Beantwoord

OPROEP: Ferrarismeter nachttelwerk stilgezet zonder berichtgeving netbeheerder/energieleverancier!

  • 15 January 2020
  • 6 reacties
  • 796 Bekeken

Ik heb nog een mooie Ferrarismeter met 2 telwerken voor dag en nachtstroom. Af en toe neem ik de meterstanden op en nu blijkt dat mijn nachttelwerk vanaf oktober niet meer werkt en stilstaat.

Ik verwacht dat de netbeheerder, Stedin in mijn geval, een pulse signaal heeft gestuurd waardoor dit nachttelwerk stil is komen te staan en alleen het dagtelwerk loopt.

Nu heb ik een energiecontract voor een dubbel tarief en ben dus mooi de pineut. Nachtstroom wordt niet meer gemeten, al het verbruik komt op de dagteller te staan en ik zal dit tegen het hogere dagtarief moeten afrekenen. 

Ik ben zowel door Stedin als door mijn energieleverancier niet op de hoogte gesteld dat mijn telwerk stil zou worden gezet en heb dus ook niet de mogelijkheid gekregen om mijn contract (wat nog 1,5 jaar loopt) om te zetten naar een enkeltarief. 

OPROEP. Wie met een ferrarismeter, herkent dit probleem en is ook de dupe?

icon

Beste antwoord door Geert Nap 15 January 2020, 09:05

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Beste AnnemekevB,

Na het lezen en herlezen van je bovenstaande tekst en de daarin opgesloten verdachtmakingen richting Stedin wil ik je vragen eerst navraag te doen bij de betrokken partij. Je pleegt een aanname volgens mij. Er zijn mogelijk andere oorzaken waardoor je nachtteller niet meer zou kunnen werken.

Voor de goede orde, ik ben geen werknemer of aandeelhouder van Stedin.

Geert Nap

 

Beste Geert, 

Het klopt wat je zegt dat ik het vermoeden heb dat dit door de Netbeheerer is gedaan, omdat ik gehoord heb dat vanaf september vorig jaar de software die de netbeheerders gebruiken om pulse berichten te versturen, niet meer geupdate gaat worden.

Vraag staat uit bij netbeheerder, maar nog geen reactie gehad. 

 

groet

Annemiek

Reputatie 6
Badge +1

Er kunnen maar 2 dingen aan de hand zijn.

1     Jouw meter is stuk gegaan. Oplossing is dan dat je een zogenaamde slimme meter geplaatst wordt. Gemiste nachtstoom zul je dan wel vergoed krijgen.

2     De pulsen worden niet meer gegeven en jij hebt het bericht daarvan gemist. Ik heb dan een andere netwerk, maar ook bij Enexis wordt dat signaal voor de oude analoge meters uitgezet op een bepaalde datum. Daar heb ik al bericht van gehad, maar is niet voor mij van toepassing omdat ik al lang een slimme meter heb.

Mensen die dag en nachtstroom willen hebben zijn op een gegeven moment verplicht om zo'n digitale meter te nemen.

Reputatie 7
Badge +2

Volgens de site van Stedin blijft de omschakel puls (voor Ferris telwerken) nog tot 21 juli 2021.
https://www.stedin.net/klantenservice/veelgestelde-vragen/waarom-is-de-slimme-meter-in-de-toekomst-de-enige-mogelijkheid-om-gebruik-te-maken-van-dubbel-tarief

Voor die tijd zul je wrs een verzoek van hen hebben gehad om over te stappen naar een ‘slimme’ meter, zodat het dubbel tellen blijft werken.
 

Reputatie 4

Ik zit ook bij Stedin maar mijn dubbel telewerk loopt nog steeds , waarschijnlijk werkt de nacht telewerk niet meer ,op je meter staat een klein pijltje dat naar het telewerk wijst dat in gebruik is , staat het pijltje naar beneden gericht als het nacht stroom tarief van toepassing is ? Dan is deze kapot als er niks bij komt , staat het pijltje om hoog tijdens nachtstroom tarief dan klopt er iets niet , je bent toch niet over gestapt van energie leverancier waarbij je een contract heb af gesloten voor enkel tarief?

Mvg

Reputatie 1

GertL,
Om misverstanden te voorkomen! Het soort energiecontract (enkel of dubbeltarief) bij welke leverancier dan ook heeft totaal niets van doen inzake de omschakelpuls tbv oude draaischijf KWhmeters, Het omschakelen van hoog naar laagtarief telwerk bij oude draaischijfmeters en omgekeerd dient altijd te werken! Zelfs zonder een energiecontract. In de meterkast zit een apart pulsrelais (alleen nog bij de oude draaischijfmeters) welke met één signaal op het elektriciteitsnetwerk in alle woonhuizen, die er dus nog één hebben, gelijktijdig omgeschakeld worden (door Stedin, Stedin weet echt niet wat voor soort energiecontract u heeft!). Werkt het niet dan is het pulsrelais of de draaischijfmeter defect. Of misschien een draadje los oid. Stedin dient dit per direct te repareren. Ps. Enkel of dubbeltarief contract wordt uitsluitend via de factuur verwerkt. Bij een enkeltarief contract wordt op de factuur het hoog en laagtarief telwerk bij elkaar opgeteld. Heel simpel en doelmatig dus. 
 

m.vr.gr.

Reageer