tot ongeveer de halve steen breedte (ong. 7 cm boordiepte (met een stukje PVC pijp om de boor werkt dat eenvoudig),
  • Hangt van de vochtigheid af, maar bij echt natte gronden, deden wij dat in elke (!) stootvoeg, dus rond de gehele uitbouw,
  • Vervolgens goten we de impregneer vloeistof in de gaten (dit gaat makkelijk met een drukspuit, maar dan zonder de sproeikop),
  • En dat elke dag herhalen en herhalen en herhalen, totdat de vloeistof niet meer wil wegzakken. Dan is de laag (en vaak enkele stenen eronder) verzadigd,
  • Ter afwerking de stootvoegen weer opnieuw voegen en de impregneer werkzaamheden zijn weer onzichtbaar,
  • En nee, je muur wordt er niet zwakker van ! !

Wij gebruikte in de 80 en 90er jaren een met water verdunbare harsachtig product. Heb even ge Googled, maar dat wordt niet meer geproduceerd. Kom alleen maar firma's tegen die het willen doen. Maar het middel ?

Informeer eens bij een bouwmaterialen groothandel. Ook die firma's kopen het ergens ! Hierboven zijn al enkele materialen genoemd.

Succes.

 

Dag @cirfiid en anderen, 

Ik ben aan het overwegen om mijn muren te laten injecteren, tegen optrekkend vocht. Ik probeer online ervaringen te vinden van niet per se hoe het injecteren verloopt (dat is me wel duidelijk), maar of het daadwerkelijk resultaat biedt (en dus of het de investering waard gaat zijn).

Ik zie dat je post van een jaar geleden is dus hoopte dat de muren wellicht nu al een tijdje zijn behandeld en ben ik dus benieuwd of het daadwerkelijk heeft geholpen.

Ervaringen van anderen over het resultaat van injecteren van muren tegen optrekkend vocht zijn uiteraard ook welkom!

 

 

Hoi Noortje,

We zijn bovenin begonnen met het opknappen van het huis, en moeten nog beginnen aan de bgg. Tot nu toe hebben we alles zelf gedaan maar maart komt een aannemer om op de bgg aan de slag te gaan. Ik wil hem ook nog eens om advies vragen. We hebben dus nog geen keuze gemaakt... mede vanwege dezelfde vragen als jij nog hebt.

 

Dus als er anderen zijn die hier wat over kunnen vertellen lees ik graag mee!

Ik heb ook nog even verder gegoogled en kom verschillende dingen tegen:

Verder heb ik ook via mijn lidmaatschap via eigen huis gebeld met de bouwkundige afdeling, om meer objectief advies te vragen. Omdat mijn huis erg oud is, en ik dus niet weet hoe oud die stuclaag al was, en de kelders tegen vocht zijn behandeld een aantal jaar geleden, heb ik besloten toch ‘het risico’ te nemen en mijn muren nu (nog) niet te laten behandelen. Ook omdat ik verbeterede ventilatie plaats en infrarood vloerverwarming, waarmee ik wellicht al voldoende het probleem de kop in druk. Ik hoop het, en we gaan het zien!

Veel succes!

@Noortje @cirfiid Wanneer jullie meer informatie willen over het injecteren van de muren kunnen jullie ook altijd telefonisch contact opnemen met onze Bouwkundige Ledenservice. Zij zijn maandag tot en met donderdag van 9.00-18.00 uur en vrijdag van 9.00-16.30 uur telefonisch bereikbaar. Het telefoonnummer is 033-4507750 optie 6. Groet, Thea

Reageer