Muren behandelen tegen vocht via injecties - ervaringen en tips?

• 19 februari 2020
  • 8 reacties
  • 278 Bekeken

Hallo allemaal! Wij hebben net ons eerste huis gekocht, de overdracht zal 1 april zijn. Het is een tussenwoning uit ca 1908 in de bollenstreek (bakstenen muren op staal). Tijdens de bouwkundige keuring bleek uit de metingen dat de muren onderin vochtig zijn:

Metertje slaat rood uit ten teken dat er vocht is; hoger op de muur geeft hij groen aan (vanaf ca 70cm).

Verder geen zichtbare vocht- of schimmelplekken, had ook niet de indruk dat er onlangs geschilderd was om iets te verbloemen oid.

De bouwkundige heeft geadviseerd om de muren te injecteren. Ik heb rondgekeken op het internet en dat lijkt me inderdaad de beste maatregel. We willen dit graag uitbesteden.

Maar nu de oplevering dichterbij komt ben ik erg benieuwd: wat zijn jullie ervaringen hiermee? En zijn er bedrijven die jullie kunnen aanraden? 

darkfiber 5 maanden geleden

@cirfiid Spontaan zou ik bij een tussenwoning bij de buren informeren (en misschien de vochtmeting een keer uitvoeren als dat mag). Wat het “injecteren” (tegen opstijgend vocht?) betreft kan ik helaas niet adviseren, ik heb geen idee waarmee en hoe dit hier gaat gebeuren.

Of er een schimmelprobleem zou kunnen ontstaan hangt ook af van de relatieve vochtigheid in de betreffende ruimte en de oppervlaktetemperatuur van de binnenmuur. De hoeken van een woonruimte zijn hier bijzonders kritiek. - Maar dat wist je vermoedelijk al.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community @cirfiid! Goed dat je de community hebt opgezocht om je vraag te stellen. @Anne @Driepinter @darkfiber wat zouden jullie @cirfiid adviseren? 

Reputatie 6

@cirfiid Spontaan zou ik bij een tussenwoning bij de buren informeren (en misschien de vochtmeting een keer uitvoeren als dat mag). Wat het “injecteren” (tegen opstijgend vocht?) betreft kan ik helaas niet adviseren, ik heb geen idee waarmee en hoe dit hier gaat gebeuren.

Of er een schimmelprobleem zou kunnen ontstaan hangt ook af van de relatieve vochtigheid in de betreffende ruimte en de oppervlaktetemperatuur van de binnenmuur. De hoeken van een woonruimte zijn hier bijzonders kritiek. - Maar dat wist je vermoedelijk al.

Reputatie 4
Badge +3

Bedankt voor je reactie, @darkfiber! @cirfiid, kun je verder met dit antwoord? Heb je zelf ondertussen al nieuwe stappen ondernomen? Ik hoor het graag. 

Bedankt voor het meedenken! We hebben de buren nog niet gesproken, maar dat lijkt me inderdaad een goed startpunt. Ik zal tzt even posten hoe en wat.

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb zelf nog geen ervaring met het injecteren van muren.
Ik woon ook niet in de bollenstreek.

Er is bij mij beneden wel 1 vertrek waar een stukje van de muur vochtiger is dan de rest.
In de kruipruimte lijkt dat echter niet uit opkruipend vocht uit de fundering te komen.
Er is ook geen schimmel of ander groot probleem, daarom heb ik er ook nog niet verder aandacht aan besteed.

Je schrijft dat ‘de muren’ vochtig zijn.
Het gaat dus niet om 1 specifiek plek, maar om de hele muur aan 1 kant?
Of zelfs aan beide zijden?

Behalve overleg met de buren zou ik als het mogelijk is ook nog eens (laten) meten wat het vochtgehalte onder de vloer is. Om zo te bepalen of het idd optrekkend vocht uit de fundering is, of mss toch nog ergens anders vandaan komt.
Als het niet de hele muur is, maar 1 specifieke plek kan het bijvoobeeld ook een (kleine) lekkage zijn.

En inderdaad er eens met een expert over overleggen.
Want wanneer is vochtigheid te veel, en wat is nog normaal?
En wanneer weet je of het uit de fundering komt of toch nog ergens anders vandaan?

Wat ik er van begrijp wordt er bij injectie gaten geboord en daar zogenaamde alcoxypolysiloxanen in gespoten/aangebracht. Het liefst wil je dat deze op waterbasis zijn.
Dat lijkt overigens een klus die je, als je wat handig bent en er goed bij kunt, ook zelf zou kunnen uitvoeren.

Er zijn blijkbaar ook andere technieken, maar die zijn of niet handig (een stalen plaat horizintaal door de muur heen), of niet zo effectief.
https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/1999/05/slechts-twee-technieken-tegen-optrekkend-vocht-uitstekend-101158158

De woningscheidende muur heeft last van optrekkend vocht. Betreft een woning van rond 1900 halfsteens tussenmuur. Advies is nu te laten injecteren.

Ik heb 2 vragen:

1. Met welk middel is er geen stankoverlast (uit bovenstaand artikel werd mij dat niet helemaal duidelijk)?
  2. Het gaat om een oude halfsteensmuur, zou die muur niet enorm verzwakken als er om de 10-15 cm gaten in geboord worden die bijna door en en door gaan?

Hoor heel graag advies en ervaringen (en als mag ook een goed bedrijf)

Reputatie 6
Badge +2

In het artikel staat 
Silanen en siloxanen op waterbasis hebben dat probleem niet.

In principe zijn de gaten die je in het voegwerk maakt maar klein (10-12mm)?

Je zou er voor kunnen kiezen om naderhand de gaten weer te dichten met (stel)mortel oid.
- Even een disclaimer: ik ben geen bouwkundige. Heb wel wat vaker een gat in een muur geboord :)

Reputatie 4

Bij injecteren tegen vocht worden de gaten meestal in de stenen gemaakt en niet in de voeg , de stenen moeten zich vol zuigen met de injectie vloeistof en zo een barrière vormen tegen het optrekkende vocht ,maar je zegt dat het een halfsteens muur is , 1908 bouw jaar lijkt mij een volsteens muur , maar is het wel optrekkende vocht ?

Is het geen vocht van regen tegen de muur of vocht wat op je funderingsplaat terechtkomt en niet weg kan en dan in je muur trekt , dan ben je beter af om je muur te impregneren met een speciale vloeistof die je kan spuiten tegen de buiten muur die maakt de muur dan vochtwerend en laat deze nog wel ademen van binnen naar buiten 

Mvg

Reageer