Vraag

Ontharden nodig?

  • 6 September 2021
  • 11 reacties
  • 971 Bekeken

In het artikel in ‘Eigen huis magazine’ van september 2021 blz. 46 staat een artikel over waterontharders. Conclusie: niet doen (mijn interpretatie). Stuk door Expert van de TU-Delft.

Een onderzoek door TNO geeft een andere conclusie.

Zie: https://www.aquacell-waterontharder.nl/artikelen/corrosiesnelheid-koperen-leiding

Help: Ik ben de weg kwijt. 


11 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Tja, wij van WC eend adviseren WC eend is vaak niet de meest optimale bron van informatie.
Het rapport kan ik bij TNO zelf niet direct vinden.

Kortgezegd komt het er op neer dat er geen enkele reden is om een waterontharder te gebruiken om je koperen leidingen te sparen?

Als je de informatie uit het onderzoek waar Aquacell aan refereert
(deze link overigens, er miste een ‘en’ aan het eind)
dan zou het verschil tussen wel of geen ontharder zijn dat een standaard koperen leiding ipv na 500 jaar mogelijk te dun wordt, pas na 660 jaar mogelijk te dun wordt.

Daarnaast lijkt het er op dat ze van nogal wat harder water zijn uitgegaan dan dat over het algemeen in NL wordt aangetroffen?

Ik ben overigens geen tegenstander van ontharders die op basis van ‘zout’ werken.
Wel die denken met magneten een verschil te kunnen maken :)

Maar zeker als je veel glas in je badkamer hebt kan een ontharder best prettig zijn.

Anne.

Na installatie van dure waterontharder geen kalkaanslag meer, maar wel andere aanslag ban mineralen, welke niet te verwijderen is. Bovendien na elke douchebeurt vette druppels . Nog meer schoonmaakwerk dan zonder ontharder. En niemand wil of kan me helpen… dus het ding uitgezet. 2200 euro weggegooid

Reputatie 7
Badge +2

Ik begrijp dat het inderdaad niet zo is dat je helemaal geen kalk (of andere mineralen) meer hebt.
En je idd ook wat meer last van vettigheid kunt krijgen.

Maar dat het totaal aan onderhoud wel significant minder kan worden.

Zelf overigens geen directe ervaring.
Voor mij zou het verminderen van kalk een overweging zijn.

Ik zou verwachten dat een installateur je wel zo veel mogelijk zou moeten kunnen helpen bij het zo goed mogelijk afstellen. Dat is dus niet (altijd) het geval?
 

Er is wel van alles geprobeerd met instellingen  e d maar zonder resultaat. Hier is de waterhardheid 7.8 dus in principe is dit nog zacht en is een ontharder overbodig. De kalkaanslag is beduidend minder dan de aanslag die ontstond door de ontharder.

Mijn glazen douchedeuren en tegelwanden zagen er bij het gebruik van de ontharder echt niet uit! Na het schoonmaken van de vettige aanslag bleef er aanslag achter die zelfs met cementsluierverwijderaar niet weg te krijgen was. Het zit er nog steeds.. echt balen.. ik heb gezegd dat de leverancier hem weer mag komen ophalen en ik mijn 2200 euro terug maar nee hoor.. hij onthardt en voor de nieuwe aanslag hebben ze geen oplossing😔

Reputatie 7
Badge +2

Ok, mocht ik er ooit 1 aanschaffen dus altijd een voorbehoud op nemen van ‘niet tevreden geld terug’. Onafhankelijk van hoe goed ie ontkalkt.

Bedankt voor de tip.

Lijkt mij een goed plan! Dan krijg je tenminste niet dat je een hoop geld verspilt aan een duur apparaat. De verkopers van de ontharders geven ook andere waarden als hard water aan dan de waterleidingbedrijven. Inderdaad een feit van verkooptaktiek.

Reputatie 7
Badge +2

Ja, hun verhalen moet je sowieso wel met een flinke korrel zout nemen denk ik O:)

Haha! Mooie woordspeling maar inderdaad! Wie appelen vaart die appelen eet😊

Reputatie 6
Badge +1

Ik heb zo mijn twijfels over de meetmethode van de opstelling. Ik zie ook helemaal geen ph waardes of dH van het gebruikte water. Of ik keek er over heen.

Uit ervaring weet ik dat te zacht (en zuur) water desastreus voor koperen leidingen kunnen zijn. Binnen 10 jaar vallen de gaten er in. Zo werkte ik in een bedrijf die met natronloog het proceswater basischer maakte om dit probleem te cancelen.

Het woord ontharder is eigenlijk fout. Het is een ionenwisselaar. Kalk en magnesiumzouten worden geruild met het oplosbare natriumzout 

Reputatie 4

Al jaren een ontharder in gebruik. Heerlijk:heart_eyes:

Volledig onthard water, wat men er ook van zegt, we hebben nooit problemen.

Geen kalkaanslag, kalkvlekken of wat dan ook.
Uiteraard wel wat vlekjes op kranen en glas(douche)wand maar dat veeg ik er zo af.

In ons nieuwe huis meteen dezelfde laten installeren als in ons oude huis.

Ik begrijp de problemen van Tessa niet. Er moet iets in het water zitten wat zich anders bind aan het kalk. Hier in Noord-Holland geen problemen.

En overigens, geen Aqua….. maar een ander merk en geen € 2200. maar iets meer dan de helft.
En het zout, ik gebruik ongeveer 25kg per jaar, en dat kost me rond de € 10. En daar spoelt hij iedere 3 weken de ontharder voor.

Ik zou niets anders meer willen.

Reageer